Forestil dig at du ser en person på gaden og tænker "det er da Troels" – det er genkendelse og synlighed, vedkommende har markedsført sig overfor dig. Ser du dermed en person og tænker "det er da Troels, han er en enormt dygtig revisor og altid klar med en kvik bemærkning" så vedkommende brandet sig i din bevidsthed.
Hvordan definerer man et godt brand?
"Det gode brand har klare værdier, der ikke alene går igen i alt hvad der kommunikeres og gøres, men aktivt deles til andre"
Det handler altså ikke om synlighed, men genkendelse af bestemte værdier og egenskaber. Er godt personligt brand er når folk ved hvad du står for og hvad du giver dem, når de ser dig.
Artiklen fortsætter efter billedet
Anatomien af et personligt brand
Et personligt brand består af 4 hovedingredienser:
Digital opførsel: Hvordan du er på de sociale medier, hvad der står om dig på nettet og indholdet af dine profilbeskrivelser, din hjemmeside osv. Husk altid at den opførsel du sender ud.
Personlig opførsel: Hvordan du opfører du i den virkelige verden, når du møder mennesker. Især er det vigtigt at den stemmer overens med det indtryk du prøver at give på de sociale medier – er du f.eks. enormt hjælpsom og nærværende på LinkedIn vil det virke mærkeligt hvis du er kold og fjern i virkeligheden.
Ry, rygte og fordomme: Her spiller fordomme desværre ind, din religion, dit udseende og din etnicitet er alle faktorer vi ikke kan komme udenom påvirker vores brand. Dertil kommer det ry og rygte som din tidligere opførsel og historik har skabt.
Vores arbejdes brand: Tiden hvor vores arbejde og identitet var nærmest én og samme er forbi, men vores stilling, arbejdsplads og virksomhedens brand er en del af den samlede pakke, som folk tolker os ud fra.
Det er vigtigt at du kigger på alle 4 faktorer og finder ud af hvilke du kan og ikke kan direkte påvirke. Er du f.eks. parkeringsvagt så kan du ikke gøre meget ved folks fordomme på forhånd, men du kan give dem et bedre indtryk når du møder dem – du skal bare være klar over at kampen måske er lidt hårdere.
Kernværdier – det grundlæggende for et personligt brand
For at kunne skabe genkendelse, skal man være konsistent. Hvis du hver dag fortalte din nabo at du var god til en ny ting - hvad ville han så sige, den dag din genbo spørger ham om hvad du er god til? Det betyder altså at vi skal finde en kerne af værdier, som er vores primære at kommunikere ud.
Kerneværdier behøver ikke at være en personlig egenskab, men er det ofte: Det kan for eksempel være professionel, kreativ, struktureret osv. Det kan også være en mere "blød" egenskab, som humoristisk, passioneret, engageret eller omsorgsfuld.
Sidst, men ikke mindst, er viden og indsigt, gerne om så konkrete ting som muligt.
Læs også "Når det bliver personligt - LinkedIn og personlige værdier"
Det er vigtigt at du rent faktisk kan leve op til dine kerneværdier, at der er en rød tråd imellem ord, brand og handling. At finde dine kerneværdier kræver at du vil bruge tid og energi på lidt selvindsigt og hudløs ærlighed overfor dig selv.
Med venlig hilsen
Henrik German Qvottrup
Henrik German Qvottrup er ekspert i og rådgiver virksomheder og privatpersoner om værdiskabende kommunikation og LinkedIn. Du er velkommen til at connecte med ham her.