Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Karriere Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda Til jobansøgerne: Jobopslaget er stadig HR’s vigtigste rekrutteringsværktøj

Til jobansøgerne: Jobopslaget er stadig HR’s vigtigste rekrutteringsværktøj

Skrevet af Jakob Kaae | Markedsdirektør, Garuda     01. Maj 2017     420  

Til jobansgerne- Jobopslaget er stadig HRs vigtigste rekrutteringsvrktj lilleFra første halvår 2015 til første halvår 2016 blev der registreret næsten 800.000 jobskift i Danmark. Det svarer til mere end hver fjerde lønmodtager og er en stigning på 22 % siden 2009. Eksperter ser det som et tegn på, at de økonomiske konjunkturer bevæger sig stødt opad, og at arbejdsgiverne derfor ansætter flere, mens arbejdstagerne føler sig mindre bundet til deres job.

På trods af sociale medier, headhuntere, employer branding og bonusser til medarbejdere, der finder deres nye kollegaer, er jobopslaget stadig HR's vigtigste rekrutteringsværktøj.

Ifølge index HR-Marketing's rekrutteringsrapport fra 2016, hvor 1.700 europæiske virksomheder deltog, bliver 42 % af alle stillinger besat gennem jobopslag. I Danmark ligger det tal på hele 51 %, hvor procentandelene for active sourcing, medarbejderanbefalinger og headhuntere til sammenligning er på henholdsvis 6, 7 og 13 %.

Hvis du leder efter nyt job, skal du derfor være mest fokuseret på jobopslaget og det arbejde, der ligger bag. Også selvom mange peger på alternativ jobsøgning og uopfordrede ansøgninger som vejen til job – især for nyuddannede. Det ene behøver selvfølgelig ikke at udelukke det andet, men det er afgørende at læse og forstå jobopslaget, hvis du vil have en chance for at få jobbet.

 

Ring altid til kontaktpersonen

Jeg oplever, at en del jobopslag bliver skrevet med afsenderen (virksomheden) i stedet for modtageren (den jobsøgende) i tankerne. Jobopslagene indeholder knudrede formuleringer, vanskeligt fagsprog og abstrakte beskrivelser af, hvad jobbet går ud på. Det kan altså være svært at forstå. Og det skal du ikke acceptere.

Mit råd lyder derfor: Ring til kontaktpersonen. Spørg ind til jobbet og få foldet ud, hvad det er for nogle tanker, der ligger bag. Find frem til den – udtalte eller uudtalte – jobkravsanalyse, som opslaget bunder i. Hvad skal du lave i jobbet? Hvem er dine nærmeste kollegaer, samarbejdspartnere og interessenter? Hvilke udviklingsmuligheder har du i jobbet? Hvilken strategisk retning bevæger du, afdelingen og virksomheden sig i?

Måske har virksomheden ikke overvejet svaret på disse spørgsmål, men at du stiller dem, viser, hvor seriøs du er om din jobsøgning. Og det skiller dig ud fra dine konkurrenter, for det er fortsat overraskende få, der ringer til kontaktpersonen. Specielt med begavet spørgsmål.

 

Artiklen fortsætter efter billedet 

Til jobansgerne- Jobopslaget er stadig HRs vigtigste rekrutteringsvrktj

 

Gør dig selv to tjenester

Læser du altid jobopslaget meget grundigt og ringer og spørger ind til de stillinger, du er interesseret i, så gør du dig selv to tjenester. For det første stiller du dig selv i et godt lys, og der er mulighed for, at de ansvarlige i rekrutteringsprocessen vil huske dig, når de kigger bunken af ansøgninger igennem. For det andet giver det dig et bedre indblik i, om jobbet og arbejdspladsen nu også er den helt rigtige for dig.

Ud over at jeg ofte oplever, at jobopslag bliver skrevet med afsenderen i tankerne, så ser jeg faktisk også med jævne mellemrum, at jobopslaget fra sidste gang bliver brugt. Med eller uden rettelser. Det er selv sagt uheldigt, for det er jo langt fra sikkert, at det er samme type medarbejder, virksomhederne leder efter. Eller for den sags skyld den samme type stilling, de søger at få besat.

Selvom vi danskere er et af de folkefærd, der oftest skifter job, så ser det pænere ud på CV'et, hvis du har været flere år i samme virksomhed. Og det opnår du kun, hvis jobindholdet, kollegaerne og arbejdspladsen stemmer overens med, hvem du er, og hvad du kan. Så mød virksomhederne dér, hvor de lægger deres fokus, og det vil stadig sige i jobopslaget.

Jeg er godt klar over, at mit indlæg og mine pointe nok ikke revolutionerer jobsøgningen for specielt mange, men i en tid, hvor der er så stort fokus på disruption og alternative tilgange til jobsøgningen, er det værd at huske på, at virksomhederne selv lægger klart størst vægt på jobopslaget. Og at det derfor også er her, du som jobsøgende skal bruge kræfterne.

 

 

 

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


På trods af sociale medier, headhuntere, employer branding og bonusser til medarbejdere, der finder deres nye kollegaer, er jobopslaget stadig HR's vigtigste rekrutteringsværktøj, mener Jakob Kaae, markedsdirektør for Garuda i sit blogindlæg.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv