Halfdan Timm
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Jobsøgning Halfdan Timm Sådan præsterer du bedst til jobsamtalen

Sådan præsterer du bedst til jobsamtalen Populær

Skrevet af Halfdan Timm     14. Oktober 2016     6162  

praester til jobsamtalen lilleDet kan være en angstprovokerende følelse, der går gennem kroppen, når man bliver kaldt til en jobsamtale. Dette er specielt tilfældet, hvis det handler om et job, man brændende ønsker at blive ansat i.

Det kan være svært og uoverskueligt, at skulle forberede sig til jobsamtalen, som ofte kan føles som en eksamen situation. Men det ér faktisk en eksamen situation, hvor det er den jobsøgendes opgave at fremlægge sig selv på bedst mulig måde.

Stephen Bruyant-Langer har arbejdet med rekruttering og headhunting af en lang række topledere i Danmark, såvel som på det internationale arbejdsmarked.

I dag skriver han bøger såsom "Den personlige forretningsplan" og andre brugbare tekster, der kan være med til at motiverer og hjælpe ledige såvel som beskæftiget med at udvikle sig.

Stephen har specielt 3 opmærksomhedspunkter, der er værd at lægge vægt på i en jobsamtalesituation.

 

  • Grundig forberedelse
  • Empati
  • Nærvær

 

Disse opmærksomhedspunkter kan være med til at hjælpe den jobsøgende i samtalesituationen, til at vise den bedste version af sig selv, i en situation der kan føles presset.

 

Forberedelse til jobsamtalen

Det er vigtigt som jobsøgende, at forberede sig på bedst mulig vis, frem til jobsamtalen. Ved at forberede sig grundigt, gør man virksomheden opmærksom på, at man interesserer sig for selve virksomheden og jobstillingen.

Det er samtidig vigtigt, at afklare om de kompetencer man som jobsøgende besidder, svarer til de kompetencer, som efterspørges fra virksomhedens side

 

Få afklaret personlige styrker

Det er vigtigt at finde frem til de personlige styrker, man som jobsøgende besidder. Find derfor frem til, hvilke styrker, der besiddes, og hvordan de kan bruges i forhold til den specifikke jobstilling. På den måde er det nemmere at vise den bedste version af sig selv til samtalen.

Hvis man eksempelvis søger et job i Clickoffice.dk, er det i den forbindelse relevant, at lægge vægt på de digitale styrker man måtte besidde, ved at drive en hjemmeside med kontorartikler, fremfor praktiske styrker, der isoleret set er fine, men knap så relevante i første omgang. Det fortæller markedsføringsansvarlige Mikkel Overgaard:
"Vi vægter praktisk erfaring over næsten alt andet, for har du arbejdet med det før, og vil du gerne arbejde med det igen, har vi et godt udgangspunkt".

For at finde ud af hvordan man kan bruge sine styrker i den specifikke jobsituation, er det vigtigt at sætte sig grundigt ind, i den organisation man søger job i. Det kan være relevant, at søge informationer via internettet, artikler eller insiderviden omkring organisationen inden den forestående jobsamtale.

 

Forbered spørgsmål

Det kan være et rigtigt godt virkemiddel i en jobsamtale situation, at have forberedt nogle spørgsmål, man kunne have til virksomheden. På den måde virker man både opmærksom, nysgerrig og interesseret i den virksomhed man søger job i. Det kan både være spørgsmål til udvikling af virksomheden, vækst eller andre spørgsmål, der kunne være interessante at få svar på.

 

Artiklen fortsætter efter billedet...

praester til jobsamtalen1

 


Vis empati til jobsamtalen

Stephen Bruyant-Langer lægger stort vægt på fokus og empati, når det kommer til selve samtalen. Det er vigtigt at tænke over hvad DE vil gerne høre, og hvad de fokuserer på. På den måde vil budskabet man kommer med, være meget mere klart, tydeligt og relevant.

 

Vær nærværende fra start til slut

Fra man som jobsøgende kommer ind af døren, til man træder ud igen er nøgleordet nærvær.
Det er derfor utrolig vigtigt, at turde holde øjenkontakt, give hånd, være høflig og opmærksom fra det sekund man træder ind af døren.

Mennesker danner sig et førstehåndsindtryk på under et minut, så det er vigtigt at man i hvert fald ser pænt og passende påklædt ud til samtalen. Søger man eksempelvis en jobstilling på et kontor, er det en god ide, at tage noget tøj på der gør, at man passer ind i fællesskabet.

Påklædningen afhænger meget af jobstillingen, men det er vigtigt at gøre sig tanker om, hvilke signaler der udvises på baggrund af tøjet man har på. Det er vigtigt at huske, at det er en investering i sig selv, at få et job. Det kan derfor være en god ide at købe en ny skjorte eller lignende til situationen.

Det kan være relevant at klikke her, hvis ressourcerne mangler, til at købe nyt tøj til den forestående jobsamtale.

 

Nærvær under samtalen

Under samtalen er det vigtigt at man lytter aktivt, og på den måde vise, at man interesserer sig for hvad der bliver fortalt om virksomheden, jobsituationen eller andre områder der måtte berøres til samtalen.

En anden måde, hvorpå man kan vise at man interesserer sig og er nærværende i situationen, er ved at smile og føre et aktivt kropssprog. Det er værd at tænke over at man kun har én chance til en jobsamtale, så det er vigtigt at være 100 procent til stede når den står på.

Det er samtidig vigtigt, at man læser signaler og svarer klart, relevant og tydeligt på de ting, der måtte blive spurgt om til samtalen. Man må aldrig komme til at svare vævende på spørgsmålene, da dette viser uro og utryghed, og det vil derved være svært at vise den bedste version af sig selv.

Det er i den forbindelse altid vigtigt, at svare relevant og præcist på spørgsmålene. Det er vigtigt at huske, som tidligere beskrevet, at de rekrutteringsfolk man sidder overfor, har fokus og søger noget præcis, og det vil derfor ikke styrke den jobsøgende, hvis han/hun svarer i øst og vest.

 

Diskutér styrker og svagheder

Som tidligere nævnt er det en enorm god ting, at have gjort klar, hvilke styrke og kompetencer man besidder. Men det er faktisk ligeså vigtigt, at finde ud af hvilke svagheder man har, og hvor man kan udvikles. Der er ingen rekrutterings folk der tror på at man er helt perfekt, og det er derfor en dum idé at stivne, eller svarer nej til at man besidder nogle svagheder.

Dette vil få rekrutteringsfolkene til at søge efter svagheder, og det kan gå nemt gå hen og blive en ubehagelig situation. Det er derfor en god ide at komme dem i forkøbet, og gøre det klart, hvor man kan udvikle sig. Ved at beskrive sine svagheder og udviklingsområder viser man ærlighed, og at man er i stand til at indgå i en dialog, hvilket er en styrke.

 

 

Del dine erfaringer med jobsamtalen herunder...

 

 

Læs flere af Halfdan Timms indlæg her...

Artiklen er sponsoreret 

 

Forbered dig godt til jobsamtalen