Gæsteblogger
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Gæsteblogger 5 gode råd til din jobansøgning som webudvikler eller grafisk designer

5 gode råd til din jobansøgning som webudvikler eller grafisk designer

Skrevet af Gæsteblogger     27. November 2018     218  

5 gode rd til din jobansgning lilleGennem de seneste par år har jeg holdt en masse jobsamtaler qua min rolle i et vækstende webbureau ved navn Grafikr ApS. Vi har typisk været på udkig efter webudviklere og grafiske designere, hvilket denne artikel også vil være målrettet i morgen.

 

1) Forbered dig: Kend virksomheden, som du søger til

Sæt dig først og fremmest godt ind i den virksomhed eller bureau, som du har tænkt dig at sende en ansøgning til. Jeg anbefaler, at du undersøger virksomhedens nøgletal på Proff: Er der tale om en virksomhed i vækst, som kunne være spændende at blive en del af?

Herefter kan du på Facebook, Instagram, Youtube og LinkedIn få et indblik i virksomhedens kultur og få en fornemmelse af, hvordan dine potentielle nye kollegaer er.

Hvis det virker som en arbejdsplads, som du gerne vil være en del af, så skal du nu igang med at skrive jobansøgningen.

Først skal du sørge for, at du har forstået virksomhedens jobopslag: Matcher dine kompetencer, de krav som virksomheden stiller? Hvis der er noget, hvor du ved, at du har nogle svagheder, men det er et krav fra arbejdsgiveren, så nævn det i din ansøgning. Det viser selvindsigt, ærlighed og at du ønsker at udvikle dig på et givent område.

 

2) Undgå et spilde din egen tid og undgå et mismatch

Vi har før lavet et jobopslag, hvor vi søgte en "webdesigner" til vores webbureau i Randers. Et krav var, at vedkommende havde erfaring med at designe hjemmesider i f.eks. Photoshop: Kun visualisering, og ikke decideret webudvikling og programmering.

I forlængelse med det krav, så ville vi også rigtig gerne se nogle referencer eller et portefølje: Det giver os et indblik i designstilen og dokumentation på, at man rent faktisk har designet en hjemmeside el. webshop før.

Når du søger et job som enten grafisk designer, webudvikler eller noget helt tredje, så skal du huske, at du er i stor konkurrence med en masse andre. Går du arbejdsløs så ønsker du heller ikke at spilde din tid, men derimod sende relevante ansøgninger for at optimere chancerne for at blive kaldt ind til en jobsamtale.

Så hvis et krav er, at man kan fremvise referencer på hjemmesider, så er det ikke relevant kun et vedlægge portrættegninger eller design på tryksager. Den grafiske branche er så bred og mange er dygtige på hvert sit felt, men hvis du ved, at dit speciale er design af emballage og tryksager, og det er det, som du brænder for, så vil det ikke være relevant at søge stillingen som en digtal webdesigner, hvis det ikke er der, som du har dine kompetencer.

Giv svar på de krav, som der bliver stillet i jobopslaget og hvis du har en relevant uddannelse, så kan du også fremhæve det samt hvordan det kan bruges i praksis.

Artiklen fortsætter efter billedet 

5 gode rd til din jobansgning som webudvikler eller grafisk designer

 

3) Skil dig ud med et online portfolio

I web- og bureaubranchen, så er du som sagt i stor konkurrence med andre programmørere eller grafiske designere. De bedste ansøgere hos os har haft det til fælles, at de alle har haft en form for online portefølje eller hjemmeside, som dokumenterer det arbejde, som de har udført.

Udover dokumentationen, så viser det også, at du er passioneret omkring dit fag og engagerer dig og det er en nem måde for virksomheden at få et indblik i dine kompetencer.

 

Følgende sider er relevante for designere og programmører at være tilstede på:

  - Fordel: Giver dig mulighed for at blogge om emner, som interesserer dig

 

På ovenstående hjemmesider kan du nemt oprette en profil, men derudover så skal du huske, at de fleste arbejdsgivere vil undersøge dig på LinkedIn, Twitter, Facebook og måske sågar Instagram. Så tænk over, om der er noget, som vil skade dine muligheder for at komme igennem nåleøjet.

 

4) Vær opdateret på LinkedIn

LinkedIn er så vigtigt et medie, når det kommer til rekruttering og jobansøgning, at det fortjener et par uddybende kommentarer:

Ved at være aktiv og opdateret på LinkedIn, så signalerer det også, at du tager din karriere seriøst. Derudover er det en god måde for din (potentielle) kommende arbejdsgiver at se flere facts om dig.

Sørg for at disse punkter opdateret:

- Din profilbeskrivelse
- Dit profilbillede
- Dine interesser
- Udtalelser fra tidligere kollegaer el. kunder

Ønsker du at læse mere om gode råd til LinkedIn, så kan du læse denne guide fra Halfdan Timm.

Du kan også få en gratis analyse af din LinkedIn profil - Læs mere her 

 

5) Send ikke en "tom" e-mail

Du føler nu, at du er klar til at sende din jobansøgning afsted. Dine håndflader er svedige og du er spændt! Du kan nemt komme til at overtænke situationen og gøre det mere komplekst og besværligt, end det egentligt er. "Hvad skal jeg skrive i e-mailen?", tænker du. "Måske skal jeg slet ikke skrive noget, men bare sende bilagene?". Tankerne flyver igennem hovedet på dig, du tager et glas vand og holder hovedet koldt og følger nu mit sidste råd:

Når du sender e-mailen afsted med din ansøgning, så anbefaler jeg, at du også tilknytter et par kommentarer i selve e-mailen. Du skal ikke blot vedhæfte din ansøgning og CV uden at skrive noget til. Gør du sidstnævnte, så fremstår du doven og ikke specielt motiveret.

Vær kortfattet og nævn i e-mailen hvorfor du søger jobbet, hvordan du fandt jobopslaget og hvad der er vedhæftet i e-mailen og på hvilke kontaktoplysninger du kan træffes.

Et fint eksempel fra bureaubranchen kunne være nedenstående:

"Hej X,

Jeg fandt jeres jobopslag via en Facebook-gruppe for webudviklere, hvor stillingen som "frontend-udvikler" virkedede interessant.

[Virksomhedsnavn] virker som en spændende arbejdsplads, specielt fordi X og Y.

Qua mit tidligere arbejde som X hos Y har jeg nu [5 års] erhvervserfaring og matcher jeg jeres krav.

Mine primære styrker er webudvikling, hvor jeg mestrer HTML5, CSS3, JavaScript, PHP og taler flydende Boostrap. Jeg har stor erfaring med WordPress, Shopify, Magento...

Vedhæftet finder du min ansøgning og CV.

Jeg håber at høre fra jer.

Venlig hilsen

[Fulde navn]
[Telefonnummer]
[Hjemmeside, hvis du har det]

"

 

Ved at følge disse råd, så håber jeg, at det kan føre dig tættere på dit drømmejob.

Tak fordi du læste med!

 

 

Erik GrafikrErik Holflod Jeppesen er stifter og partner i webbureauet Grafikr. Virksomheden er gået fra 2 til 8 medarbejdere på to år og går ikke efter at være de største, men derimod bedste. Erik er ansvarlig for virksomhedens rekruttering og du kan forvente indlæg omhandlende tips og tricks til din jobansøgning og -samtale: Alt sammen skrevet målrettet web- og bureaubranchen.

 

 

 

 

 

5 rd infografik

 

 

 

Erik fra Grafikr Aps giver sine bedste råd til dig som søger job inden for webudvikling og grafisk design.