Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Om CV-søgning – fra arbejdsgivers synspunkt

Når du skal ansætte nye medarbejdere, er det som regel en god investering at foretage en CV-søgning på de portaler, hvor du indrykker din annonce. Det giver nemlig pote - ikke blot i form af flere ansøgere, men også bedre kvalificerede ansøgere.

Det giver sig selv, at jo flere steder, du indrykker annoncen, jo flere potentielle jobsøgere vil se og læse annoncen. Det er altid godt at indrykke den på jobnet.dk - det er den offentlige, og den er gratis. Du skal blot én gang for alle oprette dig som arbejdsgiver, og så kan du indrykke så mange stillingsannoncer, du vil. Der er yderligere den fordel, at mange af de øvrige jobportaler "hugger" stillingsopslagene fra jobnet, så du når endnu længere ud. Det drejer sig jo om for portalerne at have så mange jobs og så mange CV'er som muligt for at være attraktive. Og der ligger rigtig mange CV'er på jobnet - i alle kategorier og kvaliteter. Pas på ikke at vurdere samtlige CV'er over en kam. Der er guld-CV'er og der er skrot-CV'er på jobnet.

Det vil som oftest være hensigtsmæssigt også at indrykke på andre portaler - hvilke, der er relevante, afhænger af jobtype, geografisk beliggenhed og jobmarkedets status lige nu. Det koster jo penge at indrykke dem, så det gælder om at få mest muligt for dine penge.

Når du så har indrykket din annonce, kan du gå i gang med at søge relevante CV'er og kontakte dem, du finder attraktive. Det er en lidt tung proces, som indebærer, at du kender de forskellige portaler og deres søgefunktion, og det kræver også, at du er indstillet på at læse bogstaveligt talt hundredevis af CV'er igennem for at udvælge netop de, der matcher bedst muligt. Vi (www.silhouet.dk) har specialiseret os i netop dette, og vi kan på få timer udvælge de mest relevante og velegnede kandidater - og opfordre dem til at søge det pågældende job. De fleste CV-indehavere er meget positive over at blive kontaktet på denne måde, da mange er vant til at blive nærmest spammet med jobs, som for størstedelens vedkommende slet ikke er relevante. Så at få en henvendelse, som rent faktisk er en reel jobmulighed er en god oplevelse for de fleste.

Hvis du selv vil forsøge dig, kan du gøre det nemmere for dig selv ved:

  1. At lære søgefunktionen i de relevante portaler godt at kende (de er ret forskellige og ikke altid lige gennemskuelige)
  2. At huske, at en stillingsbetegnelse kan hedde mange forskellige ting (afhængig af, hvornår folk har taget deres uddannelse. Eks. Teknisk tegner hedder nu Teknisk designer)
  3. At lave en bruttoliste på et stykke papir over relevante søgeord (f.eks. faglige kompetencer, personlige egenskaber, relevant erfaring, geografi og hvad du ellers kan komme i tanke om)
  4. Altid at starte med at søge så bredt som muligt. Hvis du får for mange hits, snævrer du søgningen ind - men kun en smule ad gangen, indtil du har et "passende" antal CV'er (hvis det er et specialist-job, er det måske 5-10; hvis det er et mere "bredt" job, er det måske 50-100)
  5. At undlade at "spamme" ved at kontakte en hel masse ansøgere uden at sortere i dem. Det får bare de pågældende til at anse dig for at være uprofessionel og giver din virksomhed et dårligt ry. Kontakt kun de CV'er, som du anser for at være et godt match, og skriv en venlig mail med henvisning til den relevante stillingsannonce og spørg, om det ikke var noget for dem. Pas på ikke at skrive for formelt.Når du har foretaget sådan en CV-søgning nogle gange, vil du opdage, at du bliver hurtigere og hurtigere til at vurdere et CV og om det er relevant.

Uanset, hvordan jobmarkedet er lige nu og om det er let eller svært at få ansøgere, så er det altid en styrke for dig at få de bedst kvalificerede ansøgere.

Du skal også huske, at der er to typer ansøgere: De aktive og de passive.

De aktive er uden job eller utilfredse i deres nuværende job og gør som regel selv noget for at finde et nyt job - de læser f.eks. din stillingsannonce på nettet.

Men de passive har allerede et job og har som regel ingen planer om at skifte - de læser altså ikke din stillingsannonce - hverken i avisen eller på nettet. De har dog ofte et CV liggende på en eller flere portaler, hvis nu drømmejobbet skulle dukke op. I mange tilfælde er disse passive jobsøgende de mest attraktive ansøgere, men der skal du altså lave lidt mere benarbejde for at finde frem til dem - f.eks. ved at foretage CV-søgning.

Se CV-søgningen fra den anden side af bordet

Læs artiklen Om CV-søgning - fra jobsøgers synspunkt

 

silhouet-logo_150.jpg
Af Elsebeth Brandenborg, Silhouet Profil-Analyse

Se Silhouet Profil-Analyses profil her

 

Annonce

Når du skal ansætte nye medarbejdere, er det som regel en god investering at foretage en CV-søgning på de portaler, hvor du indrykker din annonce. Det giver nemlig pote - ikke blot i form af flere ansøgere, men også bedre kvalificerede ansøgere.