Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Lav en bedre online jobannonce

Som personalekonsulent er der et par simple spilleregler du bør overholde når du er på jagt efter den rette kandidat. Specielt hvis du skriver en jobannonce som du ønsker at publicere online.

 

Valg af jobportal

Overvej nøje hvilken jobportal du ønsker at anvende for at få besat dit job. I dette valg indgår elementer som:

  • Målgruppe
  • Trafik
  • Service

Vedrørende din målgruppe – kan du overveje hvilken af jobbase du vil bruge. Pas på med at fokusere på ”pris” – men kig forbi de jobbaser du kunne overveje at bruge, og se om andre af dine konkurrenter anvender dem til at annoncere efter deres medarbejdere. Din strategi kan være, ”gør som dine ligesindede”, eller ”modsat de andre”. Er der hård konkurrence om det job du skal have besat, er chancen for at jobsøger finder din annonce måske mindre.

De fleste af jobbaserne henviser til FDIM hvor du kan finde trafiktal uge for uge for de store jobbaser. Her kan det igen være en god ide at overveje om din ”målgruppe” er til på den jobbase du har i tankerne.

F.eks. er Ofir stærke på detail og offentlige stillinger, hvor StepStone er stærke indenfor finans og salg. Jobfinder fokuserer udelukkende på tekniske jobs og Jobworld på IT jobs. Derfor giver det i denne sammenhæng ikke mening at kigge på trafikken – hvis ikke målgruppen er til stede.

Endelig skal du som personalekonsulent udnytte den sparring du får hos din kontaktperson på den enkelte jobbase. Spørg dem hvad de anbefaler, du skriver – eller om de har forslag til elementer i annoncen, der skal gøres anderledes. Ikke alle jobbaser er lige gode til at yde denne service – så det skal du bestemt også tage med i dine overvejelser.

 

Overskriften sælger hele jobannoncen online

Først og fremmest skal du huske, at man på nettet ofte kun kan se ”overskriften” på din jobannonce. Modsat avisen hvor man ser hele annoncen.

Netop derfor skal du have en overskrift, som rammer din målgruppe. Pas meget på at den ikke bliver for alternativ.

Utallige eksempler er set, som vi ikke vurderer, er hensigtsmæssige:

  • Er du vores nye mand?
  • Vi har brug for flere.
  • Hvor sjovt kan det være?

Umiddelbart er der ingen af disse overskrifter der giver mening – hvis man som jobsøger har søgt bredt ”geografisk”. Derfor vil man ofte fravælge denne typer annoncer.

Det skal være åbenlyst for enhver, hvilket job det drejer sig om – ud fra overskriften.

Derimod ser den gode overskrift således ud:

  • Indkøbschef – 200 mio. kr. – personaleansvar – coach.
  • Teknisk assistent – ”papir”.
  • Lille direktør – ansvar for 120 mand.

I overskriften skal firmaet navn ikke gentages – det er spild af krudt. På de fleste jobbaser står firmanavnet lige under overskriften. Dog skal det nævnes, at sidder du i et rekrutteringsfirma, er det hensigtsmæssigt at nævne hvilket firma, du rekrutterer for.

 

Balance mellem krav og tilbud

Din jobannonce skal have en ligelig balance mellem det der tilbydes, og det der kræves. Langt de fleste har tildens til at opremse en masse krav og glemme hvad der tilbydes. Generelt: jo mindre jobindhold du kan tilbyde, jo mere skal du slå på de bløde værdier:

  • Vi har udsigt over søen
  • Vi er har et utroligt godt sammenhold
  • Vi er lige mange mænd og kvinder

Måling af effekt

Som personalekonsulent skal du have belyst om den jobportal du anvender giver den ønskede respons. Alt for mange firmaer håber på at jobsøger husker at skrive ”jeg så din jobannonce på Jobzonen”. Men her skal du være skarp. For jobsøger vil som hovedregel altid nævne firmaets egen hjemmeside – eller skrive ”internettet”. Dvs. når du laver din sammentælling – kan du se at 10% har henvist til jobbaserne – og 90% til din hjemmeside. Og det kan du ikke bruge til noget.

Nej gør følgende:
Bed jeres ITansvarlige oprette emailadresser til dig – som viser dig, hvilken jobbase den enkelte jobsøger har set jobbet på. Lægger du en jobannonce på Jobfinder kan din email hedde jf12@navnpåditfirma.dk eller StepStone ss12@navnpåditfirma.dk. Jobsøger er nemlig yderst patentlig med at sende annoncen det rigtige sted hen.

Som alternativ til dette, skriv i jobannoncen at man skal mærke ansøgningen JFXX eller SSXX så du kan se hvor jobsøger har set din annonce. XX´erne kan du lade være fortløbende numre – så du til sidst har skabt dig et overblik over de enkelte jobbasers styrker.

Du kan nu lave et skema der viser:

  • Hvor mange så min annonce på hhv. Jobfinder og StepStone
  • Dem vi tog til samtale – hvor havde de set annoncen
  • Den vi ansatte – havde set annoncen på XX


Vi håber du kunne bruge disse par gode råd til opbygning af din kommende jobannonce.

 

Af: Martin Olsen, www.HRupdate.dk

 

Få en gratis vurdering af jeres jobannonce. Klik her...

 

 

Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.