Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Jobannoncen set med jobsøgerens øjne

Hvordan ser de højtuddannede kandidater på udbuddet af jobannoncer? Hvad tænder dem? Hvilke elementer i en jobannonce er med til at få dem til at læse et stillingsopslag fra lige netop din virksomhed eller organisation? Svarene finder du her.

Vis mere mod, tak!

martin_christiansen.jpgMartin Christiansen

”For mig en er god jobannonce vedkommende og fri for klichéer. Jeg vil også have en fornemmelse af, at jobannoncen er lige så vigtig for virksomheden som en hvilken som helst anden reklame."

Martin Christiansen er med sin kandidatuddannelse i virksomhedskommunikation er én af de højtuddannede personer, det danske erhvervsliv sukker efter.

Martin Christiansen har igennem hele sin uddannelse læst mange stillingsopslag. De har givet ham en indikator af, hvad virksomhederne efterspørger, og på den måde har han bedre kunnet målrette sin uddannelse og efterfølgende jobsøgning.

Jobtitel = stopeffekt på nettet

Martin Christiansen læser både trykte og elektroniske jobopslag, men det er helt forskellige faktorer, der afgør, om en bestemt annonce får hans opmærksomhed eller ej.

På internettet, hvor man meget nemmere kan målrette sin søgning efter en specifik jobfunktion, branche eller geografisk placering, er det jobtitlen, der udgør stopeffekten:
”Jobtitlen og jobindholdet er isoleret set dét, der bestemmer, om jeg vil og kan varetage jobbet. Titlen må gerne få selskab af lidt informationer omkring branche, geografi eller kvalifikationer – bare det ikke bliver for hult eller oversælgende,” fortæller Martin Christiansen.

Selv har han dog aldrig oplevet en jobannonce, som forsøgte at udgive sig for noget, den ikke var. Tværtimod synes han, at der er alt for mange jobopslag, hvor virksomhederne slet ikke kommer ud over rampen og gør opmærksom på, hvor spændende jobbet eller virksomheden er.

Virksomhedsreklame en god idé

Når jobannoncerne studeres i de trykte medier, er det især grafik, billeder, opsætning, ordvalg og lignende, der tenderer almindelige reklameannoncer, der gør, at Martin Christiansen stopper op og læser annoncen. Virksomhederne behøver ikke at have kreativ berøringsangst, bare fordi jobpslag er et seriøst og personligt område.

”Kan man se, at virksomheden ikke bare opfatter jobannoncen som en reklame for jobbet, men for hele virksomheden og vælger virkemidler derefter, har det en langt større effekt og påvirkning på mig som modtager og potentiel medarbejder,” udtaler Martin Christiansen.

Men ifølge Martin Christiansen er virksomhederne alt for dårlige til at fremstille sig selv i jobannoncer. Jobopslag er en oplagt branding-mulighed, som alt for få udnytter, og det er en skam, mener han.

Husk hjemmesiden!

Et andet overset element i jobannoncerne funktion, som Martin ofte hæfter sig ved, er stillingsopslagets manglende integration med resten af virksomhedens kommunikation:

”Ser jeg et spændende job, går jeg ofte ind på virksomhedens hjemmeside og på den måde bliver det ikke kun jobbet, annoncen skal sælge, men også virksomhedens hjemmeside og i sidste ende virksomheden. Men det er ualmindelig skuffende at læse om et fedt job og en fed virksomhed i en annonce, hvis jeg efterfølgende ser en sløj og uinspirerende hjemmeside. Så begynder jeg at tvivle på annoncens ordlyd,” slutter Martin Christiansen.

 

Af: Profiljob.dk netværket

Vil du tilmelde dig Profilnyt, der er nyhedsbrevet om jobmarkedet, skal du klikke her

Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.