Gæsteblogger
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Gæsteblogger Ledige og systemet taler to forskellige sprog

Ledige og systemet taler to forskellige sprog Populær

Skrevet af Gæsteblogger     14. December 2017     3161  

Ledige og systemet taler to forskellige sprog lilleHar du oplevet, at du og din sagsbehandler taler forbi hinanden, at du ikke føler, de lytter til dig, eller at du har svært ved at argumentere for din side af sagen overfor jobcentret?

Hvis du kan svare ja til nogle af de ovenstående udfordringer, så kan dette indlæg måske give dig nogle svar på, hvorfor det sker. Først vil jeg starte med at sige, at det ikke er en kritik af hverken systemet, sagsbehandleren eller ledige, men problemerne opleves af en god grund, og her kommes med en forklaring.

En kritisk teoretiker ved navn Jürgen Habermas kommer med to begreber: systemet og livsverden.
Systemet hersker inden for administration, økonomi og politik. Der er fokus på marked og bureaukrati, penge og magt. Derudover skal det være effektivt, og vi skal ikke tale for meget sammen. Systemet er bl.a. repræsenteret i et jobcenter.
Livsverden fokuserer på mennesker og har et deltagerperspektiv. Her er identitet, sociale normer, moral og solidaritet vigtige elementer. Det er her, hverdagskommunikationen foregår, og der er fokus på vigtigheden af kommunikation, sprog og fælles forståelse. Ledige repræsenterer perspektiverne i livsverden.

Det betyder altså, at når du som ledig møder din sagsbehandler i jobcentret, så har i to forskellige verdener at tale ud fra og se tingene ud fra. Man har hvert sit sæt briller på. Derfor kan du som ledig opleve ikke at blive hørt eller i taler forbi hinanden – da i rent faktisk taler hver sit sprog.

Artiklen fortsætter efter billedet 

Ledige og systemet taler to forskellige sprog

 

Undgå misforståelser

For at undgå misforståelser mellem dig som ledig og din sagsbehandler så er det vigtigt at være opmærksom på, at I taler forskellige sprog. For at komme hinanden i møde må man acceptere dette. Det kan også være en ide at tale sammen om det – og være gennemsigtige over for hinanden. Så når sagsbehandleren siger, at man skal søge fx minimum to jobs om ugen, så er det systemets krav og regler som taler, og ikke sagsbehandleren selv. Det nytter derfor ikke at blive sur på sagsbehandleren, da de ikke kan gøre noget ved reglerne.

Det med de forskellige sprog bliver endnu mere tydeligt, når systemet koloniserer livsverden, som Habermas siger. Altså at systemets tanker og logikker om fx effektivitet og en anti-kommunikativ tilgang overtager dele af livsverden, og pådutter systemets tanker til mennesker. Det vil sige, at de tankegange som er i systemet kommer til at skubbe sig ind i livsverden og fylde.

Et eksempel er, at systemet er blevet flittige brugere af begrebet "empowerment". Det var et ord, som før hørte hjemme i livsverden, men ved at systemet på mange måder har overtaget det begreb, er det blevet fjernet fra livsverden. Det er blevet koloniseret. Det gør også, at mange mennesker stejler over begrebet, og nu forbinder det med et "buzzword i systemet", og det dermed har fået en negativ klang.

Det gode ved de her begreber er, at de også giver plads til en modreaktion. Man kan reagere på koloniseringen ved at blive opmærksom på den og pointere, hvor det sker. Ved at blive opmærksom på den, så kan vi gøre noget ved det. Det er derfor vigtigt, at man taler om de her oplevelser, og at man er lidt kritisk. Samtidig med at jobcenter og ledige kommer hinanden i møde og har forståelse for, at man taler to forskellige sprog.

 

 

 

Anita GstebloggerAnita V. Køldal, 25 år. Cand.mag i pædagogik & uddannelsesstudier og arbejdslivsstudier fra Roskilde Universitet.
Har i efteråret 2017 skrevet speciale om: "Den gode ledighed – når vi helt selv bestemmer", hvor der tages udgangspunkt i lediges erfaringer, oplevelser og drømme om Den gode ledighed.
Frivillig ungerådgiver i headspace Roskilde, nyuddannet og pt. jobsøgende.
LinkedIn: Anita Køldal, https://dk.linkedin.com/in/anitakøldal 
Mail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

 

 

 

 


Jobsøgning er ikke nemt. Ofte har ingen fortalt os hvordan en god jobsøgning foregår.

 Her har vi samlet en række interessante links og aktører, der kan hjælpe dig videre. 

 

 

Kommentarer  

#1 henry thor 18-12-2017 11:53
Basalt set er møderne med A-kasse og Jobcenter (og deres underaktører) et apparat for apparatets skyld.
Send hele opgaven i udbud hos Jobindex eller en anden karriere portal - det er her jobene findes.

Ved ikke hvorfor det oftest er Jobcenter der er i fokus for dårlige oplevelser.
På nær en enkelt medarbejder der var intimiderende og ubehøvlet (ham har de sendt på pension), så har jeg kun mødt åbenhed og interesse. At de så ikke har jobs at tilbyde ...
De tilknyttede aktører og deres medarbejdere minder mere om de jødiske fangevogtere i KZ-lejrene. Arbejdsløse der har fundet deres helle.

A-kasserne er regelrytterne - et slaraffenland for revisorer der ikke klarede optagelseskravene til Europarks vagtkorps.
Første møde CV-samtalen var et 45 minutters kontrolbesøg og folder-udlevering med alle ens pligter.
CV sparring var der intet af, med mindre man ville tilkøbe et forløb.
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Når du som ledig møder din sagsbehandler i jobcentret, har i to forskellige verdener at tale og se tingene ud fra.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv