Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Krigen om talenterne bryder ud i 2008

Et af de hotteste emner for de største virksomheder i verden vil i de kommende år være kampen om talenter, og mange spår, at krigen om de mest talentfulde medarbejdere vil bryde ud allerede i 2008. Fra 2008 og frem vil babyboomer generationen, og dermed mange af verdens seniorledere, gå på pension, og der er langt fra unge talenter nok til at tage over.

Advice A/S og Bernard Hodes Group offentliggør global
undersøgelse om employer-branding.

Undersøgelsen om employer-branding, som omfatter 494 virksomheder i 13 lande, heriblandt Danmark, viser, at virksomhederne generelt er dårligt rustet til den kommende krig om talenter, samt at de færreste, på trods af at de har et stigende fokus på employer-branding, knytter dette til bundlinjen.
Kun hver fjerde virksomhed globalt (24%) måler på deres rekrutteringsindsats (employer branding indsats). Det samme niveau findes blandt de danske virksomheder (5 ud af de 21 adspurgte virksomheder – svarende til 24%).
Et flertal af virksomhederne globalt (66%) forudser implementeringen af et formelt employer-branding program indenfor de næste 5 år, mens det for danske virksomheder forudses af stort set alle (93%).

Topledelserne globalt såvel som i Danmark har altså tilsyneladende et vist fokus (og stigende) på employer-branding, og hvem der skal skabe konkurrencefordelene i fremtiden. Men det er de færreste, som allerede er gearet til at gå ind i kampen om talenterne. - Og det selvom en række management-eksperter samstemmende peger på talent-kampen som et af de næste års allervigtigste konkurrence-parametre.

Hvad skal virksomhederne gøre?

Ifølge Advice A/S erfaring indenfor området er der tre generelle gode råd til virksomhederne:

  • Virksomhederne skal generelt blive bedre til at dokumentere deres innovationsevne i bred forstand. Det betyder mere og mere for ansøgere.
  • Virksomhederne skal gå nye veje i rekrutteringen og fx være meget bedre at gøre eksisterende medarbejdere til ’rekrutteringsansvarlige’, ligesom de skal være til stede i de lande hvor rekrutteringerne skal finde sted (fx Indien og Kina)
  • Virksomhedernes HR afdelinger skal være meget dygtigere til at måle på indsatsen og dermed tale topledelsens sprog.

Hvad er Employer Branding?

Et ”Employer brand” er basalt set et udtryk for, hvor attraktiv en virksomhed er som arbejdsplads. Det kommer både til udtryk eksternt, hvor man kan dokumentere hvor mange der gerne vil have ansættelse i virksomheden, og internt, hvor man kan se på hvor glade medarbejderne er for at være ansatte og hvor længe de i gennemsnit er ansat inden de finder andre jobs.

Derfor rummer employer branding både interne og eksterne discipliner i virksomheden:

Internt:

Eksternt:

  • Talentudvikling og medarbejderudvikling
  • Ledelseskommunikation
  • Incitamentsstruktur (aflønning, bonus, benefits osv.)
  • Rekruttering
  • Headhunting
  • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner
  • PR



Hele rapporten kan bestilles hos Advice A/S
For mere information kontakt:
Chefrådgiver Ralf Lodberg, Advice A/S
Tlf. 3342 2125, email: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Advice A/S har foretaget den danske del af undersøgelsen, hvor 21 af de største danske virksomheder indgår; A/S Dansk Shell, Carl Bro Group, Carlsberg Breweries, Chr. Hansen A/S, Coloplast A/S, CSC Danmark, Danfoss, Danske Bank Group, Ericsson, H. Lundbeck A/S, Microsoft, Nomeco A/S, Nordea, Novozymes, Nycomed, Oticon A/S, Rambøll Denmark, SAS Scandianvian Airlines Danmark, TDC, Telia, Vestas Wind Systems A/S.
Fordi dit job og din karriere betyder noget. Jobfisk.dk er onlinemagasinet, der vil inspirere dig i dit job, din karriere og din jobsøgning. Jobfisk.dk er sitet, der motiverer og til tider måske venligt provokerer dig. På sitet får du ny viden, gode historier, et kærligt spark og til tider et godt grin.