Halfdan Timm
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Jobsøgning Halfdan Timm 9 jobsamtaler og 1 ansættelse senere

9 jobsamtaler og 1 ansættelse senere Populær

Skrevet af Halfdan Timm     22. August 2016     10991  

9 samtaler1 ansttelsedet kiggede vi efter lilleHer er hvad, vi kiggede efter

Vi har for nyligt haft fornøjelsen af 9 jobsamtaler i Obsidian Digital-regi.
Og jeg mener det er en fornøjelse. Det er spændende at sige hej til nye mennesker, der har valgt at tage turen til vores kontor for en snak.


De 9 personer var alle handelsøkonomer, der søgte en lønnet praktikstilling i et lille år.

Ud af de 9 endte vi med at ansætte 1.

Jeg vil gerne dele nogle anbefalinger til alle på Jobfisk i forbindelse med vores nylige jobsamtaler.

Flere af ansøgerne gjorde mange ting rigtigt – men der blev også begået fejl, der i sidste ende fik indflydelse på, hvem vi valgte at gå videre med.

Og hvis jeg ved at beskrive dem her kan forhindre dig i at begå de samme fejl, så får vi begge noget ud af dette indlæg. Samtidigt vil jeg også gerne beskrive nogle af de ting, flere kandidater gjorde helt rigtigt.

Jeg har fundet 3 gode og dårlige eksempler, du kan tage med dig i din kommende jobrejse. Hvis du er interesseret i flere, så anbefaler jeg mit tidligere indlæg, hvor jeg spurgte 5 iværksættere, hvad de kigger efter. Det indlæg finder du her.

 

30 minutter for tidligt

Det er dårlig stil at komme for sent til en jobsamtale. Hvis du kommer 15 minutter for sent, starter du med så mange minuspoints, det kan blive svært at komme tilbage bare til 0 igen.

På den anden side kan du heller ikke komme for tidligt.

En ansøger kom 30 minutter for tidligt. Jeg var knap nok selv mødt ind og min partner til jobsamtalen var ikke kommet endnu.

Det var en tand akavet at gå i gang med eget arbejde i næsten en halv time, før partner mødte ind og vi kunne tage jobsamtalen.

Kom gerne 3 minutter før – men ikke 30. Hvis du ankommer 30 minutter før, så tag et par gåture rundt om bygningen eller en kop kaffe i en nærliggende cafe og vent til kort før tid til at gå ind.

 

"Beach all day" T-shirt

I vores virksomhed er påklædningen en faktor.

Vores ansatte ved, de skal komme klædt pænt på, for henvender os til seriøse virksomheder.

Det er også det indtryk, vi forsøger at give på vores hjemmeside og i vores materiale til mulige ansøgere.

Derfor er det ærgerligt at møde til jobsamtale i en T-shirt, der siger "Beach all day".

Klæd dig hellere for pænt på første gang, for du kan ikke lave et førstegangsindtryk om.

Se også Søren Sneftrups indlæg om det perfekte førstegangsindtryk til jobsamtalen her.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

9 samtaler1 ansttelsedet kiggede vi efter2

 

Skjulte karakterer

Når vi vurderer ansøgere fra uddannelsesinstitutioner, indgår deres karakterer i vores vurdering. Det er ikke den mest væsentlige faktor. Har ansøgeren haft arbejde i samme branche før, så vægter vi det højere.

Men karakterer er stadig en faktor. Især for en stilling, hvor en væsentlig del af arbejdsbeskrivelsen af tekstforfatning. Her kigger vi især på karakteren for skriftlig dansk.

En ansøger sendte en ansøgning uden karakterudskrift (på trods af, vi beder om dette i stillingsopslaget).

Vi skrev for at modtage karakterudskriften. Vedkommende svarede, det ikke på nuværende tidspunkt var muligt at udtrække fra deres system. Desværre kunne det lade sig gøre for alle andre ansøgere – så enten var vedkommende meget ringe til IT, eller så blev der skjult nogle dårlige karakterer.

Da vi endeligt fik karaktererne – for dem ønsker vi forud for samtalen og tilbyd derfor ikke en samtale i første omgang – så vi 02 i skriftlig dansk.

Hvis vedkommende blot havde sendt karakterne i første omgang, havde vi budt til samtale for at høre, om karakteren var for lav – eller om vedkommende ønskede at forbedre den.

Men forsøget på at skjule den betød, vi gik videre med de andre ansøgere i stedet.

Jeg ved – som forfatter til en bog om netop bedre karakterer og medfølgende blog med studietips – at karakterer kan snyde. En dårlig karakter i sig selv er ikke afskrækkende. Men hvis du skjuler information vi specifikt beder om, går vi ikke videre.

Karakterer i det hele taget betyder meget mindre, end mange studerende tror.

Jeg har spurgt Bigum & Co, der hver måned arrangerer adskillige kurser – herunder et i digital markedsføring, vi i Obsidian Digital-regi anbefaler - for ledige, hvad deres indtryk er, når de sender nyuddannede ledige ud på arbejdsmarkedet:

"Karakteren betyder væsentligt mindre end både tidligere erfaring og kemi til jobsamtalen. Hvis du i forvejen har erfaring med et givent emne, måske fra tidligere ansættelse, praktikophold eller egen ansættelse, betyder dette mere end selv de bedste karakterer, for så sparer arbejdsgiver tid på at lære dig op".


"Hvordan ser mine arbejdsopgaver præcis ud?"

Lad os også se på, hvad flere ansøgere gjorde rigtigt i deres ansøgning og til jobsamtalen.

Flere ansøgere spurgte meget specifikt ind til deres arbejdsopgaver til jobsamtalen.

Det er vi glade for – for vi ønsker ikke at få en person ind, der ikke er sikker på, hvad vedkommende skal lave.

Specifikke spørgsmål til arbejdsopgaver og mulig udvikling er derfor meget velkomne.

 

Opfølgning på mail

2 ansøgere – herunder den, vi valgte at ansætte – fulgte op på samtalen på en mail dagen efter.

De takkede for en god samtale og kom med uddybninger af et par spørgsmål, de ikke følte, de havde svaret passende på.

En opfølgning viser at ansøgeren er seriøs omkring stillingen og ønsker at gøre et godt indtryk.

Det er altid en god idé – om ikke andet blot for at give et godt indtryk og sige tak for samtalen.

 

Relevante anbefalinger

Anbefalinger fra tidligere arbejdsgivere er et stærkt værktøj i en jobansøgning. De skal bare bruges rigtigt.

Hvis stillingen omhandler analyse, tekstforfatning og research, så vil en anbefaling om dine evner til at medarrangere en festival ikke være relevant.

Til gengæld vil jeg gerne se en anbefaling fra et tidligere job som assistent, tekstforfatter eller noget andet relevant. Især med kontaktinformationer på den tidligere arbejdsgiver, så jeg kan ringe til denne og få uddybet, hvem du er, og hvorfor vi skal ansætte dig.

Flere af vores ansøgere havde gode og relevante anbefalinger med.

 

 

9 jobsamtaler og en ansættelse senere. Her er hvad vi kiggede efter til jobsamtalen