Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Karriere Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda 9 trin til den perfekte jobansøgning

9 trin til den perfekte jobansøgning Populær

Skrevet af Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda     26. Februar 2019     20664  

9 trin til den perfekte jobansgning lilleMange siger, at den traditionelle jobansøgning snart forsvinder. Deres argument er, at flere og flere job bliver besat via netværk, anbefalinger og LinkedIn. Men som du kan læse i mit seneste indlæg her på Jobfisk "Til jobansøgerne: jobopslaget er stadig HR's vigtigste rekrutteringsværktøj", foretrækker virksomhederne stadig, at kandidater søger skriftligt.

Det kommer de til at foretrække mindst de næste fem år. Og selv når virksomheder henvender sig uopfordret, vil de bede om, at du sender et par linjer om dig selv, hvilket jo mere eller mindre er en jobansøgning.

Derfor skal vi selvfølgelig holde liv i den traditionelle jobansøgning lidt endnu. Jeg har af den grund samlet mine ni bedste råd til, hvordan du skriver en perfekt en af slagsen, der forhåbentlig lander dig dit drømmejob. I uprioriteret rækkefølge er mine 9 trin til den perfekte jobansøgning:

 

1. Kig både frem og tilbage

Standard jobansøgninger har ofte det til fælles, at de kigger tilbage i stedet for at se frem, og fungerer altså i realiteten som en omskrivning af dit CV. Konsekvensen er, at HR-konsulenten sidder med to dokumenter, der har stort set samme indhold. Det holder ikke. Dit CV handler om din fortid og fortæller, hvordan du er blevet til den, du er i dag, mens din jobansøgning kigger frem og fokuserer på, hvilken forskel du kan gøre i jobbet.

 

2. Skriv, som du er

Du virker som det, du skriver, og som det, du viser. HR-konsulenten danner automatisk et indtryk af, hvordan du er som person, ud fra den måde, du skriver på. Hvert ord, bogstav og komma skaber billeder i læserens hoved af, hvad du står for. Skriver du tørt og omstændeligt, kommer du at virke tør og omstændelig. Skriver du levende og selvsikkert, kommer du til at virke sådan. Det samme gælder for dit layout og visuelle udtryk. Derfor anbefaler jeg, at du skriver din jobansøgning på den måde, du ønsker at fremstå. Det er svært og kræver garanteret, at du træner lidt. Gevinsten er, at du øger sandsynligheden for at ende i et job, hvor miljø, opgaver og kollegaer stemmer overens med, hvem du reelt set er – og ikke hvem du prøver at ligne.

 

3. Skab identifikation

Den amerikanske retoriker Kenneth Burke skrev engang, at den mest effektive måde at overbevise andre på er ved at skabe identifikation mellem dig selv og din modtager. I denne sammenhæng betyder det, at du skal finde frem til de punkter, hvor du og virksomheden stemmer overens. Hvad har I til fælles? Hvor matcher deres behov med dine egenskaber? Og hvordan kommer du til at passe ind i medarbejderstaben? Svarene på de spørgsmål forudsætter, at du kender både dig selv og virksomheden godt.

 

4. Hold jobansøgningen kort

Du har garanteret hørt rådet før, men jeg gentager det gerne, fordi jeg for ofte ser kandidater, der forbryder sig mod dette nøglepunkt; hold det kort. En motiveret jobansøgning må maksimalt fylde én side, og dit CV skal helst strække sig over to-tre sider. Det fortæller respondenterne i Konsulenthuset Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse.

 

Artiklen fortsætter efter billedet 

9 trin til den perfekte jobansgning

 

5. Skriv ny jobansøgning (næsten) hver gang

Okay, med det her råd overdriver jeg lidt. Jeg ved godt, at de fleste jobcentre og a-kasser siger, at du skal skrive nye ansøgninger fra bunden, hver gang du finder et interessant job. Det er et fint råd, men jeg vil gerne modificere det lidt. Hvis du er på dagpenge, skal du søge to job om ugen, men en god og motiveret ansøgning kræver tid, så jeg vil råde dig til at skrive nyt næsten hver gang. Brug med andre ord kræfterne på de lovende job, som tiltaler dig mest. Nogle gange bliver der bare heller ikke slået relevante job op, og så giver det mere mening at sende et par standardansøgninger ud for at nå kvoten på de to om ugen. Den overskydende tid kan du så bruge på at netværke, tage uopfordret kontakt til virksomheder eller tage på dagskurser hos a-kasse eller jobcenter.

 

6. Lav dit hjemmearbejde

Når du finder en relevant stilling – eller vil søge uopfordret – skal du altid lave dit hjemmearbejde. Research er en dyd og sætter dig i bedre lys end de andre ansøgere. Især hvis du tager kontakt til virksomheden og stiller spørgsmål, der signalerer, at du ved mere om dem, end hvad der bare står på hjemmesiden. En god ide er altid at undersøge, om du har kontakter i første eller andet led på LinkedIn, der arbejder for virksomheden. Skriv til dem, at de har interessant profil, og at du drømmer om at komme til at arbejde samme sted som dem. Hvordan har de fået jobbet, og hvad kan de fortælle om virksomheden og ansættelsesudvalget? Tilføjer du, at du gerne giver en kop kaffe, så vil de færreste takke nej.

 

7. Kend din modtager

Dette råd ligger i tråd med det foregående, men adskiller sig ved, at du skal bruge din research i dit skrivearbejde. Det er hensynet til modtageren, der bør diktere alle dine valg og fravalg. En måde at komme langt med dette råd på er ved at fokusere på "jer og I" frem for "mig og jeg" i din tekst.

 

8. Konkretiser dine kompetencer

En del – især akademikere – har svært ved at konkretisere deres kompetencer, men det er strengt nødvendigt, hvis du vil fange HR-konsulentens opmærksomhed. Et forslag er, at du knytter dine kompetencer sammen med konkrete fortællinger eller eksempler på, hvordan du kan bruge din viden og erfaringer i jobbet. I den forbindelse er det vigtigt for mig at pointere, at papegøjemetoden, hvor du gentager ord og vendinger fra jobopslaget, skal gøres med omtanke. Naturligvis er det fornuftigt, at du viser, du kender til jobbets indhold og branchens begreber, men gentagelser for gentagelsernes egen skyld fungerer ikke. Desuden skal du passe på med at bruge unødigt lange og vanskeligt ord. Mange tror, at de kommer til at virke klogere og mere kompetente på den måde, men sådan forholder det sig ikke. Psykologiprofessoren Daniel M. Oppenheimer fra Princeton University fandt ud af, at hvis du ønsker at blive opfattet som troværdig og intelligent, skal du ikke bruge et komplekst sprog, hvis du kan sige det samme med enklere og kortere ord.

 

9. Få feedback

Når du har styr på modtageren, skabt identifikation, konkretiseret dine kompetencer og skrevet på en måde, der afspejler, hvem du er, så er det tid til at få feedback. Har du en kæreste, ven, mor, far, søster eller tidligere kollega, der er stærk til sprog, eller som kender din branche, så bed dem om at læse din ansøgning igennem. Derudover kan du altid sende ansøgningen til konsulenterne hos din a-kasse, der kan give dig værdifuld input og sparring. Og så skulle du være klar til at sende den af sted og forberede dig på jobsamtalen.

 

Jeg håber, du kan bruge mine ni trin til at lande dit drømmejob. Hvis du vil have flere gode tips og tricks til jobansøgningen, kan jeg anbefale Steen Kræmer Rasmussens glimrende bog "Hit med jobbet".

 

 

Af: Jacob Kaae, Markedsdirektør, Garuda

 

 

Indlægget '9 trin til den perfekte jobansøgning' blev første gang udgivet d. 31-07-2017

 

 

 

 

9 trin til den perfekte jobansøgning