Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Det er svært ikke at blive smigret, hvis man bliver kontaktet af en headhunter eller af virk-somheden selv og opfordret til at gå i en dialog omkring et konkret job. Hvis du bliver prik-ket på skulderen, så er det jo fordi, du har nogle kompetencer, har lavet nogle bemærkel-sesværdige resultater, har et unik netværk, et dybt branchekendskab eller andet, der gør dig interessant for virksomheden.
Mange siger, at den traditionelle jobansøgning snart forsvinder. Deres argument er, at flere og flere job bliver besat via netværk, anbefalinger og LinkedIn. Men som du kan læse i mit seneste indlæg her på Jobfisk "Til jobansøgerne: jobopslaget er stadig HR's vigtigste rekrutteringsværktøj", foretrækker virksomhederne stadig, at kandidater søger skriftligt.
I en rekrutteringsproces skal vi overveje i hvilket omfang og hvordan vi anvender ordet "talent", fordi det kan sende de forkerte signaler og få de fungerende medarbejdere til at føle sig placeret på hold B.
Flere og flere virksomheder bruger videointerviews, når de rekrutterer nye medarbejdere – blandt andet store spillere på markedet som Dansk Supermarked og JYSK.
På LinkedIn har du sandsynligvis allerede en profil. Sammen med de mange andre jobsøgende konkurrerer du nu om opmærksomheden fra din kommende chef. Men hvordan skal han opdage, at det lige netop er DIG, der vil være et aktiv for virksomheden ? Hvordan skiller du dig ud ?
"Med reference til den opslåede stilling som xx i firma yy, skal jeg hermed fremsende min ansøgning." Nej, nej, nej! Det er en ommer! Hvis du indleder dine ansøgninger i den stil, så kan det altså ikke undre, hvis du ikke oplever den store succes med at komme igennem nåleøjet og komme til en samtale.
Er mange ansøgninger lig med et godt jobopslag? Ikke nødvendigvis. Et velfungerende jobopslag behøver ikke at animere en masse kandidater til at søge. Men det skal tale til de rigtige.
Et af de helt store buzzwords i år er 'compassion focused leadership', men hvad er det, og hvordan finder du det hos din leder? De spørgsmål undersøger jeg her i artiklen med udgangspunkt i bogen "Den generøse leder" af Finn Havaleschka.