Nyheder
TILMELD NYHEDSBREV

Drop arbejdsmailen - fem råd om sunde mailvaner

MailLever du i indbakken af din arbejdsmail? Så minder du om rigtig mange danskere. Få fem råd om sunde mailvaner, som både giver gladere og mere effektive medarbejdere.
I Frankrig har man for nyligt gjort det lovpligtigt for landets arbejdsgivere at forbyde arbejdsmailen efter fyraften.

Og i Tyskland overvejer man at gøre det samme. Det bør man også gøre i Danmark, mener trivselsekspert Jon Kjær Nielsen, som efterspørger mere fokus på danske medarbejderes brug af arbejdsmailen:
"Rigtig mange danskere har mailen som et af deres vigtigste arbejdsredskaber i hverdagen. Derfor er det også paradoksalt, at der ikke er mere fokus på, hvordan vi bruger mailen hensigtsmæssigt, så vi undgår unødvendigt stress og samtidig bliver mere effektive," siger han.
Jon Kjær Nielsen giver her fem konkrete råd til sund brug af arbejdsmailen, hvoraf det første går direkte i franskmændenes fodspor:


Fem gode råd:

Mail
1: Drop arbejdsmailen helt efter fyraften

Undersøgelser bekræfter, at overarbejde som blandt andet omfatter besvarelse af mails tapper ressourcer, som er med til at gøre os mindre effektive i arbejdstimerne. Vi når med andre ord mere på jobbet, hvis vi bruger fritiden på at lade op.


2: Lad være med at begynde dagen i mailboksen

Ofte har du langt vigtigere opgaver at gå i gang med fra morgenstunden, hvor du er fyldt med energi, end at tjekke mails. Så vurdér en ekstra gang, om det nu også er nødvendigt at åbne indbakken lige fra morgenstunden.


3: Tjek mails på planlagte tidspunkter

Undlad at have mailen åben hele dagen. Fastlæg i stedet bestemte tidspunkter, hvor du tjekker mails. På den måde undgår du kontinuerlige forstyrrelser, og det at besvare mails bliver en arbejdsopgave på lige fod med alle andre.


4: Kommuniker mere effektivt via mailen

Ofte bliver en mailkorrespondance unødvendig lang. Gør det til en vane at give modparten alle nødvendige oplysninger i den første mail. Lad være med at skrive "Hvordan passer det dig med et møde i morgen?" men skriv i stedet, "Hvordan passer det dig med et møde her hos mig i morgen klokken 10?"


5: Overvej om det overhovedet giver mening med en mail

Alt for ofte kommunikerer medarbejdere internt på arbejdspladsen over mail, selvom det ville være langt mere effektivt at tage turen ned ad trappen til første sal, hvor kollegaen sidder. Husk også på at gode relationer skabes via fysiske møder - ikke over mailen.

 


Jon-kjr-nielsenFakta om Jon Kjær Nielsen
Jon Kjær Nielsen er professionel foredragsholder tilknyttet Athenas A/S og holder foredrag indenfor emnerne arbejdsglæde, trivsel, forandring og ledelse. Herudover leverer han ledelsesrådgivning og længerevarende projekter med fokus på løft i trivselsniveauet på de danske arbejdspladser.
Jon Kjær Nielsen er forfatter til bøgerne "Arbejdsglæde på seks uger", "Det glade dusin" og senest "100 tips til arbejdsglæden".

 

 

 

Kender du ikke ikke nogle, der bruger for meget tid på arbejdsmailen efter fyraften?

Del disse 5 råd med dem og hjælp dem til en gladere arbejdsdag.

 

 

Lad arbejdsmailen ligge efter fyraften. Få fem gode råd til en sund mailkultur