Stærke bokse styrker dit CV

Faktabokse kan gøre dit CV mere effektivt og sikre, at recruiteren hurtigt opdager dine vigtigste kompetencer og resultater. Ved at placere bokse strategisk på forsiden fremhæver du nøgleinformationer som spidskompetencer, succeshistorier eller relevante anbefalinger. Bokse fanger læserens opmærksomhed og gør det nemmere at skabe overblik. De skal holdes korte, præcise og målrettet det job, du søger, for at maksimere deres effekt. Denne tilgang styrker dine chancer for at skille dig ud i ansøgningsprocessen.

Sammenfatning skrevet af AI

Artiklen starter efter billedet… 

Kender du det?: Du er ikke sikker på, at recruiteren har lagt mærke til det allervigtigste i dit CV. Den erfaring eller de kompetencer, der gør dig totalt uimodståelig.

Løsningen er ligetil. Du ser den, hver gang du åbner en avis: Faktabokse.

Tænk på sidste gang, du læste en papiravis, hvis du kan huske så længe tilbage. 😊 Du så en stor artikel, som du måske gerne vil læse. Hvis du er som de fleste andre, gjorde du sådan:

  1. Du læser overskriften og tjekker billedet.
  2. Så danner du dig et overblik over siden, og dine øjne opdager faktaboksen nede i hjørnet.
  3. Du læser faktaboksen.
  4. Først derefter går du (måske) i gang med artiklen.

Af en eller anden grund suger faktabokse vores øjne til sig, og vi kan ikke lade dem være. De skiller sig ud, og de fortæller som regel noget centralt, som er vigtigt for historien.

Brug den viden på forsiden af dit CV. Boksene kan være i en spalte ude i den ene side, eller de kan være bokse i bunden. Det afhænger alt sammen af dit layout.

Pointen er, at CV’ets modtager med garanti læser indholdet i dine bokse. I hvert fald, hvis du har lavet dem, så læseren får øje på dem.

Så handler det kun om at bestemme sig for, hvilket indhold, den/de skal have. Identificér det, du allerhelst vil have, at recruiteren lægger mærke til. Din (eller dine) bokse kan have meget forskelligt indhold. F.eks.

  1. Testimonials (Et kort citat fra en LinkedIn-anbefaling, en rigtig anbefaling eller noget helt tredje.) Husk at tilføje, hvem der har skrevet det.

  2. Spidskompetencer, der er toprelevante for lige præcis dét her job. (Især relevant, hvis de ikke naturligt fremgår tydeligt i dit CV. F.eks. kan de være spredt ud over flere forskellige job og uddannelser.

  3. Relevante resultater eller succeshistorier. Hvis du har resultater, der er direkte oversættelige til jobbet, du søger, kan de gå rent ind i en boks.

  4. Karakterer: Det kan være relevant, hvis du søger dit første job, har gode karakterer og er uddannet i et karakterfikseret område som f.eks. jura.

  5. Har du skrevet speciale eller bare specialiseret sig i et område, der toprelevant for jobbet, kan du fremhæve det i en boks.

Det er vigtigt, at du holder det kort, så læseren lynhurtigt kan overskue din boks. Og lad så være med at drukne skoven i bare træer ved at indsætte bokse over det hele. Less is more.

Sørg nu for, at boksene kun indeholder det, som recruiteren bare SKAL se/læse/vide. Ikke andet. Ikke mere. Cut the crap og skær ind til benet.

Læs også artiklen om, hvordan du målretter dit CV mod den konkrete arbejdsgiver og det konkrete job.

Forfatter

  • Steen er forfatter til 'Hit med jobbet' og 'Scor jobbet til samtalen' om den moderne jobansøgning. Bogen er har fået en overvældende modtagelse af både anmeldere og læsere. Steen blogger om jobsøgning på bogens hjemmeside http://www.hitmedjobbet.dk og på LinkedIn. Han er uddannet cand.merc. og journalist. Siden 2006 har han erfaring med undervisning i, foredrag om og rådgivning af jobsøgere i emnet.

    Vis alle indlæg

Steen Kræmer Rasmussen

Steen er forfatter til 'Hit med jobbet' og 'Scor jobbet til samtalen' om den moderne jobansøgning. Bogen er har fået en overvældende modtagelse af både anmeldere og læsere. Steen blogger om jobsøgning på bogens hjemmeside http://www.hitmedjobbet.dk og på LinkedIn. Han er uddannet cand.merc. og journalist. Siden 2006 har han erfaring med undervisning i, foredrag om og rådgivning af jobsøgere i emnet.