Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Opskriften på den gode jobannonce

 

 

Klik og læs: 

 

Jobannoncen - skriv den gode stillingsannonce

 

 

Nedenstående artikel har efterhånden nogle år på bagen. Derfor ovenstående link.

 

 

 

Kampen om den kvalificerede arbejdskraft har aldrig været hårdere. Men hvordan sikrer virksomheder og organisationer sig, at deres jobannoncer ikke forsvinder i mængden. Profilnyt har set på, hvad der kendetegner den gode jobannonce.
Hos Danske Kommuner har man vurderet jobannoncer de sidste ti år, og i dommerpanelet sidder bl.a. Dorrit Løhndorf.

dorrit_loehndorf_danske_kommuner.jpgDorrit Løhndorf, Danske Kommuner

”Den gode jobannonce skal være målrettet. Det er meget vigtigt, at arbejdsgiveren er bevidst om, hvem det er, han søger, da det har stor betydning for jobannoncens sprogbrug og stil. Der er en væsentlig forskel på, om du henvender dig til en pædagog eller en økonomichef, og derfor er det afgørende, at man hver evig eneste gang starter fra scratch og gør sig grundige overvejelser om, hvilken type medarbejder, jobannoncen skal tiltrække. Det må aldrig blive en rutinesag at lave jobannoncer."

”Både ordvalg, stil, tone og layout er med til at målrette jobannoncen, og den målrettede annonce hjælper ikke bare virksomheden med at tiltrække de rigtige medarbejdere, men gør det også nemmere for kandidaten at se sig selv i jobbet og i virksomheden,” siger Dorrit Løhndorf.

Kun 25 % jobindhold

En anden ekspert indenfor jobannoncer er Charlotte Korsager, Communications Manager i NNIT A/S. Hun har lige som Dorrit Løhndorf været med til at vurdere og kåre de bedste jobannoncer i ’Kvartalets jobannonce’ – en aktivitet arrangeret af Berlinske Tidendes Annoncesalg.

Igennem sine 16 år som kommunikationsekspert har hun opbygget en solid viden og erfaring omkring jobannoncer og virksomhedskommunikation generelt:

charlotte_korsager_nnit_as.jpgCharlotte Korsager, NNIT A/S

"En god jobannonce er klar og præcis, har ét budskab, og så er ordlyden valgt med overordentlig stor omhu. Der er ikke brug for en helt masse information omkring jobbet – det skal i stedet være at finde på virksomhedens hjemmeside. Derimod skal jobannoncen fortælle, hvad jobsøgeren får ud af et job hos den pågældende virksomhed. I dag er der så mange enslydende jobs at vælge imellem, så dét, der afgør om en kandidat vil søge et job, er selve virksomheden, dens identitet og værdierne."

Derfor mener hun også, at den gode jobannonce i dag er 75 % virksomhed og kun 25 % jobindhold.

Markant stopeffekt

De to eksperter er enige om, at en jobannonce skal have en markant stopeffekt. Dorrit Løhndorf siger:

”Til jobannoncer på tryk er den største stopeffekt overskriften. Den skal være sigende, aldrig blot jobtitlen, men derimod tre til fire ord - gerne en hel sætning. Overskriften skal være essensen af hele annoncen og her er det især vigtigt ikke at oversælge. På nettet er der jo mulighed for at afgrænse sin søgning, så her spiller overskriften knapt så stor en rolle.”

Som opmærksomhedsskaber tror Charlotte Korsager på luft i annoncen – læseren opgiver på forhånd, hvis jobannoncen er meget tætskrevet. Derudover skal der være en klar overskrift og overraskende billeder; ikke noget med mennesker ved computere eller håndtryk. Det er falsk og kedeligt.

Fokus på kandidaten

Når det gælder den gode jobannonces sprog og tone, er begge eksperter generelt meget enige. Sproget skal være kort, aktivt og direkte, det skal afspejle virksomhedens identitet og værdier, kancellistilen skal ud, og så skal der være fokus på ’du får …’ og ikke ’vi tilbyder/forventer …’.

Et andet punkt, som også møder opbakning hos både Dorrit Løhndorf og Charlotte Korsager, er mikset af trykte og elektroniske jobannoncer: Dorrit Løhndorf uddyber:

”Med jobannoncer på tryk får du typisk fat i de passivt jobsøgende og dem, som blot læser jobannoncer for at holde sig orienteret om virksomheder generelt. På internettet er det de aktivt jobsøgende, du henvender dig til, og på den måde rammer du bredest med et miks af de to. Du får på den måde gjort opmærksom på, at du søger en medarbejder og brandet din virksomhed samtidigt.”

AIDA – huskereglen til den gode jobannonce

Når den gode jobannonce skal realiseres i ord og billeder, er det en god idé at have AIDA-modellen in mente.
AIDA står for Attention, Interest, Desire, Action.

Attention

Jobannoncen skal udformes og skrives, så læseren stopper op og kigger nærmere på den. At der skabes opmærksomhed er forudsætningen for, at jobannoncen bliver læst og husket.

Interest

Når opmærksomheden er vakt hos læseren, skal jobannoncen skabe interesse for indholdet.

Desire

Målet med jobannoncen er at give læseren lyst til at søge jobbet eller søge mere information om jobbet eller virksomheden.

Action

Jobannoncen sidste opgave er at få læseren til at reagere på annoncen – skrive ansøgningen, sende den af sted eller blot kontakte virksomheden. Der skal derfor være kontaktoplysninger til virksomheden, så det er let for ansøgeren at søge jobbet.

I netop jobannoncer på Profiljob.dk netværket er det let at skabe en nem og hurtig action ved hjælp af aktive links til fx kontaktpersonens mailboks eller virksomhedens hjemmeside.

 

Vil du tilmelde dig Profilnyt, der er nyhedsbrevet om jobmarkedet, skal du klikke her

 

 

Vi skriver jeres næste jobannonce
læs her hvorfor...

 

Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.