Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Måske ved du ikke, at der dagligt sidder både headhuntere, rekrutteringskonsulenter, HR-medarbejdere og ledere som søger LinkedIn tyndt for at finde den helt rigtige nye medarbejder.
Måske er det lige netop dig, de søger efter. Desværre har du endnu ikke gjort det forarbejde, der skulle sikre dig, at du bliver vist som et muligt match.
I virkeligheden er det forholdsvist nemt at automatisere din LinkedInprofil. Faktisk er det primært to områder, du bør holde fokus på, nemlig: Målret dit sprog og tilføj aktiviteter til dine LinkedIn-vaner.
Når du skal remse dine tidligere og nuværende jobtitler op, bør du holde dig fra det kreative hjørne. Skriv hellere dine jobtitler så standard/velkendt og specifik som muligt.
Det er IKKE nemt at gætte sig til om du hedder Coding Wizard, Vækstgeni, Pengeguru, Tekstnørd eller Mind Healer samt alverdens andre sjove titler.
Kald en spade for en spade, for det gør de, der søger efter dig.
Derfor skriver du blot Java Developer, Business Development Manager, Revisor, Technical Writer, Psykoterapeut osv.
Der er mange forskellige måder at beskrive en arbejdsopgave på. Vælg ord/sprog som er et godt match til den branche/virksomhed, som du gerne vil arbejde i, i fremtiden. Gå på jagt i jobopslag, virksomheders hjemmesider og andres LinkedInprofiler for at finde frem til de rette beskrivelsesord og kompetenceord og tilføj dem til din profil.
Tilføj beskrivelser til jobhistorikken, og nævn værktøj, ansvar og udbytte for arbejdsopgaverne - dette vil tilføje de rigtige nøgleord, uden at du behøver at lave en lang kontekstfattig liste.
Introteksten må gerne være en opsummering af dine vigtigste og mest relevante professionelle erfaringer, kompetencer og interesser. Fortæl, hvad du kan/vil gøre for dit netværk og/eller fremtidige arbejdspladser.
Artiklen fortsætter efter billedet
Hold din Skills-liste opdateret. Slet de gamle som du ikke har brugt i lang tid, og ikke vil bruge i fremtiden. Denne liste burde reflektere de seneste og mest øvede kompetencer, du har.
Husk at udvide dit netværk! Du kan kun kontaktes til jobs hvis headhunteren/lederen har dig i deres 1., 2. eller 3. netværk, når de har en betalt premium/business/recruiter konto. Hvis ikke de har premium, skal de være en 1. forbindelse, før de kan skrive til dig om en jobmulighed.
Få en du kender i din branche til at se på din profil, så de kan rette små fejl, og påpege hvilke kompetencer du har som mangler på profilen.
Hvis du oplever en irritation af at få inMails/jobtilbud og kontakt gennem LinkedIn, kan du altid slukke for disse kanaler. LinkedIn har formidable skræddersyningsmuligheder, når det kommer til at justere, hvem der må se hvad, hvem der skal kunne kontakte dig, og hvilke e-mailopdateringer du vil have fra LinkedIn.
Kort sagt:
Af Minna Ebbesen
Research Specialist hos Bloom