Nære relationer bliver endnu mere afgørende i fremtiden, også i jobsøgning og rekruttering. Der bliver endnu større efterspørgsel på de menneskelige egenskaber såsom empati, integritet i det hele taget sociale og personlige kompetencer. Årsagerne er blandt andet den stigende teknologi og de nye generationers syn på det at arbejde.
Jo mere vi kan klare teknologisk og "fjernbetjene" vores job, desto større behov har vi for at være sammen. De nye generationer arbejder for at gøre en forskel i verden, og er yderst opmærksomme på troværdigheden i virksomheden. De motiveres ikke af penge og prestige, eller af at kravle op af karrierestigen og får derfor stor indflydelse på det paradigmeskifte vi står midt i.
Det betyder, at du som jobsøger skal gøre en særlig indsats for at skabe en relation til de mennesker, der er ansat i den virksomhed du gerne vil arbejde for. Du skal huske at dit CV og din ansøgning kun er ét led i hele jobsøgningsprocessen, så selvom dit materiale er spitzenklasse, er det den samlede indsats, der skaber jobbet. Hav fokus på den uopfordrede jobsøgning, det er her langt de fleste jobs bliver besat.
Første led i processen er at vide, hvad du vil. Hvorfor vil du det job? Hvad vil du gerne bidrage med? Hvad tror du på, er vigtigt for at være god til netop dette job? Kort sagt dine værdier.
Andet led er at finde de virksomheder, hvor du kan udleve dit hvorfor. Research virksomheden brug de sociale medier, formulér nogle gode relevante spørgsmål.
Tredje led handler om at søge information ved at kontakte virksomheden. Nu har du nogle gode spørgsmål og kontakten handler om at søge informationer til din jobsøgning IKKE at sælge dig selv eller dine kompetencer i første omgang. Jobsøgning er fuldstændig ligesom salg – det handler om at LYTTE til "kunden" (i dette tilfælde din kommende arbejdsgiver) og få så mange oplysninger som muligt, så du kan tilpasse dit produkt (dine kompetencer) til virksomheden. Få dem til at tale om sig selv – det elsker alle mennesker, og så har de en god oplevelse af samtalen efterfølgende. Du skal selvfølgelig være forberedt på at svare på deres spørgsmål også, men det handler ikke i første omgang om at fortælle en masse om dig.
Artiklen forsætter efter billedet
Fjerde led er her, hvor du skal udarbejde dit materiale ud fra de informationer du har fået. Her målretter du altså dit CV og ansøgning til at fremhæve de kompetencer, der passer til virksomheden og jobbet. Husk at bevare dig selv, skriv som dig – ikke som det du tror de gerne vil høre. Autenticitet er en eftertragtet egenskab også i fremtiden, så hold fast i den!
Femte led er opfølgning på dit materiale. Du kontakter virksomheden, for at høre, hvad de tænker om det de har modtaget, og kom gerne med konkrete eksempler på, hvad du kan bidrage med.
Sjette led er jobsamtalen, hvor du nu har været i dialog og kontakt med virksomheden over en periode og derfor haft god mulighed for at forberede dig rigtig godt, målrettet og præcist til nu at møde dem og have en dialog om samarbejdet.
Herefter er sidste led naturligvis en aftale om ansættelse/samarbejde.
Fremtiden byder på langt flere freelance- og projektansættelser, bl.a. grundet Generation Y og Z, som kommer til at redefinere arbejdspladserne. At kunne gå i dialog, skabe relationer og beskrive dit hvorfor og hvad du kan bidrage med, bliver endnu vigtigere fremadrettet. Så det med at putte sig bag skærmen og kun skyde et CV og ansøgning afsted til opslåede stillinger, er altså kun ét enkelt led i jobsøgningsprocessen. Og du må hellere omstille dig, for inden længe er det traditionelle CV og ansøgning skiftet ud med gamification, hands on afprøvning i jobbet og andre "show it, don't tell it" ansættelsesformer.