Gæsteblogger
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Gæsteblogger Fremtidssikret rekruttering - Kan man det?

Fremtidssikret rekruttering - Kan man det? Populær

Skrevet af Gæsteblogger     21. Februar 2017     1793  

Fremtidssikret rekruttering - Kan man det- lille -Mange virksomheder og konsulenthuse har fokus på at fremtidssikre deres rekruttering, men hvad er fremtidssikret rekruttering? Jeg har netop besøgt Recruitment Expo 2017, et stort event i London, hvor bl.a. førende eksperter giver deres bud på, hvad fremtiden bringer inden for rekruttering. Nedenfor følger lidt af det, jeg tog med hjem også set fra jobsøgerens side.

Hvert år oplever jeg, at der skrives og diskuteres en del om, at headhuntere (heriblandt mig) er en uddøende race. Så langt vil jeg dog ikke gå. Men 2017 er året, hvor vi skal forstå, at vi skal forandre rekrutteringsprocesserne uanset, om du er headhunter eller virksomhed – alene af den årsag, at kandidaterne ændrer adfærd. De nye generationer kommer med en helt anden tilgang til teknologi, sociale medier og ikke mindst værdier. Ændrer vi derfor ikke adfærd i vores rekrutteringsprocesser, tiltrækker vi simpelthen ikke de nye generationer. Derudover ligger Danmark – globalt set - i top for antallet, der skifter job inden for et år og hele 25% af alle nyansatte er stoppet inden for 12 måneder i danske virksomheder. Kilde: Ennova 2017.

Det giver gode muligheder for sådan en som mig, der arbejder med rekruttering, men er i den grad også en udfordring, vi må handle på.

Min vision er at få kandidater og virksomheder til at nå deres fulde potentiale og se de muligheder, der ligger fremadrettet.

 

Fem bud til at fremtidssikre virksomhedens rekruttering

  • Se rekrutteringsprocessen som en købsproces, hvor kandidaten er produktet
  • Skabe opmærksomhed – bl.a. på de sociale medier, så virksomheden kommer i top of mind hos jobsøgere
  • Sikre en nem og spændende ansøgningsproces
  • Sørge for, at den enkelte kandidat får en værdioplevelse uanset udfald
  • Tænke på, at loyalitet skaber ambassadører, hvilket genererer nye ansøgere

 

Ud over ovenstående er tendensen fra London, at video er fremtiden. Jeg ser frem til at følge, hvordan virksomheder integrerer dette endnu mere aktivt i processerne fremover.

På Facebook er video populært især til salg af produkter, hvorfor ikke tage det med over i rekrutteringsprocessen, når vi har et job, vi skal have solgt? Der er flere virksomheder, der allerede har integreret video i deres rekrutteringsproces, men vi skal steppet videre og bruge video til at vise, hvem vi er som virksomhed, arbejdsmiljø, kolleger, arbejdsdag osv. Vi skal også blive bedre til at afdække kandidatens online færden, og ikke kun se på faglighed og personlighed (i billeder og lyd).

Jeg har eksempelvis adgang til en del online værktøjer, hvor jeg kan afdække alt adfærd f.eks. på Facebook. Jeg kan se alt, hvad man har liket, grupper, man er med i, posts, man har kommenteret på. Jeg kan gå på Google og se endnu mere. Jeg kan se billeder af folks huse, lejlighed osv. Det er en ny verden her i Danmark, men i England og USA er dette almindeligt i en rekrutteringsproces.

Hvis vi anstrenger os og bliver bare en smule bedre, da vil vores træfsikkerhed øges betydeligt, og det har vi behov for, da tal viser, at 61% af nystartede bliver skuffede efter start i nyt job. Kilde: Ennova 2017.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

Fremtidssikret rekruttering - Kan man det-

 

Hvad betyder fremtidssikret rekruttering for jobsøgere?

Først og fremmest vil jeg altid opfordre jobsøgere til at blive skarpe på, hvornår eller i hvilket miljø de præsterer bedst. Jeg plejer at tale om at afdække sin toppræstation – hvornår har man oplevet at være i zonen, som vi kalder det i sportens verden. Den dag, hvor alt bare fungerede på en arbejdsdag, opgaver, stemning osv. og hvor man ville ønske tiden stod stille.

 

  • Udarbejd en mindmap, og del den i 4, f.eks.: Opgaver, arbejdsmiljø, kolleger og chef – hvilken indflydelse havde de på dig den dag/opgave mv.
  • Udarbejd en plan over, hvordan du får mere af dette i nuværende job eller overvej, om du skal skifte job. Skal du skifte job så udarbejd en plan med indsatser, der sikrer, at du holder næsen i sporet. Skriv en række spørgsmål, som du kan tage med til jobsamtalen, hvor du spørger ind til de fire områder, så du kan se, om der er et match.
  • Opdater LinkedIn, CV og ansøgning og målret det i: Hvorfor (søger du jobbet), hvordan (har du tænkt dig at løse det) og udbyttet (ved at ansætte dig) og tag det med også til jobsamtalen.

 

Og når vi nu ved, at virksomhederne i stigende grad vil følge kandidatens online tilstedeværelse, så er det væsentlig at man er klar i udtrykket, man selv giver online. Branding er en stor del af fremtidssikret rekruttering og det går begge veje.

 

SÅ...

Vi kan vælge at omfavne tingene og se nogle muligheder, eller vi kan slå armene over kors og synes alt er for meget. Valget er dit – men en ting er sikkert: Og det er, at forandringerne buldrer af sted..

God fornøjelse. Og husk: det her er bare en lille snert af det, jeg oplevede, jeg deler gerne ud af mine erfaringer, tøv derfor ikke med at kontakte mig.

 

 

Bettina Waede2Af:Bettina Wæde

Bettina Wæde er i top 10% på verdensplan mht. InMail accept på LinkedIn og har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering med over 25 års erfaring. Hun er drevet af innovation og, deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events. Senest i Recruitment Expo 2017 i London. Udover at arbejde med rekruttering og foredrag, har hun også skrevet flere bøger og coachet en del jobsøgere med stor succes. Du kan se mere her: www.wædeconsult.dk. Er du virksomhed, så tjek foredraget "Fremsikret rekruttering" på Wæde Consults hjemmeside. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook.

 

 

Hvad er fremtidssikret rekruttering? Se Bettina Wædes bud her...