Steen Kræmer Rasmussen
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Jobsøgning Steen Kræmer Rasmussen Du er FOR forsigtig. Basta!

Du er FOR forsigtig. Basta! Populær

Skrevet af Steen Kræmer Rasmussen     16. August 2017     3449  

hvem kommer frst lille"Jamen jeg er ikke ret god til at sælge mig selv." Vi hører den hele tiden – du er måske en af dem, der siger det et par gange om dagen? Og når en løgn bliver gentaget ofte nok, bliver den til sandhed.

Så kommer du nemlig til at tro på, at jobsøgning handler om at sælge sig selv. Det gør det ikke. Det handler om at bringe sig selv i spil. Og der er en kæmpe forskel på at skrige op om alle sine fortræffeligheder og så at markere sig ved at stå for noget. Det kan alle gøre. I hvert fald hvis du ikke er ligegyldig fagligt set.

Du har garanteret faglige holdninger. Du har værdier personligt og fagligt. Du har en unik professionel personlighed. Og frem for alt: Du er unik.

Så er det bare, at jeg ikke forstår alle dine krumspring for at skjule, hvad du står for, og hvordan du er unik.

Næsten uanset hvilket råd jeg eller andre deler, dukker de op: Forbeholdene.

Jamen hvad nu, hvis de ikke synes om, at jeg ringer?

Jamen hvad nu, hvis de ikke er enige med mig i det, jeg skriver?

Jamen hvad nu, hvis de synes, jeg er lidt for ivrig?

Jamen hvad nu, hvis de ser, jeg har tjekket dem på LinkedIn?

Jamen hvad nu, ...

Jeg bliver SÅ træt...

Prøv lige at ta' et kig på denne lille animationsfilm:

 

 

'Den sikre side' er en katastrofe

Du er sikkert godt klar over, at arbejdsgiverne vælger de jobsøgere, der træder positivt frem i forhold til resten af feltet. Fortæl mig så, hvad du gør for at skille dig ud i din jobsøgning? Positivt altså. Hvis du gør som de fleste andre, fortæller du om din uddannelse, og hvad du har gjort før. For så er du jo på "den sikre side", ikke?

Beklager, men det er du ikke. Tværtimod. Du stiller op med nøjagtigt det samme, som alle de andre ansøgere. Og hvad får dig så til at tro, at du gør en forskel, og at de lægger mærke til dig?

Hver eneste gang, du lader være med at skyde, fordi du er bange for at ramme forbi, rammer du slet ikke. Så let er det. Det er derfor, jobsøgerens største fjende er forsigtighed.

Når du afholder dig fra at skyde, gør du nøjagtigt det, som jeg også gjorde til skolefesterne i folkeskolen. Jeg var forsigtig, for jeg ville ikke dumme mig. Så jeg stod inde i skyggen et langt stykke fra dansegulvet og håbede på, at en af drømmepigerne fandt mig.

Det gjorde de ikke. På grund af min forsigtighed (og måske også fordi jeg allerede dengang var ret kikset.) :o) Men selv om jeg så HAVDE været kysseværdig, var det aldrig sket. For der var aldrig nogen, der fik øje på mig inde i skyggerne.

Hvis du er ligesom Charlotte i animationsfilmen, skal du bevæge dig ud af skyggen og faktisk skyde, så du kan rykke op i røde hjerter-kategorien. Dem de lægger mærke til. Ét pletskud er alt, hvad du behøver som jobsøger.

Når du træffer de "sikre" valg i din jobsøgning, er der kun én ting, der er sikker: At de ikke opdager dig. Eller med andre ord: Det er bedre, at 9 ud af 10 ikke kan li' dig, og at én elsker dig, end at 10 er ligeglade.

Kast forsigtigheden over bord og ring til din næste boss, vis hvordan du skiller dig ud, eller lav en grundig research. Hvad er det værste, der kan ske? Som der var en, der skrev i en kommentar til samme spørgsmål på LinkedIn for et par år siden: "At du finder ud af, at det er nogle idioter, du ikke gider arbejde for."

"Hvilken af de to jobsøgere kommer først til jobsamtale, tror du? '

 hvem kommer frst

 

Professionel personlighed booster din jobsøgning

Som du så i filmen, er det vigtigt, at du viser din professionalisme. Arbejdsgiverne skal vide, hvad deres næste medarbejder leverer. Hvad er det, de får, når de ansætter dig? Her hjælper det ikke at fortælle, hvad du har gjort for andre, eller hvilke kompetencer du har. Det er kun fakta. Det er din personlighed, dine holdninger, din måde at angribe udfordringerne på, din tilgang til opgaverne og din måde at agere i jobbet på, der er interessant.

Der er mange, der har de rigtige kompetencer. Du skiller dig ud ved at vise, hvordan du bruger dem, og hvad du står for. Vis dine holdninger og vis, hvordan du går til opgaverne. Og det er vigtigt, at det, du skriver, hænger nøje sammen med, hvad du har fundet ud af om virksomheden. I USA taler jobsøgningseksperterne om, at 'You have to find their pain', og at du så skal sende et 'pain letter' bagefter. Altså i dit cover letter viser, hvordan du leverer det, virksomheden står og mangler.

Det er lige præcis de ting, du kan med dine professionel personlighedsafsnit, som du bygger op af en faglig påstand og en personlig uddybning, som gør påstanden til din. Selv har jeg arbejdet med begrebet siden 2006. Når du bruger den, træder du i karakter med din faglighed, dine værdier og/eller det, du leverer.

Og det er dét, virksomheden leder efter hos dig. Først og fremmest hvordan du brænder fagligt igennem, og hvordan DU gør en forskel. Det ser man ikke, når din ansøgning reelt er en omskrivning af dit CV, eller du bruger plads på at fortælle om dine personlige kompetencer. (F.eks. engageret, initiativrig, omstillingsparat, god kollega, serviceminded osv. Lav en liste med dem i CV'et i stedet.)

Husk på, at køberen af din arbejdskraft (du ér sælger, når du søger job) tænker "What's in it for me?", når han/hun læser din ansøgning. Og det skal du være i stand til at vise.

Med din professionelle personlighed i spil fremstår du fagligt kompetent med en grad af professionel kant, der er tilpasset virksomheden, dig selv og jobbet. Det bringer dig langt.

Og ja: Du må gerne vise kant. Skil dig positivt ud ved at levere holdninger og værdier, som går videre end til det selvfølgelige – og er nøje afstemt med din research. Formuler det som påstande, så du kommer uden om de trælse 'jeg-mig-min'-ansøgninger.

Brænd igennem ved at tænke fremadrettet og udfordr meget gerne virksomheden på det faglige. Eller med andre ord: Vis at du kan og vil bidrage med noget, der er unikt, og som passer til virksomheden.

Nedenfor finder du et slideshow fra et oplæg, jeg holdt for Min A-kasse i 2016. Der finder du blandt andet eksempler på professionel personlighed.

 

Stadigvæk i tvivl? Her er et par af de mest brugte indvendinger mod at skille sig ud – og mine svar til dem:

"Hvad nu, hvis de er helt uenige i det, jeg skriver?"

Så var det da godt, at du opdagede det allerede nu. For hvis I grundlæggende er uenige om de holdninger, du har til fagligheden eller virksomheden, skal du nok ikke arbejde der alligevel.

"Hvad nu hvis de opdager, at jeg har tjekket dem ud på LinkedIn?"

Så er du da i noget af en ønskesituation. Jeg kan ikke forestille mig nogen som helst, som bliver sure over, at ansøgere viser nok initiativ og interesse til at blive klogere.

"Ja, men hvad nu, hvis de bliver irriterede over, at jeg ringer?"

Hvis du gør dit forarbejde godt nok, smiler i telefonen og har gode, relevante spørgsmål klar, er risikoen for irritation minimal. Og den er for intet at regne sammenlignet med den viden og det udbytte du kan få.

Glem den overdrevne forsigtighed – den skader mere, end den gavner.

 

steen-kraemer-rasmussen
Af: Steen Kræmer Rasmussen
Steen er forfatter til 'Hit med jobbet' om den moderne jobansøgning. Bogen er har fået en overvældende modtagelse af både anmeldere og læsere. Steen blogger om jobsøgning på bogens hjemmeside http://www.hitmedjobbet.dk og på LinkedIn. Han er uddannet cand.merc. og journalist og har 11 års erfaring med undervisning i, foredrag om og rådgivning af jobsøgere i emnet. Læs Jobfisk.dk's anmeldelse af Hit med jobbet her.

 

 

 

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Du skal turde markere dig i jobsøgningen og ikke være FOR forsigtig.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv