Pia Henningsen
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Arbejdslivet Pia Henningsen Tror du på alt du læser på LinkedIn?

Tror du på alt du læser på LinkedIn?

Skrevet af Pia Henningsen     19. Januar 2017     745  

Sprgsmlstegn blDet er vel ikke til at komme udenom, at alle former for sociale medier er kommet for at blive – og at nyhedsstrømmene strømmer stadig hurtigere. Det er på godt og ondt – og noget er mere nyttige og brugbare end andre.

Alligevel må jeg sige, at jeg – personligt – har det lidt stramt med mange af dem. Er det f.eks. ikke synd og skam, at vore interageren med vores venner – altså, dem som virkelig ER venner – i høj grad er blevet reduceret til, at vi kommunikerer på Facebook eller Messenger – frem for at stikke hovederne sammen og drikke en kop kaffe?

Og kan vi i det hele taget stole på, hvad vi ser på vores venners profiler? Ville vi ikke have nemmere ved at finde ud af, hvad der egentlig foregik i deres liv, hvis vi talte med dem, i stedet for at 'like' eller 'ønske tillykke'. Kan vi stole på, hvad medierne formidler – eller er det manipuleret til en grad af 'vi skal nok få vores seere derhen, hvor vi vil have dem'?

Hvorfor tager jeg nu det emne op?

Jo – det gør jeg såmænd, fordi jeg – for ikke så længe siden – foretog et uvidenskabeligt eksperiment på min LinkedIn-profil. Normalt har jeg altid slået 'ikke-offentliggør' filtret til, når jeg laver opdateringer på min profil – men lige dér, tog en vis mand ved mig. Således ansporet slog jeg 'offentliggør' filtret til – og så ændrede jeg min jobfunktion på mit nuværende job.

Ikke at der var noget galt i dét, for jeg har fået ny funktion – men hold da op!!!

 

Artiklen fortsætter efter billedet

Tror du p alt du lser p LinkedIn

 

Der gik ikke længe, før de første 'likes' kom på. Dernæst nærmest væltede det ind med kommentarer som: 'Tillykke med det nye job', 'Godt kæmpet – tillykke med jobbet', 'Sejt gået' osv. osv. osv. Ydermere kom der rigtig mange personlige e-mails i min LinkedIn-e-mailbox, med lykønskninger.

Selvfølgelig er det rigtig dejligt at høre fra – og få tilkendegivelser – fra en broget skare af mennesker – både dem, man kender og dem, man – måske – ikke kender så godt.

Nu er der så bare det ved lige netop denne opdatering af min LinkedIn-profil, at der som sådan ikke er noget nyt i jobbet – bortset fra justeringen i funktionen. Selve firmaet, jeg arbejder for, havde jeg, på opdateringstidspunktet, arbejdet for i trekvart år!!!

Men for mig satte dette lille eksperiment nogle tanker i gang – også hvad angår min egen måde at handle på. For jeg er nemlig overbevist om, at jeg havde handlet på samme måde, hvis jeg havde set den opdatering. FEDT! Det giver vi lige et 'like' og en kommentar – det er vel nok godt!

Hvorfor giver vi os ikke tid til at tage et kig på profilen – se, hvad der reelt er sket?

Er det tidsbilledet, der gør det? Tror vi blindt på alt, vi læser? Latterlige/ulovlige konkurrencer på Facebook, opdateringer af (nogle gange) ældgamle jobs på LinkedIn, det 'perfekte' liv på Instagram – uhyrlige påstande på Twitter (ikke et ord om nyvalgte præsidenter hér) og – især – overdrevne historier i pressen og på TV.

Ville det nogle gange være en god idé at stoppe op – tænke en ekstra gang – for derefter at forholde sig kritisk til den information, vi får sparket i hovedet?

Er jeg for langt ude? Måske – men jeg sidder samtidig og tænker over, om vi forholder os ligeså ukritisk til den information vi får i forbindelse med vores arbejde. Ti mod en på, at du ALTID tager det med et gran salt, hvis du hører et rygte i firmaet. Ti mod en på, at du forholder dig (positivt) kritisk til dine opgaveløsninger. Ti mod en på, at du oftest diskuterer både information og opgaver igennem med en og flere kolleger?

Kommunikation og formidling er en svær ting – men hvis vi stopper op og tager en dyb indånding INDEN vi ukritisk 'liker' et eller andet – om det er med en aktiv handling eller bare mentalt – så bliver kommunikationen måske ikke så overfladisk og manipulerende.

Giver det mening?

 

 

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Det er ikke til at komme udenom at alle former for sociale medier, Twitter, LinkedIn, Facebook, men skal vi virkelig tro på alt hvad vi læser?

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv