Interviewhjørnet
TILMELD NYHEDSBREV

Power A/S´ HR-chef melder klart ud 'Skil dig ud i din jobsøgning'

Power A2FS HR-chef melder klart ud lille 700 mennesker. Så mange har Mads Stenger, HR-chef hos elektronikkæden Power A/S der har intet mindre end 12 elektronikbutikker rundt omkring i landet og vokser med høj hast, været med til at ansætte. I denne artikel giver Mads sine bedste råd til jobsøgende baseret på de erfaringer han har fået gennem hans mange år med ansøgninger, samtaler og rekruttering.

 

mad stenger PowerFakta om Mads og Power

  • Power er Danmarks nye elektronikgigant og har nu 12 varehuse. Målet er at blive en landsdækkende elektronikkæde indenfor de næste år.

  • Power har cirka 650 ansatte i Danmark.
  • Mads Stenger har været med lige fra starten i Power, og har 20 års erfaring indenfor detail. Han arbejder med ledelse og HR, og har været ansvarlig for at ansætte mere end 700 mennesker til Power koncernen.

 

Ansøgningen eller CV'et: Hvad er vigtigst?

"Hmmm" indleder Mads Stenger sin forklaring med "Det afhænger af jobbet. Når der er tale om lederpositioner kigger jeg typisk mest på CV'et, mens jeg til – eksempelvis – en sælgerposition kigger mere på ansøgningen. Her handler det om at kunne brænde igennem. Vise sin motivation."

Mads fortsætter og siger, at også hos unge mennesker vægter ansøgningen typisk højere, fordi der ikke er 20 års erfaring at prale med. Derfor skal man bruge ansøgningen som sin mulighed for at vise motivationen for at bestride netop det job, som virksomheden udbyder.

Ansøgningen og CV'et er en arbejdsgivers første indtryk af dig, og derfor er det naturligvis utroligt vigtigt, at det står skarpt. Endvidere er bunken af ansøgninger tit på 50, og det kræver noget at skille sig ud her. Ifølge Mads Stenger, HR-chef i Power A/S, er der specielt tre ting man skal lægge vægt på:

"Der er altid tre ting, jeg kigger efter, når jeg bladrer ansøgninger igennem. Her taler vi om:

  1. Hvad bringer du til virksomheden? Hvordan kan lige præcis dine evner og erfaringer bruges hos os?
  2. Hvad er din motivation? Hvorfor brænder du for at arbejde for os og i denne stilling?
  3. Dine tanker om fremtiden? Og her tænker jeg ikke, at man skal sige, at man vil blive i Power de næste 15 år - det er utopi at tro det. Men hvis man ser Power som en karrierekanon til en større stilling i fremtiden, så er det også fint med mig - men kommuniker det i din ansøgning."

Endnu engang fremhæves vigtigheden af, at man sætter sig ind i virksomheden og dennes værdier – og skræddersyer sin ansøgning til disse. Den generiske ansøgning er død, og du skal i stedet finde de relevante kompetencer frem og fremhæve dem – til hvert eneste job du søger.

Artiklen fortsætter efter billedet 

infografik hvad din kommende vhef kigger efter i din jobansgning

 

Få hjælp – det er okay!

Det er ikke nemt at skrive en ansøgning – slet ikke en god en. Mads lægger vægt på, at dårlig skriftlig kommunikation ikke nødvendigvis er diskvalificerende, men at sjusk er svært at se bort fra.

"Man skal tænke på, at det er mit førstehåndsindtryk. Det er det eneste billede jeg har af dig inden en jobsamtale. Ser jeg, at der står Netto i overskriften i stedet for Power, og at man ikke har gidet at rette indlysende fejl, så tænker jeg da straks: Er det også sådan han vil håndtere jobbet?"

Det er ikke alle, der er lige gode til at skrive. Og der er ingen skam i at få hjælp. Det viser blot, at man har selvindsigt og er virkelig motiveret for at få jobbet.

"Jeg tror, at alle alligevel får hjælp af deres familie eller venner, når de skriver en jobansøgning. Derfor ser jeg heller ikke noget problem i, at man erkender, at det ikke er her ens kompetencer ligger, og lader professionelle om at gøre det. Det viser blot modenhed og en stor ærgerrighed for, at det er det her du vil. Du vil have dette job!"

 

Skil dig ud fra mængden i din jobansøgning

"Ja, det har jeg!" Svarer Mads grinende, da han bliver spurgt, om han i sin tid som HR-chef har modtaget nogle ansøgninger, der skilte sig meget ud.

"En person sendte mig et skrabelod som sin ansøgning. Det var ikke skrabet. På bagsiden stod der "Hvis der ikke er gevinst på dette skrabelod, så er der gevinst i at tage mig til samtale." Det skilte sig da ud, og selvom det er mange år siden, husker jeg det stadig tydeligt."

Også en sælger, der blot søgte en stilling med linjen "jeg er den bedste sælger, og derfor skal du ansætte mig" er på Mads' repertoire over skøre ansøgninger. Om end man kan lide de helt specielle eller ej er budskabet klart: Skil dig ud fra bunken af andre ansøgere.

"Måske er et skrabelod lige til den specielle side, og en ansøgning på én linje er måske også for kort, men jeg er af den klare overbevisning, at det er vigtigt, at du holder din ansøgning så kort som muligt og samtidig formår at skille dig ud" siger Mads Stenger. "Du skal skrive om dig selv og dine kompetencer, og så er det altafgørende, at du formår at vinkle dem til virksomheden. Din livshistorie er ikke så vigtig her, og det er virksomhedens heller ikke."

Naturligvis handler det om, hvilket job man søger, og Mads fremhæver, at han naturligvis synes, at en ansøgning til en økonomidirektørstilling sagtens kan være længere, hvor en ansøgning til en sælgerposition bør være kortere. Han uddyber:

"Er hun virkelig en god sælger, hvis hun skal bruge halvanden side på at sælge sig selv?"

Artiklen fortsætter efter billedet

Power A2FS HR-chef melder klart ud  Skil dig ud i din jobsgning

 

Jobsamtalen er alfa omega: Forbered dig

Jobansøgningen er blot din entrebillet til jobsamtalen. Det er jobsamtalen, der afgør, hvorvidt du er den rigtige person til jobbet, og det er her man finder ud af, om ansøgeren i virkeligheden matcher virksomheden.

Hvordan får man den bedst mulige jobsamtale?

"Det er vigtigt at du forbereder dig. Få styr på de basale ting først. Hvor afholdes mødet og hvad tid. I denne sportsgren er punktlighed en dyd, og mange diskvalificerer dig allerede, hvis du kommer for sent. Sæt dig også ind i hvilken påklædning afspejler virksomheden og den stilling du søger."

Mads Stenger forklarer også, at uanset om de er klar over det eller ej, så vurderer de rekrutterende dig fra det øjeblik du træder ind ad døren. Alt fra din holdning, din udstråling til dit håndtryk er med til at danne et solidt førstehåndsindtryk – og dermed fundamentet for samtalen.

"Får du styr på de bassale ting, og har lidt overskud, så kan du overveje, om du kan finde nogle skarpe spørgsmål at stille din interviewer. Det kan sætte dig i en rigtig god position. Engang havde jeg en kandidat, der spurgte: "hvad mener I som virksomhed, at jeg får ud af at tage jobbet?" Med et smart spørgsmål fik han vendt hele dynamikken af samtalen. Det var egentlig meget smart."

Det anbefales også, at du rækker ud i dit netværk. Kender du én, der arbejder i virksomheden, kan du hurtigt få et forspring i forhold til andre kandidater.

 

"Jeg ser Power som en karrierekanon, hvor mennesket er i fokus"

Når Power ansætter, handler det ikke kun om jobansøgningen – det handler i høj grad også om din personlighed. Og faktisk også andres personlighed.

"Det der skiller os mest ud fra andre virksomheder, er nok, at vi fokuserer så meget på personlighed. Vi har tiltro til, at Power Academy (Deres interne træningssystem red.) kan løfte de flestes faglighed - og så er det især personligheden, der er vigtig."

Derudover kigger Power også på personligheden hos andre mennesker. Nemlig de ansatte i den stilling du søger. Her finder man de personlighedstræk, de personer der klarer sig bedst i stillingen deler, og bruger dem som en guideline for nye kandidater.

Og netop din personlighed, din faglige personlighed, kan du udnytte i jobansøgningen.

Da jeg spørger Mads, om de tilbyder frynsegoder, for at stå bedre i konkurrencen om talentfulde medarbejdere svarer han prompte: "Nej, det gør vi ikke" og uddyber:

"Vi har ikke lavet pakker med gratis mobiltelefon, eller lignende. For det er ikke den type arbejdsplads vi vil have, og det er ikke de parametre vi vil slås på. Vi ønsker medarbejdere, der motiveret for at arbejde i vores organisation, fordi de finder den spændende, ser den som en karrierekanon, eller fordi de kan se fordele i vores læringsprogrammer. Ikke fordi vi tilbyder dem den nyeste telefon eller 10 kroner mere i løn."

Netop dette fokus på mennesker og deres trivsel i virksomheden hos Power opsummerer HR-chefen Mads Stengers mantra: "Hvis medarbejderne har det godt, har virksomheden det også godt."

 

 

Interviewet er bragt i samarbejde med Mimer logo

 

Læs flere interviews eller lyt til spændende podcasts og bliv klogere på din jobsøgning og karriere 

 

 

 

Powers HR-chef giver sine bedste råd til din jobsøgning baseret på de erfaringer han har fået gennem mange år med ansøgninger, jobsamtaler og rekruttering