Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Du skal behandle dine ansøgere ordentligt

8 råd til den gode rekruttering

Rekrutteringen er for mange små- og mellemstore virksomheder desværre stadig et venstrehånds projekt, som bare skal overstås, så de kan komme videre med det det egentlig handler om, nemlig virksomhedens kerneydelser.

Det er egentlig forståeligt nok. Men her glemmer mange virksomheder de signaler, som de sender, når de slår et stillingsopslag op. Uanset om det er i den lokale avis eller på en af jobportalerne, så er jobannoncen en unik måde at få potentielle kunder i tale. Mange der aldrig ville se virksomhedens almindelige annonce, vil nemlig se en jobannonce fra dem.

Følger virksomheden disse enkle råd, opnår den en god, positiv rekruttering, hvor kandidaterne føler sig godt behandlet. Virksomheden undgår dårlig omtale, og sikrer at kandidaterne (og deres venner) vil være interesseret i at søge en anden stilling i virksomheden en anden gang.

 

Slå kun jobbet op, hvis der reelt er en ledig stilling

Flere og flere jobsøgende oplever, at de søger et job, som reelt ikke var der. Enten fordi at det aldrig har været der, eller fordi virksomheden allerede havde en kandidat, men bare lige ville se, hvad der ellers var derude.
Som virksomhed skal man tænke på det image man kan få, som en virksomhed der snyder. Er historien først ude om at virksomheden opslår "falske" stillingsopslag vil det helt sikkert resulter i færre ansøgninger fra de mest interessante kandidater i fremtiden. Og den slags historier har det med at leve længe.

 

Skriv en relevant jobannonce

Jobannoncen skal på den ene side tiltrække relevante kandidater. Men den må også godt forhindre ikke-relevante kandidater i at søge - det sparer tid for både virksomhed og jobsøgende.
Derfor: lav en grundig stillingsbeskrivelse og lad være med bare at genbruge annoncen fra sidste gang. En gennemarbejdet stillingsbeskrivelse gør også udvælgelsesprocessen meget nemmere, så den er også tidsbesparende.

Og slå den op de rigtige steder. Undersøg hvilke jobdatabaser og fagdatabaser der er relevante for din virksomhed og det job du slår op.

 

Tag venligt imod potentielle kandidater til jobbet,
der ringer for at få svar på spørgsmål

Hvis du har opgivet et tlf. nummer i din jobannonce, hvor man kan ringe til, hvis man har spørgsmål til stillingen, så er man også forpligtiget til at tage godt i mod disse opkald. Du skal tage dig den tid, det tager at besvare henvendelserne fyldestgørende og venligt.
Du kan selvfølgelig stå i en situation, hvor du ikke lige har tid/mulighed for at besvare henvendelsen. I det tilfælde sørger du for at få deres nummer, så du kan ringe tilbage, når der er tid og lejlighed til det. Der må helst ikke gå mere end 2 dage inden du ringer tilbage.
Vurderer du, at du ikke har tid til at besvare opkald telefonisk, så undlad at skrive det i annoncen. Giv. evt. en mail-adresse kandidaterne kan skrive til. Men igen kun hvis du har i sinde at besvare henvendelserne.

 

Bekræft din modtagelse af jobansøgningen samme dag

Bekræft at du har modtaget ansøgningen, og gør det helst samme dag, som du har modtaget d en (weekender undtaget). Modtager du ansøgningerne per mail, er det nemt at samle sammen og sidst på dagen sende en bekræftelsesmail ud. Husk at bruge Bbc feltet, hvis du sender til flere modtagere på en gang!
En hurtig bekræftelse på at I har modtaget ansøgningen signalere at I har styr på processen og at der bliver taget hånd om ansøgerne. Og så undgår I, at folk ringer, for at høre om I har modtaget ansøgningen.

 

Respekter den jobsøgendes ønske om diskretion
i forhold til nuværende arbejdsgiver

Du skal respektere kandidatens diskretion i forhold til hans nuværende arbejde. Det vil sige, at når du ringer for at inviterer ham til samtale, så sikrer du dig, at du taler med den rette person, og at han har mulighed for at tale frit og uforstyrret. Du lægger ikke en besked i reception eller ved kollega eller lign. hvis du ikke får fat i ham.
I referencetjekket ringer du ikke til den eksisterende arbejdsgiver (med mindre kandidaten siger det er ok), for at indhente en udtalelse.
Du sikrer også ar kandidaternes navne ikke kommer ud til uvedkommende.
Rekruttering og jobsøgning er også en tillidssag mellem to parter. Hvis det kommer frem, at man ikke kan stole på dig, hvor man mange at de rigtig spændende kandidater, tror du så, der vil søge job hos dig næste gang?

 

Træk ikke processen i langdrag

Lad være med at trække hele processen i langdrag - både for virksomhedens skyld men også på grund af det signal, det sender til kandidaterne.
Læg en (realistisk) plan for hele rekrutteringsprocessen og hold dig til den. Fra det først besluttes, at der skal ansættes en ny medarbejder til vedkommende starter går der ofte 3-4 måneder - hvis I ikke trækker processen i langdrag.
Skulle der ske noget uforudset, som får betydning for længden af processen - og specielt hvis tidligere udmeldte datoer ikke kan overholdes - så giv kandidaterne besked.

 

Send afslag så hurtigt som muligt til de kandidater
der ikke er relevante eller som ikke har fået jobbet

Er den indkomne ansøgning helt ved siden af, og er det helt umuligt at vedkomne kan komme i betragtning til en samtale, så send et venligt afslag med det samme. Så kan kandidaten komme videre med det samme, og I har den mindre at tage jer af senere.

 

Send afslag

For de fleste giver det heldigvis sig selv og sker som en helt naturlig del af hele rekrutteringsprocessen. Men alligevel oplever mange ansøgere, at de aldrig modtager et afslag - de hører simpelthen aldrig noget fra virksomheden. Problemer er klart blevet større efterhånden som virksomhederne modtager flere og flere ansøgninger til de opslåede stillinger.
Som ordentlig virksomhed er det mindste, du kan gøre, at sende et afslag. Hvis du ikke har tænkt dig at sende et afslag, så skriv i det mindste i ventebrevet, at har kandidaten ikke hørt noget efter en bestemt dato, så skal det betragtes som afslag.
Og husk at bruge Bbc-feltet, hvis du sender afslag samlet. Det er ikke særlig smart, hvis alle kan se, hvem der ellers har været interesseret i jobbet.

 

Afsluttende bemærkning

Hvis virksomheden følger ovenstående råd, så er den kommet langt med den gode rekruttering. Den har sikret, at den har behandlet kandidaterne på en ordentlig måde, og dermed udnyttet hele rekrutteringsprocessen, til også at skabe et positivt image omkring virksomheden.
God fornøjelse med rekrutteringen!

Af: Henrik Rygaard Jensen
Jobfisk.dk

 

8 råd til den gode rekruttering Rekrutteringen er for mange små- og mellemstore virksomheder desværre stadig et venstrehånds projekt, som bare skal overstås, så de kan komme videre med det det egentlig handler om, nemlig virksomhedens kerneydelser.