Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Rekruttering på 24 måder

Rekruttering er kommunikation. Og et af rekrutteringens vigtigste elementer er formidlingen af budskabet ’Vi mangler en ny medarbejder’. I en tid, hvor buzzwords som ’flaskehalse’ og ’mangel på arbejdskraft’ florerer i medierne, som solen i vejrudsigten – af og til og hele tiden - er det yderst relevant for den enkelte virksomhed at stille spørgsmålet højt: Hvordan kommunikerer vi til omverdenen, at vi rekrutterer.


I det nedenstående opremser jeg 24 forskellige måder, som virksomheder bruger til at råbe budskabet ud. 24 måder, som – tro det eller lad være – faktisk alle er afprøvede hos faktiske virksomheder. Når du læser videre, og mens du ind i mellem ryster opgivende på hovedet, så husk: I jagten på den næste medarbejder gælder alle kneb (næsten).

  1. Den klassiske

    Avisannonceringen er den klassiske tilgang i jagten på virksomhedens næste medarbejder. Virksomheden finder den gamle annonce, som har været brugt de sidste 20 år, frem. Datoen for sidste ansøgningsfrist ændres og annoncen sendes til lokalavisen, og hvis det skal gå vildt for sig, sendes den også til Jyllands Posten.
    Motto: Der er ingen grund til at ændre noget i annonceteksten, når ingeniører i dag er de samme som for 20 år siden.
  2. Mund til mund metoden

    Fortæl de nuværende medarbejdere, at du mangler folk. Måske de kender nogen, der kunne være interesseret i den ledige stilling. Tilbud dem evt. penge, måske mange penge, til den der skaffer en ny kollega. Metoden er på det seneste sat i system af ikke mindre end to nye jobsites: www.dusørjob.dk og www.spotajob.dk
    Motto: Kollegaers venner giver de bedste medarbejdere.
  3. Den nemme

    Kontakt et vikar- eller rekrutteringsbureau og lad dem løse problemet for dig.
    Motto: Vi lader andre klare det hårde arbejde.
  4. Vræl, råb og skrig

    Man lægger sig ned på maven, vræler og skriger indtil den rette medarbejder selv kigger forbi og spørger, om alt er i orden. Denne metode bruges især af dem, der gerne vil skyde skylden på alle andre end dem selv for deres mangel på arbejdskraft.
    Motto: Hvis det virker for 3-årige børn i slikafdelingen, så virker det også for os.
  5. Almindelig online

    Stillingsannoncerne fra aviserne finder stort set alle sammen også vej ind på en eller flere generelle eller fagspecifikke jobsites. For (for) mange virksomheder er det bare den offline stillingsannonce, der bliver gjort online. Ellers er det intet nyt i kommunikationen til de potentielle ansøgere. Mange virksomheder fravælger eller vælger de forkerte jobsites i denne forbindelse. Men med 52 almene jobdatabaser og 85 fagdatabaser at forholde sig til, kan det også være svært uden den rette rådgivning.
    Motto: Vi er online, mulighederne er ubegrænsede…
  6. Bannerannoncering

    Større eller mindre bannere på mere eller mindre nøje udvalgte sites, der fortæller, at virksomheden søger folk. Henviser oftest til et specifikt stillingsopslag eller virksomhedens job- og karrieredel af deres website. Metoden bruges ofte som en del af en større rekrutteringskampagne.
    Motto: Vi er online, mulighederne er ubegrænsede…
  7. Pizza-bakken

    Ram manden, når han er sulten og mindst venter det. Få stillingsannoncen trykt på eksempelvis pizzabakken. Efter sigende er denne metode mest anvendelig, hvis det er folk inden for IT-branchen, man søger. Det virkede i hvert tilfælde for et IT-firma i Aalborg.
    Motto: Vejen til en mand går gennem hans mave.
  8. Skriv det STORT

    Store skilte ved motorvejen, på virksomhedens facade eller lignende steder råber virkelig op: Her er jeg, og jeg mangler virkelig arbejdskraft.
    Motto: Big is beautiful.
  9. Den udenlandske

    Denne tilgangsvinkel til rekrutteringen signalerer internatonalitet, uanset om det drejer sig om et budfirma eller medicinalfirma, der søger folk. Det viser, at virksomheden er med på globaliseringsvognen. Samtidig er der prestige i, at virksomhed har så travlt og er så specialiseret, at det ikke er til at opdrive brugbar arbejdskraft her i landet – eller også at virksomheden har så travlt, at den ikke kan bruge tid på opkvalificering af andre faggrupper.
    Motto: Forandring fryder.
  10. Den hemmelige

    Læg annoncen op på din hjemmeside og kryds fingre for at den rette profil kigger forbi din side. For at gøre det rigtig hemmeligt skal du sikre dig, at der ikke er et direkte link fra forsiden til virksomhedens jobsektion.
    Motto: Hvis folk ikke ved, vi søger folk, så er det mest ærgerligt for dem.
  11. Den kørende

    Hængeskilte i bussen rammer målgruppen i en situation, hvor de ikke har meget andet at lave end at læse skiltet. Det er dog vigtigt at notere sig, hvilken målgruppe det er, man får fat i ved denne annonceringsform. En sjælden set variation er brugen af taxi-reklamen som rekrutteringsmedie.
    Motto: Det kører for os.
  12. Rekrutteringssitet

    Hvis det skal gøres gennemført, så indebærer det køb af nyt domæne og udvikling af helt nyt website, alene med det formål at tiltrække potentielle medarbejdere. Denne kommunikationsform benyttes oftest af en branche eller anden form for en række virksomheder, der er gået sammen i jagten på medarbejdere; eksempelvis www.blivplastmager.dk. Der er dog også eksempler på virksomheder, der benytter sig af denne fremgangsmåde; eksempelvis www.gyldnemuligheder.dk.
    Alternativt er det også muligt at udnytte firmaets eksisterende karrieresite. Det bliver så ofte suppleret med en eller flere af nedenstående gimmicks for at tiltrække besøgende til sitet.

    1. Online spillet. Er som regel en videreudvikling og en integreret del af online kampagnen. Den kan dog også benyttes på virksomhedens eksisterende website. Online spillet skal ene og alene betragtes som et lokkemiddel, der skal trække folk ind på et forudbestemt website.
    2. Konkurrence.  En konkurrence på sitet kan lokke mange især unge mennesker ind på sitet. Om de opdager det nærmere budskab, sitet prøver at signalere, er i denne sammenhæng et åbent spørgsmål.
    3. www.getonboard.dk er et godt eksempel på de mange muligheder, der er. Her finder du eksempelvis ringetoner, konkurrencer, spil, dig selv som påklædningsdukke og muligheden for at stille spørgsmål til relevante personer eller finde svarene i en FAQ.
    4. Tip-en-ven. I forbindelse med onlinekampagner og måske især sammen med konkurrencer og spil er det vigtigt at huske tip-en-ven funktionen.
    Motto: Hvorfor skal det hele tiden være så højtideligt?
  13. Den springer vi over

    Bringer uheld, så den springer vi over.
    Motto: Rekruttering kan også være præget af overtro.
  14. Jobmessen

    På jobmessen får virksomheden kontakt til en stor række af potentielle medarbejdere. Mange af jobmesserne er rettet mod højtuddannede i slutningen af deres uddannelse og nyuddannede. Men antallet af jobmesser for alle grupper af medarbejdere er støt stigende.
    Jobmesser findes også i eksempelvis kategorien speeddating: Kandidaten har et sted mellem 2 og 5 minutter til at gøre sig interessant overfor virksomheden – derefter er det videre til næste.
    Denne personlige kommunikations- og rekrutteringsform bliver mere og mere brugt.
    Motto: Vi er der – de er der.
  15. Viral marketing

    Markedsføringens nyeste hippe tiltag kan selvfølgelig også bruges i rekrutteringen. En sjov og vanvittig film kan være en nem måde at komme ud til mange mennesker på. Men pas på faren for at budskabet forsvinder, eller at filmen falder til jorden og gør mere skade end gavn. Rigtig brugt kan den virale rekrutteringskampagne skabe uventet stor respons.
    Motto: Vi tror på mund til mund metoden – online.
  16. Benægt

    Man kan selvfølgelig også bare ignorere det faktum, at man mangler folk. Det er sikkert bare en fase virksomheden skal igennem – det går snart over igen. Og hvis det er indgangsvinklen, så har de ret, for så er det snart virksomhedens egne medarbejdere, der skal ud og søge nyt arbejder…
    Motto: Mangler vi folk?
  17. Tv-reklamen

    Få produceret en klinisk reklame a’ la’ vaskepulver-reklamerne, der kontant fortæller om jeres mangel på arbejdskraft. Eller kombiner Tuborg, Squash, KIMS og Harry – så skal I nok fange vores opmærksomhed. Eller gør som Danisco: vi ved ikke, om de mangler folk, men vi har i hvert fald virksomheden inde i vores bevidsthed.
    Motto: Dyr, dyrere, dyrest – men kendskabet opnås.
  18. Google Adwords

    Google bruges af alle, så hvorfor ikke fange potentielle medarbejdere, når de alligevel surfer rundt (sandsynligvis i arbejdstiden).
    Muligheden er selvfølgelig også til stede hos fx MSN. Metoden er økonomisk, og man får kun, hvad man betaler for.
    Princippet bruges nu også af www.eseeka.dk
    Motto: Søg og du skal finde – klik og der skal betales.
  19. Redaktionelt indslag i avis, tv eller andre medier

    Gør det til en nyhed at virksomheden mangler medarbejdere. Med det rigtige spin kan det blive en spændende historie for diverse medier. Denne fremgangsmåde er i øjeblikket særlig effektiv, hvis vinklen på historien drejer sig om, hvor svært det er at få kvalificeret arbejdskraft (læg især vægt på den del, der handler om at være kvalificeret), eller at dem, der går ledige er for dovne til at arbejde. Læg hertil gerne at virksomheden er tvunget til at ansætte udenlandsk arbejdskraft. Følges disse få retningslinier er gratis medietid næsten garanteret.
    Motto: PR og spin: lad medierne gøre arbejdet.
  20. Videoannonce på nettet

    Når den almindelige gængse bannerreklame ikke længere fungerer, så kan man skride til brugen af det levende billede på nettet. Metoden har i mindre omfang været brugt i forskellige virksomheder rekrutteringskampagner, men er nu også sat i system af www.livejob.dk.
    Motto: Se mig.
  21. Studie- /praktikjob

    Studiejob, praktik og/eller specialesamarbejde kan være en givtig måde at fange de nyuddannede på. Virksomheden har på den måde mulighed for at prøve eventuelle kommende medarbejdere af inden en ansættelse. De enkelte metoder er samtidig positiv branding af virksomheden for store dele af kommende kandidater.
    Motto: Fang dem, mens de er unge.
  22. Syng det

    Find et sted med en masse mennesker. Gerne et sted, hvor de har betalt for at se og høre noget andet, eller et andet sted, hvor de ikke umiddelbart har mulighed for at flygte fra. De hyrede sangere eller måske direktøren selv, hvis han har de evner, kaster sig ud i skønsangen og får på en meget musikalsk måde fortalt, at virksomheden mangler medarbejdere.
    Motto: Så desperate kan vi også være.
  23. Kidnapning

    Stil dig op på konkurrentens parkeringsplads og forsøg at overbevise hans medarbejdere om, at de skal arbejde for dig i stedet.
    Motto: Når alt andet glipper.
  24. Alle de andre.

    Find selv på flere. Kreativiteten lever, når det drejer sig om at skaffe nye medarbejdere.
    Motto: Kreativiteten længe leve.



De 24 måder at klare rekrutteringskommunikationen sender vidt forskellige signaler om virksomheden og om de medarbejdere, der eftersøges. Og de rammer hver især vidt forskellige målgrupper.

Nogle af formerne har vi kendt i lang tid, andre er mere eller mindre nye. Nogle virker som nye spændende tiltag, mens andre har et skær af desperation over sig. Det er op til dig selv at vælge, hvilke du synes hører til hvor.
Men et er sikkert: I et marked, der bliver mere og mere trængt, skal virksomheden gøre sig større og større anstrengelser for at komme igennem med sit budskab. Vi vil derfor se flere nye, spændende, outrerede former for rekrutteringskommunikation de kommende år.

Har du tænkt over hvilken strategi din virksomhed bruger i kampen om opmærksomheden fra potentielle kandidater? Ligger der strategiske overvejelser bag eller foregår det hele mere eller mindre tilfældigt?

God jagt.

 

Af: Henrik Rygaard Jensen, Jobfisk.dk

 

Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.