Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Man kan ikke være den bedste til alting, og inden for rekruttering vil du rent faktisk heller ikke være det. Fordi de ting som er rigtige for dig, kan være fuldstændig ubrugelig i andre sammenhænge. Så når man skal rekruttere er det bedre at være bevidst og fuldt engagerede, end at gøre tingene halvt. Alligevel er der helt konkrete ting man bør overveje i rekrutteringen.
Jobrotation er en ordning, hvor en virksomhed sender sine folk på efteruddannelse/kurser, og vil så have muligheden for at få en vikar (evt. flere) ind, i den periode hvor virksomheden har folk på uddannelse.
Tiltrækker du de rigtige ansøgere i din jobannonce med få, men velvalgte ord? Kan man se, at jeres virksomhed ikke er ligesom de andre? Skaber I opmærksomhed og fanger interessen - samtidig med at I er ærlige, troværdige og ikke mindst konkrete i jobindhold?
Ønsker I en jobannonce, der ikke er lige som de andres - så læs videre.
Rekrutteringen er for mange små- og mellemstore virksomheder desværre stadig et venstrehånds projekt, som bare skal overstås, så de kan komme videre med det det egentlig handler om, nemlig virksomhedens kerneydelser.
Der er rigtig mange dårlige jobannoncer. Er jeres en af dem?
Jobannoncer der bruger mere plads på at fortælle ligegyldige informationer om virksomheden, i stedet for at fortælle om jobbet. Jobnnoncer der er udarbejdet ud fra en kedelig jobannonce skabelon, der får hele rekrutteringen til at se ud en anelse uproffesionel ud. Ofte virker det som om, at det er venstrehåndsarbejde, der er udført uden særlig megen omtanke.
"Selv om hverdagen i de fleste virksomheder lige nu er præget af finanskrise - eller "vækstpause" som jeg hellere vil kalde det -, så bliver rekruttering af kvalificeret arbejdskraft også fremover en af de største udfordringer for både private og offentlige virksomheder i Randers-området."
For mange virksomheder bliver udformning af en struktureret indsats på de sociale medier mere og mere presserende. Med ca. 3 mill. danske Facebook profiler samt ca. 1 mill. danske LinkedIn profiler er det et must have. Men hvordan sammensætter virksomheder en social media rekrutteringsstrategi? Hvilke overvejelser bør man foretage sig og hvilke elementer bør indgå i strategien?
Den traditionelle virksomhed sidder på sin flade under en jobmesse og deler trykte brochurer og kuglepenne ud til unge jobsøgende. Den nytænkende virksomhed rekrutterer også via sociale medier, hvor millennial-generationen hænger ud 12 timer om ugen. Her er fem gode råd til, hvordan virksomheden bruger Facebook og andre sociale medier på den rigtige måde - uden at sætte sit omdømme over styr.
Finanskrise og eksperimenter nye eksperimenter med social media-tjenester.
Tilsyneladende har finanskrisen medført en større lyst til at eksperimentere med alternative strategier inden for en lang række områder, herunder sociale medier og rekruttering.