Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Ny service: Sådan opleves rekrutteringen

review lille"Hvorfor findes der ikke en hjemmeside, hvor man kan rate virksomhedernes rekrutteringsproces?"

Det spørgsmål har du sikkert stillet dig selv en gang eller to.
Men nu er det slut, for sådan en service har netop set dagens lys...!

Mange kandidater til et job har gennem tiden oplevet mere eller mindre seriøse rekrutteringsprocesser. Og selv hos de gode, kan der ofte være mangler, som analysen om jobsøgernes syn på virksomhedernes rekrutteringer har vist flere gange (se link).

Frustrationerne har været der, men mulighederne for at komme af med dem har været små. Har det været rigtig grelt, har man måske lavet et opslag på LinkedIn eller Facebook. Men ofte uden direkte at vise virksomhedens navn, da man alligevel ikke ønsker at brænde nogen broer. Disse opslag har ofte fået meget opmærksomhed og mange kommentarer om lignende oplevelser med på vejen.

Nu ændrer det sig.

En ny tjeneste har nemlig set dagens lys. Det drejer sig om Corprate.Io. Her har du som kandidat til et job, mulighed for at bedømme virksomhedens rekrutteringsproces. Og du kan gøre det anonymt.

 

Jeg har spurgt Imtiaz Ahmed, en af ophavsmændene til det nye site, om tankerne bag.

 

reviewHvad er hensigten bag Corprate.io, og hvilken forskel håber I sitet vil gøre?

"Hensigten med Corprate.io er at skabe en platform, hvor kandidater - anonymt - kan udtrykke deres mening om et rekrutteringsbureaus eller virksomheds rekrutteringsproces.

Vi ser næsten dagligt opslag fra kandidater, især på Linkedin, der udtrykker deres utilfredshed over samtaleprocesser og feedback fra virksomheder. Problemet er bare, at den virksomhed de skriver om med størst sandsynlighed aldrig, ser deres opslag, simpelthen fordi kandidaten ikke vil nævne virksomhedens navn i frygt for at blive blacklistet i fremtiden. Det er 100% forståeligt men et kæmpe problem, fordi så bliver opslaget bare opfattet som et negativt udbrud og intet andet. Efter 50 kommentarer og 100 likes er opslaget glemt, men kandidatens besked er ikke nået ud til virksomheden. Når kandidater kan give feedback til en navngiven virksomhed, kan virksomheden bruge feedbacken til at forbedre sine interne rekrutteringsprocesser.

Typisk ser vi en forskel på hvordan samtalen forløber alt efter om det er HR medarbejderen eller hiring manageren, der har taget jobsamtalen. Mange hiring managers er simpelthen ikke klædt på til at tage jobsamtaler og efterlader derved et negativt indtryk hos kandidaten. Virksomheden kan også bruge Corprate.io til at se hvor i organisationen rekrutteringsprocesserne kan forbedres. En virksomhed vil måske ignorere de første par reviews, men på et tidspunkt, når antallet af reviews stiger, bliver virksomheden nødt til at tage feedbacken seriøst."


Er der ikke en risiko for, at det kun er dem, der har fået afslag, der vil rate – og at deres svar derfor vil være mere negative, end hvad der er rimeligt?

"Det kan man fristes til at tro, men faktum er, at vi allerede har top-ratings af virksomheder og rekrutteringsbureauer på platformen. Vi opfordrer bestemt også kandidater til at give positivt feedback. Det er vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis er afslaget, der udløser et negativt feedback.

Jeg har personligt oplevet at få afslag, hvor jeg efterfølgende havde en positiv mening om virksomheden, fordi afslaget var begrundet, personligt og gav mig konkrete råd til hvad jeg kan forbedre i fremtiden."

 

Du har fortalt om Corprate.io på Linkedin. Her kan jeg se, at især rekrutteringsbureauerne er bekymret over at svarene er anonyme, og de er bange for negativ omtale. Hvad vil du sige til dem?

"I lang tid har det været længden på kundereferencelisten, der har været målestok for hvor succesfuldt et rekrutteringsbureau er. Det kan godt være at det er virksomheden (kunderne), der betaler lønnen, men det er kandidaten, der er den vigtigste person i denne treenighed.

Jeg har selv arbejdet som headhunter i mange år. Jeg forstår ikke frygten for negativ omtale, hvis man som headhunter behandler sine kandidater ordentligt. Jeg har endnu ikke oplevet én eneste kandidat, som blev vred på mig fordi han/hun ikke fik jobbet hos min kunde. Den dygtige headhunter sørger for at opbygge et godt forhold til sit netværk af kandidater, så man altid kan ringe til dem i fremtiden med et jobtilbud. Gør man det, vil man få et positivt omdømme og omtale."

 

Du kan læse opslaget, med de i skrivende stund over 100 kommentarer, lige her: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6536140405854007296/ 

 

corprate-logoNu bliver det spændende at følge tiltaget og se om kandidater og virksomheder vil tage det til sig.

 

Besøg Corprate.io og giv din mening/oplevelse til kende

 

 

 

Henrik Rygaard Jensen - Jobfisk dk200Af: Henrik Rygaard Jensen
Stifter & redaktør, Jobfisk.dk

 

 

 

Ønsker du at få bedre styr på virksomhedens rekrutteringsprocess, så start med at downloade guiden til rekruttering her
Og bestil en Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Ny service rater virksomhedernes rekrutteringsprocesser.