Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Social Media Rekrutteringsstrategi (SMRS) – Sådan gør du!

Jeres (kerne)målgrupper

Hvilke (sociale) medier anvender jeres potentielle kandidater samt medarbejdere mest? Er de primært at finde på Facebook, LinkedIn eller bege dele? Engageres de af video, billeder, indlæg, gode karriereråd, afstemninger eller konkurrencer? Er der tale om specifikke faggrupper som eksempelvis anvender Twitter i en større udstrækning sammenlignet med andre? Hvornår og hvordan anvender de primært disse medier? Lav en undersøgelse af jeres nuværende ansattes og kandidaters medievaner og overfør disse erfaringer til jeres valg af medieplatform(e). Besøg eventuelt www.socialbakers.com og få indsigt i demografien. Og ved valg af social medie platform er det vigtigt at den interne vurdering samtidig understøtter dette valg og hvis ikke må ekstern hjælp overvejes i form af relevante kurser, værktøjer og konsulentassistance så i er klædt ordentlig på til at løfte opgaven.

Dialog - Hvordan?

Hvilken dialog kunne i tænkes at igangsætte i forhold til denne målgruppe og hvordan vil i fastholde dialogen med jeres publikum? Kernen i sociale medier er DIALOG og det er derfor essentielt at finde ind til kernen af HVORFOR man skal vælge at blive fan af jeres virksomhed, evt. fælles interesser, værdier og hvilke trade offs der ligger i dette forhold. Dette er et punkt som bestemt ikke må undervurderes og kan blive kilden til en stor del af succesen.

Der kan være flere facetter i denne dialog. Nogle interesserer sig for Vestas fordi de laver nogle enormt store vindmøller med tilhørende spændende teknologi, andre interesserer sig for Vestas fordi de bidrager positivt til udviklingen af grøn energi og mindre Co2 og nogle noget helt tredje fordi deres CSR politik er i overensstemmelse med deres egne værdier etc. Summa summarum så er det vigtigt at få identificeret disse drivere og møde dem kommunikativt i form af ord, men bestemt også handlinger (billeder og video) så fans ved selvsyn kan opleve dette. Dette er med til at skabe loyalitet og villighed til i sidste ende at dele jeres budskaber til deres netværk og så fremdeles.
Lav en ½ årlig plan for hvad i kunne tænke jer at dele med omverdenen. Hvilke højdepunkter er der i disse måneder. Et halvårs regnskab som skal oversættes til et forståeligt sprog og forklare om jeres fremtidige satsninger, information om nyansættelser, hype et åbent hus arrangement for dimitterende fra CBS, deltagelse i en job-messe, et citat fra jeres CEO, interview med månedens medarbejder eller billeder fra den årlige sportsdag. Det er kun fantasien og jeres interne guidelines som sætter grænserne.

Et par gode råd

  • Husk at stille spørgsmål til jeres fans, når I publicerer, det giver dialog kontra monolog og øger viral spredning
  • Tag organisationen i ed og informer dem om jeres tiltænkte tiltag og bed om gode ideer og "likes"
  • Begynd med et medie og mestrer dette inden endnu et medie tages i anvendelse
  • Afhold workshops og diskuter rammerne og målsætningerne for jeres tilstedeværelse på sociale medier
  • Udarbejd en kort og forståelig guideline for kommunikation på de sociale medier for medarbejderne
  • Definer og kommuniker gerne eksternt spillereglerne for den dialogform i ønsker på jeres sociale medier
  • Udarbejd en "hvad nu hvis" plan og giv et klart mandat til dem som skal gribe ind hvis og hvornår
  • Integrer de sociale medier i den øvrige kommunikation - Email signatur, social plugins på website etc
  • Afsæt den nødvendige tid til at forankre mediet internt og vær vedholdende. Så kommer resultaterne!
  • Det er hele organisationen som skal bidrage til succesen - Engager og støt jeres HERO´s

 


chr sylvester.jpg
Vil du gerne være opdateret på udviklingen inde for rekruttering og sociale medier, samt modtage invitationer til arrangementer etc. så besøg www.sylvester-co.dk eller Facebook page www.faceboo.com/sylvesterandco Her er du velkommen til at stille spørgsmål eller komme med indlæg som bidrager til den fælles viden om rekruttering og jobsøgning via sociale medier. Du kan også kontakte mig direkte via mail Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller telefon 27 50 90 78.

 

sylvester_co_logo_a_web 2.jpg

 

For mange virksomheder bliver udformning af en struktureret indsats på de sociale medier mere og mere presserende. Med ca. 3 mill. danske Facebook profiler samt ca. 1 mill. danske LinkedIn profiler er det et must have. Men hvordan sammensætter virksomheder en social media rekrutteringsstrategi? Hvilke overvejelser bør man foretage sig og hvilke elementer bør indgå i strategien?