Gæsteblogger
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Gæsteblogger Jobsøgning/rekrutteringsproces: Krav til jobsøgere vs krav til virksomheder

Jobsøgning/rekrutteringsproces: Krav til jobsøgere vs krav til virksomheder Populær

Skrevet af Gæsteblogger     17. August 2017     1516  

Krav til Jobsgere versus Krav til virksomheder lilleDer er mange krav, og en masse (mindre) gode og velmenende råd fra mange sider, til jobsøgere. Kunne det tænkes at jobsøgere, også stillede krav og havde lige så mange (faktisk ganske fornuftige) og velmenende råd, til virksomhederne?

Jobsøgere skal selvfølgelig have taget stilling til, hvorfor de søger lige netop dét/dé job(s) de nu engang søger, samt hvorfor lige præcis dén virksomhed de søger job hos, er interessant for dem. Det er klart.

Men det er måske, at stille store krav til hver enkelt jobsøger og dermed ansøgning, at de hver eneste gang har lige præcis dét svar virksomhederne og arbejdsgiverne gerne vil have. Dels er det bare ikke altid, at man rammer bulls eye, når man skriver en ansøgning - sådan er livet. Dels fordi det jo er dybt forskelligt hvad der vægtes fra virksomhed til virksomhed, fra person til person, som sidder og læser og gennemgår ansøgningerne. Vi er alle forskellige, og forstår og mener dermed alt forskelligt, også ord, begreber og betegnelser. Ligeledes internt i virksomhederne. En ansøgning kan for én rekrutteringsansvarlig være super skarp, lige i øjet og så autentisk, at den fanger vedkommendes interesse, som så automatisk bliver mere nysgerrig på ansøgeren. For en anden rekrutteringsansvarlig i samme virksomhed, kan samme ansøgning være uskarp, skudt helt ved siden af og mindske interessen for ansøgeren, fremfor at øge den.

Jeg har selv siddet dér. På den side af bordet, hvor jeg som rekrutteringsmedansvarlig for mit ansvarsområde, havde en holdning og mening om, hvordan en ansøgning skulle se ud og hvad den skulle indeholde. Indrømmet, det er nogle år siden, og der er sket meget på området siden. Jeg lagde x ting til grund for min vurdering af de enkelte ansøgninger, som selvfølgelig tog udgangspunkt i selve opgaveløsningen og virksomheden, men også i min faglighed og ikke mindst mig som person. Jeg varetog i første omgang screeningsdelen, men deltog også i resten af processen, som indbefattede én person mere end mig. Vedkommendes udgangspunkt og måde at vurdere de enkelte ansøgninger og ansøgere på, var selvfølgelig anderledes end mit udgangspunkt, hvilket er logisk.

 

Hvad er meningen så med denne personlige historie?

Det hele handler om, at vi hver især ser forskelligt på alting (det meste i hvert fald), hvilket jo er helt ok og faktisk vildt fantastisk. Det er jo lige præcis dét der gør os til dem vi hver især er. Men det gør det også, nærmest umuligt, for jobsøgere, at ramme plet og være skarpe med deres ansøgninger - hver eneste gang. For det er jo forskelligt hvad der virker og vægtes i de enkelte virksomheder og hos hver enkelt læser, hvilket jobsøgere naturligvis ikke har en chance for at vide, (og i øvrigt hvilken stemning de er i, og hvilken følelse de har, når de sidder og gennemgår ansøgningerne). Jeg er klar over, at så kan jobsøgere "bare" ringe til vedkommende og/eller virksomheden og spørge ind til det, hvilket der er mange der også gør. Men det er ikke altid, at man får fat i rette person, at de har tid eller at man får et brugbart svar, så man kan skrue den perfekte ansøgning sammen. Nogle gange lykkedes det – men måske ikke hver eneste gang. Ofte er det også eksterne (eller interne i virksomhederne) rekrutteringspersoner der forestår hele eller dele af selve rekrutteringen, og de har et helt andet udgangspunkt end dem der rent faktisk skal arbejde sammen med jobsøgeren, og de to ting er ikke altid i balance.

I min optik, handler det om, at ansvaret for en god rekrutteringsproces går begge veje. Det duer ikke, og er ikke fair for nogen parter, hvis det halter hos den ene eller begge parter.

Artiklen forsætter efter billedet 

Krav til Jobsgere versus Krav til virksomheder

 

Tilbage til ideen med blogindlægget her.

For nylig læste jeg en opdatering på LinkedIn, som gav mig ideen til dette blogindlæg, hvor en jobsøger havde fået et afslag på sin ansøgning. Afslaget var, udover Kære/Hej og Med venlig hilsen, på én sølle linje. Så tænkte jeg bare i mit stille sind, at det da er for galt.

Jeg mener faktisk, at jobsøgere sagtens kan stille krav til virksomhederne. Dels i forhold til bedre stillingsopslag, som jeg vil vende tilbage til. Dels i forhold til afslag og feedback. Ja, jeg skrev feedback. Hvis en ansøger decideret efterspørger feedback, så er det god stil og på sin plads, at give sig (god) tid til det. Eller hvis noget springer i øjnene på læseren, (den rekrutteringsansvarlige) både positivt, og det der kan forbedres, så gør ansøgeren tjenesten, og gør, respektfuldt, opmærksom på det. På den måde, har man som jobsøger og menneske, mulighed for at udvikle sig. Jobsøgeren kan så lytte til feedbacken, og tage stilling til, om man kan bruge det til noget eller ej, (som regel kan man altid tage et eller andet med sig).

Når man som jobsøger sender ansøgninger ud hver uge, (for det skal man jo), og det vil man selvfølgelig også gerne, fordi man gerne vil have et arbejde, så er det træls og kan faktisk også være demotiverende, bare at få et standard afslag. Måske kunne virksomhederne udvide standard afslagene lidt, og være mere informative og kreative med dem – og ikke så generelle og overordnede. Ligesom jobsøgere skal være kreative og informative, og netop ikke generelle og overordnede, med deres ansøgninger. Hvis man da overhovedet modtager et afslag, det er der nemlig mange der oplever, ikke at få. Men også ikke at modtage feedback på ansøgning og cv, uanset om man selv efterspørger det eller ej.

I min verden, er stillingsopslag faktisk interessante at læse - jobsøgende eller ej. Nogle gange er der hurtigt griflet en tekst ned, der indholdsmæssigt fylder 4-5 linjer eller mindre. Så kan man selvfølgelig argumentere, at jobsøgeren så "bare" kan/skal ringe og få mere information. Men come on! Det indbyder sådan et stillingsopslag ikke helt til. Andre gange er de fyldt med stavefejl, som efterlader (mig med) et uprofessionelt indtryk (jeg skal her beklage eventuelle komma/stave/slåfejl i dette blogindlæg).

Andre stillingsopslag har så total overload af ønsker på deres laaaaaaaaaaaaaange ønskeliste. I dag skal man være super(wo)man, for at bestride nærmest et hvilket som helst arbejde/funktion. Ja, der er faktisk overskrifter i stillingsopslag, med super(wo)man betegnelsen. Det er godt med ønsker, krav og visioner. Jeg elsker selv at lave laaaaaaaaaaaange ønskelister, stiller store krav til mig selv og har mange visioner. Men nogle gange virker det som om, at virksomheder "bare" tager hele paletten af ønsker og krav, og egentlig i processen lidt mister realitetssansen. Og hold nu op, det må være svært at skulle leve op til alle de krav og den lange ønskeliste. Og hvorfor skal man overhovedet leve op til alt det?!?! (De fleste virksomheder vil sikkert argumentere, at de ikke forventer, at ansøgerne matcher hele ønskelisten og alle kravene, men man kan sørme godt tabe pusten undervejs i læsningen alligevel). Virksomheders stillingsopslag kan heller ikke ramme bulls eye hver gang – men husk, at det samme er gældende for jobsøgerne.

Jeg er klar over, at alle – også virksomheder - har travlt i øjeblikket og er pressede. Dels på tid. Dels på økonomi. Hvilket ofte er lig med for få medarbejdere i virksomhederne. Mange ansøgninger/ansøgere kan rent faktisk også screenes relativ hurtigt, i en, ja, måske og nej bunke. At læse alle vil, formentlig, være spild af tid. Igen, jeg har selv siddet dér, og gennemlæst over 100 ansøgninger på opslåede stillinger, (jeg er klar over, at ansøgningsmængden er steget voldsomt gennem de seneste år, så virksomheder i dag måske modtager +/- 400 ansøgninger pr. opslået stilling). Dog vil jeg her lige nævne, at bare fordi en ansøger ikke lige passer ind i den aktuelle stilling/funktion, kan det jo godt være, at vedkommende vil være interessant alligevel. (En anden type/profil end ønsket/krævet, kan faktisk være meget forfriskende og fornuftig at afprøve). Det kunne også være, at ansøgeren (på sigt) passede ind i en anden stilling/funktion i virksomheden, hos en samarbejdspartner, i virksomhedens øvrige eller den rekrutteringsansvarliges eget netværk. Mulighederne er uendelige. Man skal blot have øje for dem.

I mit – og jeg vil gerne understrege mit – verdensbillede, skal jobsøgere fortsat skrive motiverende, gode, fængende og autentiske ansøgninger og cv'er. (Og lad nu være med "kun" at sende 2 ansøgninger af sted om ugen, (afhængigt af hvilken fagforening man er medlem af), hvis der er flere stillingsopslag, der er interessante OG relevante at søge). Men husk også at udvide horisonten (hvilket mange jobsøgere sikkert også gør), og ikke kun på jobsøgningsområdet, selvom der er nok at tage fat på. Men også i forhold til hvad der sker i Danmark og verden generelt, det har nemlig også indflydelse på jobsituationen. Og så ikke mindst til én selv som person, og dermed være åben overfor udvikling. Jeg elsker elsker elsker selv udvikling! Tag imod gode (og nogle gange mindre gode) råd og feedback – men vigtigst – husk at sortere i det, og gør det der virker bedst for dig. For som jeg skrev tidligere, så er vi alle forskellige, og det er helt ok at være uenig.

Omvendt skal virksomhederne så huske, at lave nogle spændende, fængende, informative og realistiske stillingsopslag, det skylder man jobsøgerne og ikke mindst virksomheden selv. Give sig tid til at læse ansøgningerne, og give feedback når det bliver efterspurgt og/eller det giver mening – også efter en jobsamtale. Udvid konceptet af standard afslag, så de bliver mere informative, kreative og specifikke. Sidst men ikke mindst, tag med i overvejelsen, at hvis en jobsøger ikke lige passer ind i det aktuelle job, måske så kan passe ind i en anden funktion i virksomheden, hos en samarbejdspartner og/eller i ens eget eller virksomhedens øvrige netværk. Det er muligt at de fleste virksomheder faktisk gør brug af mit sidste punkt, det må jeg beklageligvis tilstå, at jeg ikke helt er vidende om. Hvis det er tilfældet, så er det super godt! Hvis ikke, så kan det med fordel benyttes, da det jo i dag er igennem netværk, at de fleste job besættes.

 

 

Malene Kirk 2Af Malene Kirk 

Mit navn er Malene Kirk, og jeg drives af og elsker, at udtrykke mig igennem den skriftlige kommunikationsform, på dansk og engelsk. Det være sig egen fiktionsskrivning, som meningsdanner, redaktør, kommende ghostwriter samt manualudarbejdelse. Min uddannelses- og erhvervsmæssige baggrund, er en god blanding af restaurations- og administrationsbrancherne. Privat er det vigtigt for mig, at være fysisk aktiv i min hverdag, og engagere mig i lokalt foreningsarbejde. Min metode for, at geare ned eller få energiniveauet op, er at lytte til eller spille musik, læse eller skrive.
Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

 

Kom med dit bedste råd til virksomhederne

Så samler vi dem sammen til dem

 

Kommentarer  

#1 Anne Mette Wennerwal 23-08-2017 09:37
Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at en kommunikations-medar bejder blander sig i jobsøgningsdebatten med et meget laaaaaaaaaaaaang blogindlæg, men tak for dine input. Du har ret. Selvfølgelig skal de jobsøgende stille krav til virksomhederne. Det er jo et samarbejde, der skal startes op, og ikke bare en "du'r ikke" mentalitet som i Klodshans. Når det er sagt, er der en grund til, at virksomhederne har udformet standardsvar og har systemer til at kaste standardsvarene i hovedet på de jobsøgende. Du skriver selv, at virksomhederne modtager +/- 400 ansøgninger. Hvordan kunne du forestestille dig, at de skulle give personlig feedback til alle. De jobsøgende må gribe i egen barm: Dårlig ansøgning = dårlig feedback. Jeg ved det, for jeg ser rigtig mange ansøgninger hver dag, og tro mig, der er plads til forbedring. Jobsøgende kommer til mig for at få hjælp til at trænge igennem. Det er nemlig slet ikke så svært, som mange tror. Der skal bare en virkelig god ansøgning til. Den lærer de at skrive hos mig. Jeg har en hitrate på 100 % inden for specialiststillinger . Får den jobsøgende der imod et afslag, som uvægerligt vil ske ind imellem, kan det se ud som hos Anne, der gik i forløb hos mig. Virksomheden skrev sådan: Du har et rigtig flot materiale – så keep moving , så kommer du igennem – vi søger pt en til vores HR afdeling, som du kan finde på nettet/linkedin, jeg ved ikke om det kan have din interesse. Mvh Anne Mette Wennerwald. Læs mere på www.gladijob.dk
Citater
#2 Malene Kirk 23-08-2017 10:59
Tak, Anne Mette Wennerwal, fordi du har læst mit blogindlæg og for dine kommentarer - det er altid spændende hvilke kommentarer det afføder. Hvorfor en kommunikationsmedarb ejder ikke kan skrive et blogindlæg om jobsøgning, står jeg lidt uforstående overfor, alle kan vel blande sig i debatten... Det er fedt, at du har en hitrate på 100%, når du hjælper de jobsøgende. Der er dog stadigvæk mange meninger og holdninger om, hvordan 'den virkelig gode ansøgning' skal se ud, så jeg mener ikke, at det er så ligetil hver gang. Men jeg tror, at vi tænker i samme baner, at det går begge veje. Mange hilsner Malene Kirk
Citater
#3 Susanne Dyrvig 23-08-2017 17:24
Uhhhh hvis man bare var mand! Vi kvinder får hele tiden fortalt, du skal bare være fræk ligesom mændene, gi den gas.
Det er også meget godt, men hvis man gør det, så hænger det i luften.
"Hun tror da vist hun er noget."
Som kvinde skal man ikke komme anstigende og være dygtigere end de andre, for så er der drama og jalousi på dagsordenen, sorry.
Citater
#4 Malene Kirk 25-08-2017 06:32
Tak Susanne Dyrvig for dine kommentarer.. Der er klart en kamp der skal kæmpes videre med.. God dag til dig. // Malene Kirk
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Der er mange krav, og en masse (mindre) gode og velmenende råd fra mange sider, til jobsøgere. Kunne det tænkes at jobsøgere, også stillede krav og havde lige så mange (faktisk ganske fornuftige) og velmenende råd, til virksomhederne? Et blogindlæg af Malene Kirk

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv