Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Oversælg ikke jobbet

HR-afdelingen er også sælgere. Når vi skal ud og skaffe de bedste kandidater til vores virksomhed, handler det om at præsentere jobbet og virksomheden så attraktivt som muligt. Og som rigtige gode sælgere skal vi selvfølgelig passe på ikke at oversælge jobbet.

Klassiske faldgruber

De fleste af os, kan nok ikke sige sig fri for på et eller andet tidspunkt at have oversolgt jobbet eller virksomheden, når vi har præsenteret det for kandidaten. Nogle gange har vi først efterfølgende opdaget, at varens indhold nok ikke var, som vi lovede. Derfor er det godt at være opmærksom på de mest almindelige faldgruber i  processen.

  • Jobindholdet stemmer ikke overens med virkeligheden. Det er nok en af de mest almindelige fejl. Ofte opstår fejlen, fordi man som rekrutteringskonsulent ikke har gjort sit forarbejde med at lave jobbeskrivelsen godt nok. Det kan imidlertid også hænde at den pågældende leder har tegnet et andet billede af opgaverne i jobbet end den efterfølgende virkelighed.
  • Man fortæller kun den halve sandhed. De fleste jobs og virksomheder har både fordele og ulemper. Hvis man kun maler et lyserødt billede af virksomheden og måske ”glemmer” at fortælle, at der eksempelvis kan være ret meget arbejde i perioder eller at der er en forventning om, at man selv skaffer kunderne til sine opgaver.
  • Man for lovet mere, end man kan holde. Det kan f.eks. handle om at stille større og hurtigere lønstigninger i udsigt eller mulighed for mange kurser og uddannelse eller personalegoder i øvrigt, hvor man så efterfølgende ikke kan leve op til løfterne.

Når vi ikke leverer varen

Har vi fået solgt et job til en kandidat, hvor vi efterfølgende ikke kan leve op til de ting, vi har lovet eller stillet i udsigt, ja så er der meget stor risiko for, at vi ret hurtigt står med en vred og skuffet medarbejder. Sandsynligheden for at medarbejderen vil søge væk hurtigst muligt er stor og i den mellemliggende periode vil medarbejderen nok ikke levere en optimal arbejdsindsats. En skuffet medarbejder vil også være en negativ ambassadør for virksomheden. Hvis først en virksomhed får et dårligt ry blandt potentielle kandidater, kan det blive meget svært at tiltrække kvalificerede kandidater. Og et kedeligt ry kan i den sidste ende også smitte af på virksomhedens generelle renommé og dermed påvirke virksomhedens forretningsresultater.
Det kan således hurtigt blive meget dyrt for virksomheden, hvis man ikke lever op til de ting, man lovede til jobsamtalen.

Hvordan bliver du en god ”sælger”?

Hvordan finder man lige den rigtige balance mellem at sælge jobbet og virksomheden uden at oversælge? Første skridt er at være klar over, at man rent faktisk har en salgsopgave og tage den på sig. Næste skridt er at kende sit produkt, det vil i dette tilfælde sige kende sin virksomhed og det pågældende job godt. Du skal sørge for at give alle kandidater en god oplevelse af virksomheden også de kandidater som ikke umiddelbart kommer i betragtning til det opslåede job. Det kan være at de er mere passende kandidater til et andet job en anden gang. Du skal også sikre dig, at de taler positivt om virksomheden, selvom de ikke får jobbet. Som god sælger er det desuden en god idé:

  • Find de ting ved virksomheden, som du af et ærligt hjerte synes er rigtig godt. Hvis du selv synes det er godt, kan du også formidle det med engagement.
  • Vær redelig omkring forholdene også de mindre gode. Når kandidaten spørger konkret ind til jobbet og virksomheden, så svar ærligt. Ingen parter har gavn af at gå ind i noget på falske forudsætninger.
  • Vær informativ. Sørg for at have lavet dit forarbejde ordentlig, så du kan give korrekte informationer. Sørg for at have lavet en dækkende og opdateret jobbeskrivelse, som du kan udlevere til kandidaterne.
  • Sørg for at have en kontaktperson på stillingsopslaget. Kontaktpersonen skal være til at træffe eller også skal kontaktpersonen være indstillet på at ringe tilbage, hvis kandidaten har lagt et telefonnummer. Kontaktpersonen skal være godt inden i det opslåede job og være villig til at besvare spørgsmål med engagement og positiv energi også selvom det er 20. gang, spørgsmålet bliver stillet.
  • Sørg for at have en god og overskuelig introduktionsplan klar, som du kan give kandidaterne i den afsluttende fase af rekrutteringen.
  • Sørg for at afstemme forventningerne til hinanden. Hvis kandidaten har nogle urealistiske forventninger omkring jobbet og karriere mulighederne, så fortæl kandidaten, at de er urealistiske, inden I indgår en aftale omkring jobbet.

Afsluttende kommentar

Det er en stor beslutning at ansætte en ny medarbejder og også at sige ja til et nyt job. Derfor er det vigtigt, at denne beslutning bliver en succes for alle parter. Og chancen for succes er størst, hvis vi starter med et sælge jobbet som det er og ikke oversælger jobbet.

 

Af: Susanne Teglkamp, konsulent i Teglkamp & Co. www.teglkamp.dk

Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.