Alt for mange overser, at jobsøgning også handler om branding. Fagligt – det er indlysende – men også som person. Og her kommer din professionelle fremtræden i din kommunikation for alvor ind i billedet. Når du vælger at virke uprofessionel, risikerer du at efterlade et indtryk af en person, som man ikke har lyst til at ansætte.
Simpelthen. Jo mere du er bevidst om dit personlige og professionelle brand, jo bedre er dine muligheder for at virke attraktiv for andre. Uanset om du søger job eller bare kommunikerer i forbindelse med dit professionelle eller private virke.
Derfor forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor så mange overser de mest banale måder at sende gode signaler på – og dermed sender negative. Her har du fem enkle måder at styrke dit brand i din kommunikation. De tager så godt som nul tid, og du yder god service over for dem, du kommunikerer med og til.
1. Få styr på din telefonsvarer
Arbejdsgiveren, kunden eller en tredje vigtig kontakt ringer til dig. Du er optaget, og så hører han eller hun denne besked:
"Du har ringet til telefonsvareren.
Læg en venligst en besked efter biptonen."
Suk.
"Har jeg nu ringet til det rigtige nummer?" "Er det en person, der ønsker at fremstå venligt og imødekommende?" "Kan jeg lægge en vigtig besked her?" Det er den følelse, jeg i hvert fald sidder med, når jeg hører en standardbesked.
Når du bruger telefonselskabernes standardbeskeder som telefonsvarer, gør du den fuldstændig upersonlig og dermed ligegyldig. Jeg fatter ikke, at nogen kan finde på at efterlade deres næste arbejdsgiver eller største kunde med den slags spørgsmål. Hvad er det helt præcist, der gør, at du ikke vil hjælpe dine kontakter med lidt god service?
En personlig besked, som du selv har indtalt, fjerner enhver tvivl hos modtageren, og gør dem trygge ved, at de indtaler en besked til den rigtige person.
Og det behøver ikke være smart eller indviklet for at være professionelt, effektivt og imødekommende:
- Du har ringet til Anja Ansøger. Læg en besked, så ringer jeg tilbage hurtigst muligt.
- Hej - det er Anjas telefonsvarer. Jeg kan ikke tale lige nu, men læg en besked.
Det er hverken indviklet eller svært - og så er det god service over for den, der forsøger at få fat i dig.
NB Mange tror, at de har en besked, men den er af en eller anden grund deaktiveret. Tjek det lige ved at ringe til dig selv ind imellem.
Artiklen fortsætter efter billedet...
2. Du skal have en autosignatur
Langt de fleste bruger inboxen som telefonbog i en snæver vending. Det er hurtigere at finde dine kontaktoplysninger i den seneste mail, jeg har modtaget fra dig, end det er at at søge på nettet. Luk mailen op, og der står alt det, du skal bruge.
Eller gør det? Hvis du undlader at have en standardsignatur på din e-mail, går dine forbindelser, kunder, venner eller arbejdsgivere forgæves, når de åbner mailen for at finde dit telefonnummer eller din adresse.
Det er lynhurtigt at lave en autosignatur, som kommer under alle mails, i dit mailprogram. Uanset om du bruger webmail, Outlook, Windows Mail, Thunderbird eller noget helt femte.
Det eneste, du behøver, er navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, hjemmeside og linket til din LinkedIn-profil eller dit portfolio. (Oveni kunne du godt gøre det lidt pænt og få det til at matche layoutet på din ansøgning eller din hjemmeside.)
Igen: Det er god service, og du fremstår som en professionel person, der har styr på tingene.
Signaturen er let at lave. Hvis du ikke lige finder det under indstillinger, kan du f.eks. google 'signatur gmail', 'signatur windows mail' eller 'signatur outlook'.
3. Gør dine kontaktoplysninger synlige på LinkedIn
Hvad hjælper det, at nogen finder dig på LinkedIn, hvis de ikke kan kontakte dig direkte og lige med det samme?
Sørg for, at dit telefonnummer og din e-mailadresse fremgår af Contact Info på din profil. (Klik på 'Edit profile', vælg 'Contact info' lige neden for dit billede og indsæt telefon og e-mail. Så sikrer du, at dine kontakter kan få fat på dig.
Tilføj også dine kontaktoplysninger under 'Kort beskrivelse', så ikke-connections også nemt kan se, hvordan de kontakter dig.
4. Brug dit eget fulde navn som afsender på e-mails
Jeg underviser ofte jobsøgere, der har f.eks. 'Mette' eller 'Lars' som afsender, når jeg modtager e-mails fra dem. Sørg for, at dit fulde navn står som afsender. Fornavnet er i sig selv var fint nok, da du gik i gymnasiet, men som professionel person hedder du altså dit fulde navn. Basta.
Og hvis du deler e-mail med din mand eller kone, må du gerne sikre, at det ikke er ham eller hende, der står som afsender. Det forvirrer modtageren, når Klaus Hansens mail tilsyneladende kommer fra Helle Mikkelsen.
5. Hvad signalerer din e-mailadresse?
Hvis du har en e-mailadresse fra da du var yngre, signalerer den måske noget helt forkert. 'sussi_superbabe@hotmail. com' eller 'kejserkurt@yahoo. dk' er måske ikke ligefrem det, du gerne vil kendes som over for din nye arbejdsgiver. Hvis du ikke vil opgive din urgamle e-mailadresse, kan du sagtens oprette en ny med et lidt mere seriøst snit til jobsøgningsformål og så beholde den gamle over for venner.
Du kan også vælge at få videresendt alle mails til din nye konto, så du ikke behøver kontrollere to hele tiden.
Hvis du gør det nemt for andre at kontakte dig og lægge besked, fremstår du tilgængelig, og du yder en god service til dem, der gerne vil have fat på dig. Det er professionelt.
Af: Steen Kræmer Rasmussen
Steen er forfatter til 'Hit med jobbet' om den moderne jobansøgning. Bogen er har fået en overvældende modtagelse af både anmeldere og læsere. Steen blogger om jobsøgning på bogens hjemmeside http://www.hitmedjobbet.dk og på LinkedIn. Han er uddannet cand.merc. og journalist og har 11 års erfaring med undervisning i, foredrag om og rådgivning af jobsøgere i emnet. Læs Jobfisk.dk's anmeldelse af Hit med jobbet her.