Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Nyt rekrutteringsvåben til de unge

Danmarkshistoriens mest effektive rekrutteringskampagne kalder Post Danmark selv den sms-kampagne, som skaffede over 2.500 ansøgere på rekordtid.

Post Danmark manglede folk - og i en tid med kulde og regne, er jobbet som postbud meget lidt attraktivt i målgruppens øjne. Så hvordan skaffer man i den situation 500 nye medarbejdere?

Post Danmark tog utraditionelle metoder i brug, og nåede målet på under to måneder!

Men hvordan kunne det lade sig gøre?

Jo, Post Danmark tog et "nyt våben" i brug for at rekruttere de unge - mobilen.
Det var en satsning - men kampagnen blev et kæmpe hit. Post Danmark modtog 2.640 ansøgninger pr. sms, og ved kampagnens udløb var der ansat 650 nye postvikarer og lørdagsomdelere.
Så de formåede at fange de unges opmærksomhed, og gøre det muligt for dem, at reagere med det samme, inden de glemte at søge jobbet eller mistede interessen. For det særlige ved de unge i denne aldersgruppe er, at der skal meget til at fange deres interesse, og de masser af jobmuligheder eller er måske slet ikke aktivt jobsøgende.

Post Danmarks gode råd til rekruttering via sms kampagner:

  • Samarbejd på tværs. Sørg for at involvere forskellige led som personaleafdeling, marketingafdeling og den forretningsenhed, som søger folk.
  • Erkend, at rekrutteringsprocessen har ændret sig, og at der skal tænkes anderledes.
  • Vend kommunikationen om - hvad er der i jobbet set med ansøgers øjne?
  • Tegn et troværdigt portræt af virksomheden. De nuværende ansatte skal kunne genkende deres arbejdsplads i annonceringen.

 

Post Danmark modtog i november Dansk Kommunikationsforenings pris "kom-pris 'o8" for bedste landsdækkende kommunikationsprojekt.

 Artiklen er bragt i samarbejde med På Jobbet

Læs mere om På Jobbet her

Danmarkshistoriens mest effektive rekrutteringskampagne kalder Post Danmark selv den sms-kampagne, som skaffede over 2.500 ansøgere på rekordtid.