Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Karriere Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda Til arbejdsgiverne - Giv nu et ordentligt afslag!

Til arbejdsgiverne - Giv nu et ordentligt afslag! Populær

Skrevet af Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda     26. September 2017     1071  

Til arbejdsgiverne - Giv nu et ordentlig afslaglilleJobsamtaler er gode oplevelser for mig. Jeg møder velforberedte kandidater, der glæder sig til at snakke med mig, og som motiveret forsøger at vise, hvorfor de passer ind i jobbet. De er velklædte, høflige og har brugt timer eller dage på at skrive ansøgningen og sætte CV'et op. Ellers var de ikke kommet til samtale.

Jeg modtager selvfølgelig også ansøgninger, der tydeligt fremstår som genbrug, hvor kreativiteten er minimal, og CV'et er en standardmodel. Men hvad enten kandidaterne har brugt kort eller lang tid på at søge et job i den virksomhed, jeg arbejder for, så fortjener de at få et empatisk, velskrevet og respektfuldt afslag, hvis de ikke får jobbet.

Desværre er der stadig alt for mange, der ikke deler min holdning. Eller som i hvert fald ikke finder tiden til at give et godt afslag – eller et afslag overhovedet.

Lad os se på tallene.

 

Alarmerende statistik

Rekrutteringsundersøgelser viser, at 30 % af kandidaterne oplever, at de kun i nogle tilfælde får svar på, om virksomheden i det hele taget har modtaget deres ansøgning. Og mindst 25 % får aldrig et afslag. Det er for mig at se et par alarmerende statistikker.

Dels for ansøgerne, der bruger tid på at researche virksomheden, skrive en motiveret ansøgning og spændt venter på svar, dels for virksomhederne, der mangler blik for, hvor uhensigtsmæssigt det er for deres anseelse og employer branding, når de lader kandidaterne stå tilbage uden svar. Især fremadrettet, hvor en side som Glassdoor, der svarer til medarbejdernes Trustpilot, vinder indpas i Danmark.

Faktisk tager det kun relativt kort tid at give tilbagemeldinger til ansøgerne, og det viser sig altid at være en god investering. Samtlige ansøgere er potentielle medarbejdere i virksomheden – enten nu eller på sigt – med hvert deres omfangsrige netværk. Modtager de et fyldestgørende afslag, der forklarer, at en anden er blevet valgt og måske uddyber, hvorfor de blev valgt fra, så spreder denne professionelle og betænksomme kommunikation sig hurtigt. Især fordi den står i kontrast til, hvad mange andre gør i dag.

Derfor er mit opråb til arbejdsgiverne: Giv nu et ordentligt jobafslag. Både for kandidaternes og jeres egen skyld.

Artiklen fortsætter efter billedet 

Til arbejdsgiverne

 

Opdel ansøgerne i tre kategorier

Hvis man som arbejdsgiver savner en fremgangsmåde for, hvordan et afslag kan gives, vil jeg foreslå dem at dele ansøgerne op i tre kategorier. De skal så have forskellige typer afslag, alt efter hvor de befinder sig i rekrutteringsprocessen.

Første gruppe består af dem, I sorterer fra, efter I har læst ansøgning og CV. Gruppen består dels af ansøgere, der tydeligvis er ukvalificerede, og som hurtigt skal have en skriftlig tilbagemelding. Dels af ansøgere, hvis kvalifikationer I er i tvivl om og derfor gerne vil beholde i måske-bunken. De skal have at vide, processen er i gang, og at de vil høre nærmere inden en bestemt dato.

Anden gruppe består af dem, I sorterer fra efter samtalerunde nummer et. De kræver en personlig og mere detaljeret respons. Dem skal I takke for deres interesse og give råd om, hvad de kan gøre anderledes fremadrettet. Desuden kan I fortælle, hvilke erfaringer og kompetencer I fokuserer på i den videre rekrutteringsproces.

Tredje gruppe består af dem, I sorterer fra efter finalerunden med logiske tests, personlighedstests og referencer. Disse kandidater har alle været tæt på at blive valgt og skal derfor behandles mere personligt. Det indebærer, at de får både skriftlig og mundtlig feedback, som de kan bruge i deres videre jobsøgning.

Hvad enten man vælger denne model eller en anden, så er budskabet det samme: Ansøgerne skal have et empatisk, velskrevet og respektfuldt afslag, hvis jobbet går til anden side.

 

Kommentarer  

#1 Jesper 27-09-2017 15:14
Meget relevant skrevet og fuldstændig på linje med det jeg oplever under jobsøgningen. Jeg har i mange år siddet på den anden side og ansat folk, ved hjælp fra rekrutteringsorganis ationer. Problemet er at den i virksomheden der er ansvarlig for ansættelsen ikke ved hvordan rekrutteringsfolkene behandler ansøgerne. Kun i de tilfælde hvor jeg efterfølgende har fået opringninger eller e-mails fra frustrerede kandidater, der ikke har fået svar har det været muligt at finde et nyt rekrutteringsbureau, som man så heller ikke ved hvordan de behandler ansøgerne. Men den manglende feedback smitter selvfølgelig også af på virksomheden der søger, hvorfor det er toprelevant at have en trustpilot til at overvåge kvaliteten kommunikationen med ansøgerne....
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Et opråb og et par gode råd til arbejdsgiverne om at give jobansøgerne et empatisk og respektfuldt afslag, hvis jobbet går til anden side.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv