Der er nærmest tale om et paradigmeskifte indenfor jobsøgning – jobsøgerne skal ud af jeg-terminologi og ind i en vi-terminologi.
I årets rekrutteringsanalyse spurgte vi arbejdsgiverne (mere end 600), hvad de synes, at jobsøgerne generelt skal blive bedre til. I mit sidste indlæg fortalte jeg, at det er den konkrete motivation for at søge jobbet/virksomheden, som jobsøgerne primært skal blive bedre til. Lad os denne gang tage et kig på, hvad arbejdsgiverne udpeger som jobsøgernes næststørste problem i deres henvendelser: Det drejer sig om det, vi kalder "Mere vi, mindre jeg":
- 44% af arbejdsgiverne efterspørger, at jobsøgerne i højere grad sætter sig ind i virksomheden / jobbet.
- 41% af arbejdsgiverne efterspørger, at jobsøgerne i højere grad beskriver den værdi de kan tilføre.
Til sammenligning mener kun 17% og 19% af arbejdsgiverne, at jobsøgerne skal blive bedre til at skrive henholdsvis CV og ansøgninger. Hvad kan den forbedringshungrende jobsøger udlede af det?
Det ser ud til, at jobsøgere i højere grad skal interessere sig for, hvad der kan opstå i samspillet mellem virksomhed og jobsøgeren. Arbejdsgiverne stiller sig ikke tilfreds med en oplistning af jobsøgerens egne fortræffeligheder. Jobsøgerne skal tage den et skridt videre og beskrive, hvad man forestiller sig at kunne bidrage med PÅ DEN SPECIFIKKE VIRKSOMHED I DEN SPECIFIKKE JOBFUNKTION. Der er nærmest tale om et paradigmeskifte indenfor jobsøgning – jobsøgerne skal ud af jeg-terminologi og ind i en vi-terminologi.
Mine bedste råd til jobsøgere, der gerne ville ramme plet hos arbejdsgivere er derfor:
- Flyt en time fra CV finpudsning over til firma-research
- Skriv hvad det du kan resulterer i fremfor "kun" at beskrive dine kompetencer
- Pas på, at du ikke skriver indforstået – din kommende arbejdsgiver kender ikke nødvendigvis begreberne fra din uddannelse eller tidligere arbejdsplads.
- Sørg for, at arbejdsgiveren ikke skal gætte sig til noget.