Nyheder
TILMELD NYHEDSBREV

Orlov - Tag det som en mand!

Orlov - tag det som en mandlilleI Danmark er der fleksible rammer for at far og mor kan fordele forældreorloven, så det passer til den enkelte familie. Alligevel er det stadig kvinderne, der typisk har mest orlov.

Med kampagnen "Orlov – tag det som en mand" sætter Aktion Fars Orlov fokus på at fremme en bedre balance i fordelingen af orlov mellem fædre og mødre. Kampagnen opfordrer til at virksomheder, organisationer, medarbejdere og ledere bakker op om fædre, der tager orlov, og opfordrer samtidig til at flere tilslutter sig Aktion Fars Orlov.

Bag aktionen står ligestillingsministeren, erhvervsministeren, fagbevægelsen og en række af landets virksomheder. Du og jeg kan også støtte sagen på sociale medier med #farsorlov.

Vidste du, at det er godt for både mor, far og barnet, at fædre får mulighed for tidligt at have en central rolle i deres børns liv? Mødre og fædre, der deler forældreorloven, står mere lige i hverdagen og arbejdslivet.

Og det er altså ikke kun familielivet, der kan drage fordel af at dele forældreorloven. Det er også godt for virksomhederne, der bidrager til attraktive arbejdspladser, og til at tiltrække og fastholde både mandlige og kvindelige medarbejdere, og på den måde skabe god balance mellem arbejdsliv og familieliv. At fædre og mødre har lige muligheder på job og i familien understøtter blandt andet lige karrieremuligheder, og muligheden for at udnytte det fulde potentiale hos begge køn.

Artiklen forsætter efter billedet 

Orlov - tag det som en mand

 

"Karriere og orlov er ikke to uforenelige størrelser. Jeg er selv eksemplet på, at de to ting fint hører sammen. Det er ikke enten karriere eller orlov - det er 'både og'. Og i fremtiden bliver denne balance mellem arbejdsliv og privatliv endnu mere relevant." - udtaler Peter Jørgensen, CFO hos ISS, og støtter af Aktion Fars Orlov.

Aktion Fars Orlov vil skabe debat om fædres orlov generelt, og gøre op med en kultur, hvor orlov i høj grad opleves som "mors orlov". De ønsker at inspirere flere virksomheder og organisationer til at arbejde med at fremme fædres brug af orlov ved at sætte fokus på gevinsterne.

Et spændende arbejdsliv må aldrig stå i vejen for et sundt familieliv. I over 13 år har TDC Group arbejdet på at gøre det attraktivt for nybagte fædre at tage orlov. I dag er Fars Kram en naturlig del af kulturen, og der er ingen tvivl om at det er en fantastisk ordning for både virksomhed og medarbejdere.
"Med Fars Kram sikrer vi, at vores medarbejdere opnår en balance mellem familieliv og arbejdsliv. Fars Kram er en fantastisk ordning, der sikrer work-life balance, og den giver os samtidig mulighed for at tiltrække de talenter, som gerne vil have et spændende arbejdsliv, men som samtidig ønsker at prioritere familielivet"— fortæller Gry Egstrup, direktør i HR-development hos TDC.

 

Støt Aktion Fars orlov på https://www.aktionfarsorlov.dk eller få flere gode råd og vejledning til at starte en kulturændring på arbejdspladsen.

 

Kilde: https://www.aktionfarsorlov.dk/ 

 

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Med kampagnen 'Orlov – tag det som en mand' sætter Aktion Fars Orlov fokus på at fremme en bedre balance i fordelingen af orlov mellem fædre og mødre. Kampagnen opfordrer til at virksomheder, organisationer, medarbejdere og ledere bakker op om fædre, der tager orlov, og opfordrer samtidig til at flere tilslutter sig Aktion Fars Orlov.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv