Nyt-job.nu
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Rekruttering Nyt-job.nu blogger Hvordan i alverden kan man sige ja til et job uden at vide, hvad det er - og uden at vide, hvorledes

Hvordan i alverden kan man sige ja til et job uden at vide, hvad det er - og uden at vide, hvorledes Populær

Skrevet af nyt-job.nu     26. November 2009     5920  

”Jamen det var så forfærdeligt…….”, ”Jeg er simpelthen så flov og rasende over det der skete………”, ” Jamen tør jeg nogensinde tro på mine egne evner til at finde et rigtigt job……..”

 

Bare inden for de sidste 2 uger har min partner og jeg mødt 3 personer, der enten er blevet sagt op, eller har sagt op på grund af, at de ikke anede, hvad de havde sagt ja til. Selvværd og selvtilliden knækker, og det gør karrierekurven måske også, samtidig med at forvirringen sætter ind: Hvad var min del i de, der skete? – Hvorledes kan jeg tro på, at der er et rigtigt job til mig? Er hele min uddannelse spildt? Og så videre. Tankerne og reaktionerne er helt naturlige.

 

Naturlige? Ja, for at gennemgå en alvorlig opsigelse belaster en psykisk stort set på samme måde og med samme styrke, som at gennemgå en voldsom traumatisk skilsmisse.

 

Lige så oplagt er det, at mange at sige ja til en stilling, som de så inderligt har ønsket sig og kæmpet for. Måneder uden arbejde måske, selvrespekten, man har været sat op i ”vindermode” og endeligt kommer opringningen: ” Nu skal du høre, vi har besluttet at vi gerne vil ansætte……dig”.

 

ALLE advarselssignaler, der eventuelt har været i processen – eller som kunne have været der – er blevet overset – ”……..årh, det var bare en eller anden ligegyldig følelse i maven ….hm, det virkede ikke videre ordentligt det sted……..hvorfor kiggede alle ned i gulvet i receptionen, da jeg ventede i stedet for at smile til mig………skulle jeg ha’ checket ham den spøjse chef, der kom for sent til aftalen og ringede 4 gange mens vi talte og skulle jeg måske ha’ checket virksomheden i cvr registret?”

 

Men pyt…..jeg har fået jobbet. HURRA, der er Champagne til alle. 5 måneder senere sidder personen hos os med tårerne rendende ned ad kinderne.

 

Min tanke er: Det er i 9 ud af 10 situationer unødvendigt, og det er et forfærdeligt spild af tid –ressourcer og gode intentioner. Og det er forb….. vanskeligt at kunne komme op på hesten igen.

 

Efter min opfattelse burde vi alle - i forbindelse med de uddannelser vi har gennemgået - lære hvad vi kan gøre, INDEN vi søger et job:

 

  • Check virksomheden på Google og dens hjemmeside
  • Er der ledelsesnavne på hjemmesiden så check også dem på Google, LinkedIn, Plaxo, Facebook og på andre sociale sites
  • Hvis det er mindre kendte virksomheder så brug www.cvr.dk og check virksomheden (ApS - A/S). Du kan også checke indehaverne/lederne og se hvilke andre virksomheder de har været i direktionen eller bestyrelsen for. (En af de personer vi assisterer nu kunne have set, at indehaveren af den virksomhed hun havde været ansat i, har flere end 15 konkurser og kreditormassegrave bag sig!)
  • Gå til Berlingske, Politikens, Børsens, Erhvervsbladets søgemaskiner og se, hvad der har været skrevet om virksomheden det sidste år
  • Hvis virksomheden er ApS eller A/S kan du også fra cvr.dk bestille sidste årsregnskab (koster under 50,- kr. og mailes med det samme som Acrobat fil)
  • Brug dit netværk – netværk – netværk – netværk – netværk.

 

Jeg kan ikke betone effektiviteten af at tænke i netværk nok. Danmark er så ufatteligt lille, at vi alle næsten kan finde informationer om alt gennem nogle, der kende nogle, der kender nogle. Prøv systematisk i en periode og du vil blive overrasket over, hvor effektivt det er.

 

Men hvordan kan jeg finde ud af hvorledes ledelsen er? Igen via netværket, men også via artikler i/på diverse (net)aviser. Stil dig selv spørgsmål som ”Hvilken ledelsesstil passer mig bedst? – Fungerer jeg bedst, hvor der er helt klare regler for alt, eller fungerer jeg bedst, når der er ”organiseret anarki”? Læg mærke til den sprogbrug, der er i annoncen. Dækker ord som ”muligheder for at påvirke – hektisk aktivitet – højt aktivitetsniveau – selv kunne prioritere” over, at ledelsesfunktionen i realiteten ikke eksisterer, og at medarbejderne kæmper i et ”uorganiseret anarki” om magt og overlevelse?

 

Læg også mærke til de små tegn, når du mødes med virksomheden: Kigger medarbejderne ned i gulvet, når de går gennem receptionen? – Er bygningerne dårligt vedligeholdte og er der 30 år gamle væg-væg tæpper på gulvet? Er der en generel, ægte venlighed og interesse? Gennemgår I en foreløbig stillingsbeskrivelse? Hvad siger din samlede mavefornemmelse egentligt om job og virksomhed?

 

Alle disse indtryk kan du bruge til at danne formodninger og forestillinger om, hvorledes virksomheden er, og du kan (efter øvelse og coaching) få besvaret disse spørgsmål på en måde, der opfattes som interesse fra din side og ikke som anklager.

Du bruger ofte lige så meget tid på dit arbejde, som du bruger med din partner eller på private relationer. Hvis du kun havde et par timer til at bestemme, om du skal leve sammen med den og den person, tror du så ikke, at lidt indledende undersøgelser og masser af spørgsmål ville være på sin plads?

 

Det er dit liv – der er alternativer til alle situationer – der er ikke noget job, der er værd at blive alvorligt syg over. Så øv dig – stil spørgsmål – vær jobsøgningens svar Operation X’s journalister.

 

Held og lykke.

 

NYt-JOB.NU Jess Lottenburger-Lausen

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.