Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Employer Branding: Mød mig på Facebook

Den traditionelle virksomhed sidder på sin flade under en jobmesse og deler trykte brochurer og kuglepenne ud til unge jobsøgende. Den nytænkende virksomhed rekrutterer også via sociale medier, hvor millennial-generationen hænger ud 12 timer om ugen. Her er fem gode råd til, hvordan virksomheden bruger Facebook og andre sociale medier på den rigtige måde - uden at sætte sit omdømme over styr.

 

Artiklen har også været bragt på Kommunikationsforum.dk

 

På trods af finanskrise og i takt med internationaliseringen vil virksomhedernes kamp om de unge talenter intensiveres i de kommende årtier, da flere og flere fra Baby Boomer-generationen skal på pension. Millennials er navnet på generationen født efter 1980, som er vokset op med internettet og netop nu er ved at gå ind på arbejdsmarkedet. Det er dem, kampen vil stå om.

Da millennials i gennemsnit er online 12 timer om ugen, mister traditionelle envejs-kommunikationskanaler pusten i rekrutteringskampen. Virksomheder skal altså blive gode til at fange millenials, hvor de er. Men hvordan bevarer virksomheden sit corporate image, når den går på Facebook? Og hvordan udnytter man de sociale medier på den bedst mulige måde, når der skal hentes forstærkning til virksomheden?

Disse spørgsmål har vi besvaret i vores speciale, som analyserer rekrutteringskanalerne for en stor dansk international virksomhed. Efter aftale med virksomheden er det ikke muligt at offentliggøre selve specialet, men fem gode råd til, hvordan sociale medier - i samspil med de traditionelle kommunikationskanaler - kan anvendes i rekrutteringen, vil vi gerne dele ud af.

1. Lad medarbejderne gå online

Det er vigtigt at have en strategi, som viser, at virksomheden deler de unges interesser og værdier. Ifølge det globale PR-bureau Edelmans "Troværdighedsbarometer", er den mest troværdige talsmand, en virksomhed kan have, en person, som de unge kan identificere sig med, og som deler de samme interesser. Altså en, hvorom de kan sige: "Her er en person som mig".

Lad medarbejderne fremfor alene HR-afdelingen kommunikere til de kommende medarbejdere. Det er ikke kun virksomheden, der er vigtig for millennials, men også kollegaerne og arbejdsmiljøet er af stor betydning. Derfor tager flere og flere virksomheder medarbejdere med på jobmesser. Medarbejderne personificerer arbejdspladsen og skaber troværdighed som virksomhedsambassadører. På den måde ender præsentationen ikke som et portræt af en kunstig og overfladisk virksomhed.

Der er beviser for, at det kan laves særdeles kreativt. Det er Deloitte (som af Business Week i 2007 blev kåret til den bedste arbejdsplads at starte en karriere i) et godt eksempel på. Deloitte lancerede en intern videokampagne, hvor medarbejderne i USA fik frit løb til udtrykke deres personlige billede af Deloitte som arbejdsplads. Videoerne blev publiceret internt og på YouTube. Andre medier fik også hurtig færten af projektet, og sådan fik Deloitte oven i købet gratis medieomtale. Videoerne er underholdende og meget originale. Dette må siges at være den mest troværdige employer branding, en virksomhed kan opnå: Glade medarbejdere som har lyst til at vise deres virksomhed frem på en online markedsplads med hele verden som tilskuer.

2. Gå i Googles fodspor - indkald til webinar

Som opfølgning på en jobmesse eller andre rekrutteringstiltag kan virksomheden vælge at anvende online events (kaldet webinars) for at bevare den personlige kontakt. Ved at udarbejde webinars kan en virksomhed kommunikere direkte med potentielle kandidater og i sidste ende også modtage deres ansøgninger online. Det kan endda gøres til adgangskrav for deltagerne at skulle uploade CV'et inden webinarets start.

Det er vigtigt at vælge medarbejdere, som er tændte på opgaven, til at chatte et par timer med fremmede om deres job og arbejdsplads. Online events er ikke omkostningstunge, da det kun kræver 1-2 medarbejdere at være aktive online med kandidaterne inden for et specificeret antal timer på en bestemt dag. Inden da er der produceret videoer og tekst om virksomheden, så kandidaterne også kan tilegne sig information uden for live sessionerne. Virksomheden kan undgå frustration, både internt og eksternt, ved ikke at vente til sidste øjeblik med at se udfaldet rekrutteringskampagnen, da den kan få direkte respons via webinars.

Google, som i 2008 fik en førsteplads på Fortune Magazines liste over de 100 bedste arbejdsgivere, er et godt eksempel på, hvordan man kan bruge online events, hvor flere forskellige sociale medier spiller sammen. Deltagerne skal registrere sig med e-mail samt fremsende deres CV. Dagen igennem er det muligt at se præsentationer, chatte med medarbejdere og lytte til webcast-profiler, som fortæller, hvordan det er at arbejde for Google. Hele webinaret er styret professionelt, og kandidaterne får personlige svar på deres spørgsmål og kan følge med i chatten uden selv at deltage aktivt. Ved at modtage CV'er fra deltagerne har Google også mulighed for at screene kandidaterne og følge deres aktivitet, mens de er logget på. Slutteligt kan de deltagende efter live-eventen søge de jobs, som blev opslået gennem eventen.

I og med millennials tilbringer så meget tid online, ved de også, at virksomhederne kan finde på at google dem. Men det samme foregår også den anden vej rundt.