Når den ene ser en kedelig ørken, hvor den anden ser en frodig oase, drejer det sig ikke nødvendigvis om øjnene, der ser. Nogle gange handler det om, at de to beskuere befinder sig to forskellige steder i landskabet. Dette er tilfældet med LinkedIn.
Uanset om du er jobsøgende eller arbejdsgiver, studerende eller solo-selvstændig, så kan du være ret sikker på, at det, der møder dig, når du logger på LinkedIn er forskelligt fra det, der møder dine forbindelser. Derfor er det ikke så underligt, hvis du til et netværks-arrangement i weekenden til en hører en deltager beskrive LinkedIn som et sted med intet-sigende indhold, mens personen overfor deler sin opfattelse af LinkedIn som en spændende professionel legeplads.
Hvis du er relativ ny på LinkedIn, kan din opfattelse af LinkedIn være, at det mest af alt minder om en kedelig CV-database. Krydret med et feed (også kaldet nyheds-strøm) der primært består af indlæg, der ikke interesserer dig. Det kan desværre også være tilfældet, selv om du længe har haft en profil på LinkedIn og fra tid til anden besøger LinkedIn for at give platformen endnu en chance - og går skuffet hjem igen. Den gode nyhed er, at denne triste kendsgerning kan du selv ændre:
Du kan træne dit feed. (I virkeligheden er det de bagvedliggende algoritmer du påvirker).
Artiklen fortsætter efter billedet
Her er nogle af de måder du kan gøre det på:
- Interager med de indlæg i feedet, der interesserer dig og ignorér eller stop med at følge de indlæg, du finder ligegyldige eller forstyrrende. Det er underforstået en rigtig dårlig idé at skrive kommentarer i stil med "Husk at LinkedIn er et fagligt og professionelt sted - ikke facebook ! " til indlæg, som du ikke bryder dig om. At du har interageret med indlægget giver fejlagtigt det indtryk, at du ønsker MERE af samme slags. (Læs evt. mere i dette glimrende LinkedIn-indlæg af David Bræmer Jensen, hvis du er logget på LinkedIn: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6473134309443198976/ ).
- Stop med at følge de forbindelser, der udelukker deler indlæg, som ikke interesserer dig. Det giver mere plads til interessante ting i dit personlige LinkedIn-feed. De får ingen notifikationer om din beslutning.
- Interager mere med de forbindelser, hvis indlæg du synes godt om. Kommunikér eksempelvis med dem via LinkedIn-beskeder for at nudge LinkedIn til at vise mere af deres aktivitet i dit feed - og mere af dit i deres feed, hvis de skriver tilbage ;)
- Følg interessante personer og virksomheder. Husk at interagere med indlæg fra dem for at fastholde dem i dit feed.
- Sørg for at få mere om bestemte emner i dit feed ved at følge bestemte hashtags. Du administrerer hashtags i venstre side af LinkedIn-startsiden. Det kan være så forskellige hashtags som #kommentermerelikemindre #linkedingroups og #arbejdsglæde.
Hvis du kombinerer træning af dit feed med aktivt medlemskab i diverse spændende LinkedIn-grupper, kan du om få uger opdage, at du på LinkedIn er forvandlet til en ivrig deltager på en professionel legeplads, som kan være svær at forlade.
God fornøjelse.
Jeanette - Pavlak Performance