Må virksomhederne beholde din uopfordrede ansøgning?
De nye regler om persondatabeskyttelse har gjort det sværere for virksomheder at modtage og gemme uopfordrede jobansøgninger, hvilket har ført til et markant fald i brugen af dem, især i den offentlige sektor. Dette kan skabe problemer for det fleksible arbejdsmarked, da uopfordrede ansøgninger tidligere gav motiverede kandidater en god chance for at blive ansat. Selvom arbejdsgivere stadig må modtage uopfordrede ansøgninger, kræver det samtykke og omhu i forhold til, hvilke oplysninger man deler. Samtidig viser undersøgelser, at både jobansøgninger og CV’er ofte mangler vigtige oplysninger, mens virksomheder også har udfordringer med deres rekruttering og kommunikation.
Sammenfatning skrevet af AI
Artiklen starter efter billedet…
De nye regler betyder, at virksomhederne skal beskytte de personoplysninger som en jobansøgning indeholder. Det betyder blandt andet at en fysisk jobansøgning skal låses væk, mens en digital ansøgning blot skal gemmes på en server. Det har fået flere virksomheder til at ændre deres brug af uopfordrede jobansøgninger og takke nej hvis de afleveres i hånden eller sendes via mail.
Skaber problemer på det fleksible arbejdsmarked
Ifølge Ballisagers rekrutteringsanalyse 2018 har kun 27% af virksomhedernes ansættelse kommet fra uopfordrede ansøgninger, mens tallet lå på 42% sidste år. De offentlige virksomheder har mere end halveret deres brug af uopfordrede ansøgninger fra 35% til 15%, hvilket er det største fald Konsulenthuset Ballisager nogensinde har registreret. Derimod har brugen af opslåede stillinger aldrig været størrere (74%)
Om det hele skyldes den nye persondatalov eller om de nye digitale muligheder gør det nemmere at rekruttere gennem jobopslag vides ikke. Men der er ingen tvivl om at den faldende brug af uopfordret ansøgninger kan skabe problemer for det fleksible arbejdsmarked.
– Det er problematisk, fordi de uopfordrede ansøgninger har været en stor drivkraft i det fleksible arbejdsmarked. Det har været kutyme for, at man kunne have relativt god chance for at få job derigennem, og det gav virksomhederne motiverede kandidater, udtaler direktør i Konsulenthuset Ballisager, Morten Ballisager, til AVISEN.DK.
Skal vi så bare lade være med at sende uopfordret jobansøgninger?
Kort og godt: NEJ!
Fordi: Arbejdsgiverne MÅ GERNE modtage uopfordrede jobansøgninger, og de MÅ GERNE gemme dem.
Men: Det kræver dit samtykke og at du ikke oplyser personfølsomme data i ansøgningen (som f.eks. religion, helbredsoplysninger, politiske forhold eller lignende). Skriv i din ansøgning, at du giver arbejdsgiveren tilladelse til at gemme din jobansøgning og CV i 6 måneder til brug ved ansættelser.
Men gør dig umage!
Det gælder både din jobansøgning og dit CV, uanset om du sender en opfordret eller en uopfordret jobansøgning. Flere virksomheder oplever nemlig stadig mangler i både CV og jobansøgning.
I CVet oplever 44% af virksomhederne, at der mangler eksempler på konkrete resultater, mens 38% oplever at der mangler en forklaring på tidsmæssige “huller” (fx ved barsel, sygdom, osv).
I jobansøgningen mangler over halvdelen at beskrive det faglige match mellem ansøger og job, og ligeså mange har ikke en tydelig beskrivelse af motivationen for jobbet.
Derudover kniber det med layoutet for både jobansøgning og CV og helt op til 30% mangler billede på ansøgning og CV. Derudover har lige så mange en meget teksttung jobansøgning. Det har blandt andet stor betydning for de store virksomheder, der er særligt “sarte” overfor de teksttunge ansøgninger. Hvor de små private virksomheder efterspørger et mere personligt præg på jobansøgninger.
Som jobsøgende betyder det at du bliver nødt til at gøre sig lidt mere umage med både din jobansøgning og dit CV.
De jobsøgende skal gøre sig mere umage, men det skal virksomhederne også!
Det kan godt være de jobsøgende har fejl og mangler i deres CV og jobansøgninger, men virksomhederne har sandelig også problemer både med rekrutteringen, afslag og i deres jobannoncer. Det viser en undersøgelse om virksomhedernes rekruttering lavet af Jobfisk.dk i 2017. I perioden marts til maj 2017 udsendte Jobfisk.dk et spørgeskema om virksomhedernes og rekrutteringsbureauernes rekruttering – set fra de jobsøgendes synspunkt. Den omfattede blandt andet virksomhedernes evne til at kommunikere og formidle i rekrutteringsprocessen.
Selvom der er sket mærkbare forandringer, er der stadig plads til en del forbedringer. Det gælder både når de jobsøgende skal have svar på om ansøgningen er modtaget, ved afslag og i jobannoncerne, at kommunikationen halter.
Selvom flere virksomheder er blevet bedre til at sende afslag, er det kun meget få (12%) der får svar/afslag på ALLE de ansøgninger de sender når processen af afsluttet. Ydermere kniber det med at måden der bliver givet afslag på.
I jobannoncerne er det specielt de forventninger arbejdsgiveren har til den kommende medarbejder, der trænger til et løft. Her mener hele 66% at der er plads til forbedringer. Derudover ligger beskrivelserne af jobbet også stadig i den lave ende af skalaen.
Nyeste indlæg
Velkommen til det nye Jobfisk.dk!
Velkommen til det nye Jobfisk! Jeg er glad for, at du har fundet vej til det nye Jobfisk. Mit navn
Bibliotek
- Vikarbureauer
- Rekrutteringsbureauer
- Jobdatabaser
- Fagdatabaser
- Elev- og traineestillinger
- Studie- og fritidsjobs
- Outplacement og genplacering
- Teambuilding og firmaevent