Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Som socialrådgiver har jeg mange års erfaring med sygemeldte. Jeg er meget stor tilhænger af en rigtig god kommunikation. Der opstår ind i mellem mistro til sagsbehandler og omvendt. For at undgå dette, er det meget vigtigt, at have en ærlig og konstruktiv dialog.
Som sagsbehandler har man en række lovgivningsmæssige krav, som man opererer inden for. Dette kan til tider virke firkantet, men hvis man har en god dialog, er det ikke så vanskeligt at forstå reglerne. Det er først, hvis der opstår mistillid, at man i princippet ikke helt hører hvad modparten siger. Derfor opfordrer jeg på det kraftigste til, at man som sygemeldt tager det udgangspunkt, at man kan stole på sin sagsbehandler og at denne vil det bedste for én.
Hvis det modsatte viser sig, ja så er snakken en helt anden og så er det klart, at man er nødt til få luften renset.
Du har pligt til at fortælle, hvis der er sket ændringer i din sygdom. Men jeg mener også at det er din pligt, at involvere dig i din egen sag. Forstået på den måde, at man ikke bare kan læne sig tilbage og forvente, at sagsbehandleren klarer tingene. Hvis man får det dårligere, eller hvis man har ventet for længe på eksempelvis svar på røntgenfotos eller lignende, så må man selv kontakte egen læge eller hvem der er relevant i forhold til dette. Jo mere man engagerer sig i egen sag, jo nemmere er det også for sagsbehandler at navigere rundt i tingene. Husk på, sagsbehandlerne har jo ofte temmelig mange sager, at hitte rede i – du har trods alt kun din egen, så hvis du på nogen måde magter det, så brug din energi på hele tiden at være "in action"!
Mit navn er Henriette Højer. Jeg er uddannet socialrådgiver, HR konsulent og markedsøkonom. I mange år har jeg arbejdet med sygemeldte og ledige. Jeg har rykket mange mennesker fra A til B og hjulpet dem med at komme igen på arbejdsmarkedet under en eller anden form. Her på Jobfisk.dk vil jeg komme med gode råd og overblik i forbindelse med sygemeldinger eller begyndende stress – også kaldet ledighedsstress. Her vil også være plads til lidt lovgivning omkring fleksjob, revalidering og andre tilbud inden for beskæftigelsesområdet. Samtidig er jeg drivkraften bag kom-igen.dk, som er en netportal for ledige og sygemeldte.