Henrik G. Qvottrup | LinkedIn rådgiver
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Karriere Henrik G. Qvottrup | LinkedIn rådgiver Iværksætteri for ledige, del 2 af 3

Iværksætteri for ledige, del 2 af 3 Populær

Skrevet af Henrik G. Qvottrup | LinkedIn rådgiver      06. Februar 2015     5805  

Briller lilleDin idé og hvordan du udvikler den

 I dette indlæg bliver vi i Trin nr. 1 "Idéudvikling". Dette er den rolige indledende fase. Der drømmes og udformes idéer uden at det nødvendigvis på nogen måde bliver konkret.

 

Læs Iværksætteri for ledige del 1 her...

 

 

Din idé og hvordan du udvikler den

Helt grundlægende skal det hele starte med en idé. Måske er det en fjern drøm, eller en mere konkret idé, som du læn¬ge har ruget på. Uanset hvad, så kommer du ikke videre før, du har besluttet dig for, om den er god nok til at basere en forretning på. Derudover er en idé meget sjældent rigtig god i første hug - lad den blive udviklet, forandret og opti¬meret. Det er vigtigt at du er villig til at tage imod hjælp til at udvikle idéen. Hvis du hårdnakket forsvarer den, så bliver den jo nok aldrig bedre.

Men for at vurdere, om en idé er god nok, eller om den skal lægges til hvile, så kræver det en objektiv tilgang. Få så me¬get input, feedback og data som overhovedet muligt. Skriv fordele og ulemper op i to kolonner overfor hinanden.

Ofte oplever jeg desuden, at folk nødig vil dele deres idé med andre; de frygter at den bliver stjålet. Jeg har endnu aldrig oplevet nogen få stjålet deres idé, men jeg har ople¬vet mange, der aldrig kom videre, netop pga. tidligere nævn¬te frygt. Andre igen frygter, at få deres idé skudt ned, men de glemmer, at det jo netop handler om at få feedback, så idéen bliver bedre. Så glem frygten og del din idé med an¬dre!

 

RESEARCH OG ANALYSE

BrillerSe på verden med nye briller
Foto: Anne Bonde Østerby
Nøgleelementer du skal have undersøgt i forhold til din idé. Jo mere konkret information du har, jo mere kan du tilpasse og udvikle din idé til den virkelighed, den skal implementeres i.

 

Konkurrenter: Kig på andre, der har gjort det samme eller noget lignende det, som din idé går ud på. Du kan altid lære noget af andres fejl og succeser.

Markedet/branchen: Hvad er den generelle situation på det marked du vil ind på? Hvordan er udviklingen? Sejler det hele økonomisk, eller er der en vanvittig hård konkurrence?

Kunderne: Hvem er det, der skal købe dit produkt? Prøv at opstille en række standardkriterier, f.eks.:

 

  • Geografi: Hvor er de henne i landet, er de samlet i klynger eller spredt?
  • Økonomi: Hvor meget tjener den typiske kunde og hvor ligger dit produkt i deres prioritering. Jo færre penge, des mere skal dit produkt opfylde et helt basalt behov.
  • Behov: Hvilket behov opfylder dit produkt hos kunden? Er det en luksusting eller noget de bare ikke kan leve uden?
  • Demografi: Er det kvinder eller mænd, ældre eller unge. Hvordan er de typisk uddannet og hvad arbejder de med?

 

 

FÅ INPUT OG RÅDGIVNING

Der er faktisk mange muligheder for hjælp og sparring, det er bare om at gribe dem.

Gratis muligheder: Der findes masser af gratis rådgivning til iværksættere in spe. Både væksthuse, erhvervsråd og andre iværksættere, der gerne vil vurdere din idé og hjælpe dig videre. Hvis de skal udvikle på din idé, kan det være en mulighed at så give dem så lidt information om dig som muligt, ellers vil de (med bedste intentioner) rådgive på din samlede situation - ikke kun på selve idéen.

 

Sociale medier: Der findes masser af iværksættergrupper på både Facebook og Linkedin, hvor man kan præsentere sin idé og få feedback. På de sociale medier kan du opleve, at nogen skyder din idé ned, men hvis deres kritik ikke er konstruktiv, så ignorer dem.

Blogs: Der findes masser af sider og blogs omkring idéud¬vikling, der kan inspirere og hjælpe. Start evt. her (http://www.ivaerksaetterblog.dk/2013/10/befri-din-ide/ )

Venner og familien: Brug venner, familie, kolleger og alle an¬dre, der gerne vil, til at vurdere din idé. Men husk, at de skal vurdere idéen, og ikke hvorvidt du skal blive iværksætter!

Helt generelt er det vigtigt, hvordan du spørger, når du vil have hjælp. Især hvis du spørger venner og familie. Prøv at skabe lidt objektiv distance til emnet, så dem du spørger, kun fokuserer på selve idéen, ikke på hvorvidt de synes, at DU vil kunne klare dig som selvstændig.

 

UDVIKLING

Metoder til hvordan du kan udvikle og forfine din idé

 

Brainstorm: Der findes masser af metoder til brainstorm, men generelt virker de allerbedst, hvis man er flere om det. http://www.innovationsguiden.dk/ har en række forslag til brainstorms, som du kan se nærmere på.

Pitch: Lav en opsummering af din idé på cirka 1 minut, som du kan præsentere for andre. Udover at du selv får en bedre forståelse af idéen, kan du hurtigt få andres umiddelbare indtryk af den.

Kritiske spørgsmål: Pitch din idé for nogen og bed dem hver om at skrive 3-5 kritiske spørgsmål ned. Det kan være hårdt at få mange kritiske spørgsmål, så hold igen med denne metode, hvis du kan mærke at den gør dig nedslået eller defensiv.

 

Vær tålmodig når du får feedback på din idé. Skriv det hele ned og saml så op på det, når du har nået en vis mængde af input.

 

I del 3 kigger vi på, hvordan vi flytter idéen til et reelt forretningskoncept.

 

 

 

Har du ikke læst Iværksætteri for ledige del 1, så læs den her...

 

 

 

 

Iværksætteri for ledige: Din ide og hvordan du udvikler den. Dette er del 2 af 3 om iværksætteri for ledige