Blogs om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Rekruttering Elevrekruttering Elevrekruttering, I GÅR, i dag og imorgen..

Elevrekruttering, I GÅR, i dag og imorgen.. Populær

Skrevet af Kevin Rebsdorf, XYW     03. November 2010     6063  

Dette indlæg er mit første i en serie på tre som giver vores syn på elevrekrutteringen førhen, elevrekrutteringen som den er i dag, og afslutningsvis hvordan vi ser den i fremtiden.

Lad os starte ud med hvordan elevrekrutteringen så ud førhen, og lad mig starte med at konstatere: "Vi er godt på vej.."
Det jeg refererer til er den måde hvorpå elevrekrutteringen bliver håndteret i HR-afdelinger og på de mindre arbejdsgiveres kontor. Som onlinemedie, samt strategisk rådgiver omkring elevrekrutteringen, er fortidens elevrekruttering noget vi hos XYW kæmper med hver dag. Men der er, i den grad, lys for enden af tunnelen!

Hvad er fortiden så, og hvorfor kæmper vi med den?

Fortiden var dengang (faktisk er det jo ikke mere end nogle få år siden) hvor lokale elevstillinger blev slået op i lokalavisen, og landsdækkende elevstillinger, alle blev samlet i et hæfte, og smidt ud på handelsskolerne. Og når jeg skriver 'smidt', så mener så mener jeg bogstaveligt talt 'smidt': Jeg har i løbet af 2010 været rundt for at besøge praktikpladskonsulenter på alle landets handelsskoler og jeg har set hvordan disse hæfter stadig ligger med strips omkring, 6 måneder senere - uden nogensinde at have været i nærheden af skolernes elever.

Men hvad er der så galt med lokalaviserne - de virkede da?

Og det korte svar dertil er 'ja'. Men virkede de fordi de unge selv tog initiativ eller fordi de blev punket af deres forældre til at handle, og tror vi på at de unge rent faktisk læser lokalaviser.
Vi har altid kunne følge virksomhedernes ønske om at annoncere lokalt, og lokalavisen har i lange tider været det eneste alternativ. Men sådan er verden ikke skruet sammen længere. De digitale medier udvikler sig i en sådan fart at lokal annoncering pludselig er blevet endnu mere specifikt og målrettet på disse platforme end det på noget tidspunkt vil blive på print.

På trods af vi mener printmediet hører fortiden til siger jeg ikke at printmediet er dødt og helt igennem ineffektivt. Man kan - med et godt resultat til følge - involvere printmediet. Effekten og kvaliteten er dog utvivlsomt lavere end lokal annoncering online. Og hvorfor ikke ramme dem det handler om, i stedet for deres forældre, onkler og andre "gamle" hoveder der læser lokalavisen?!

Afslutningsvis vil jeg sige tak til Henrik, fra Jobfisk, for at give mig muligheden for at skrive dette indlæg.

Lad mig her på falderebet kort introducere mig selv. Mit navn er Kevin Rebsdorf, og jeg er adm. direktør i virksomheden XYW ApS hvor vi har specialiseret os i tiltrækning og rekruttering af unge. Jeg er ny her på bloggen, men vil igennem fakta, cases, erfaring og vores tanker, forsøge at tegne et billede af de tendenser og nye udviklinger der sker indenfor elevrekrutteringen.

Du kan læse mere om mig og XYW på disse link:
XYW - http://www.xywerhverv.dk  
LinkedIN - http://www.linkedin.com/profile/view?id=36496137&trk=tab_pro

 

 

Dette indlæg er mit første i en serie på tre som giver vores syn på elevrekrutteringen førhen, elevrekrutteringen som den er i dag, og afslutningsvis hvordan vi ser den i fremtiden.