Gæsteblogger
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Blog Jobsøgning Diana Lund Andersen Bliv en mere effektiv jobsøger med planlægning

Bliv en mere effektiv jobsøger med planlægning Populær

Skrevet af Diana Lund Andersen     02. Oktober 2016     1671  

Ugle2Jeg har lyttet til et afsnit af podcasten Start-up snakken med Martin Bengaard og Anders Thue Pedersen, hvor de taler om det at arbejde I og PÅ sin forretning. Her havde de en tese som hedder man får det bedste ud af sin forretning hvis man arbejder efter et 60-30-10 princip.

Det betyder at man arbejder 60% I forretningen, 30% på forretningen og 10% på udvikling af nye ideer til forretningen.

Det samme gør sig i høj grad gældende i forhold til jobsøgning. Hvis du har læst nogle af mine tidligere blogposts og artikler ved du at jeg går meget ind for at man skal brande sig selv via sociale medier og netværk, over 70-85% (tallet varierer alt efter undersøgelse og branche) bliver ansat via netværk. Det kan som jobsøgende være svært at finde balancen når man planlægger sin tid, da både jobcenter og A-kasse jo også skal tilfredsstilles, i form af antal ansøgte opslåede stillinger samt deltagelse i møder og andre arrangementer.

Det handler derfor om at planlægge din tid så du får mest mulighed ud af den. Hvordan du gør det kan varierer alt efter branche og jobtype, men jeg giver dig her, med udgangspunkt i 60-30-10 ét udgangspunkt for at planlægge din jobsøgning.

 

Netværksbaseret jobsøgning

Det kan være en udfordring at lave en god planlægning af sin jobsøgning, men hvis du vælger at bruge 60-30-10 princippet, kan det blive mere overskueligt.

 

60% - Selviscenesættelse

Din tid Diana Lund AndersenDu vil her bruge 60% af din tid på at iscenesætte dig selv ved at skabe netværk og være aktiv på de sociale medier. Det vil sige at du skal bruge tiden på at vise dit netværk og dit netværks netværk hvad du kan og hvor dine kompetencer ligger. Brug tiden på at optimere din LinkedIn profil og andre sociale platforme, deltag i relevante debatter og samtaler på Twitter og andre steder. Har du ikke allerede en Twitter konto kan du læse artiklen 'Hvordan kan du bruge Twitter som jobsøgende'. Brug også tiden på at deltage i netværksarrangementer, der er mange forskellige at finde på bl.a. LinkedIn, hos brancheforeninger m.fl.

Det handler om at vise dit netværk og kommende arbejdsgiver hvad du kan, og IKKE om at fortælle dem hvor god du er, det kan de se ud fra din deltagelse på de forskellige medier og i de forskellige netværk. Det næste skridt her vil selvfølgelig være at begynde og skrive om de emne du gerne vil arbejde med. Kun omkring 1% af aktive på sociale medier skaber indhold.

 

30% - Opfyld kravene

De 30% af din tid bruger du på at opfylde de krav som jobcenter og a-kasse / kommune stiller til dig, samt deltager i deres arrangementer og møder. Det er også her dine ansøgninger skal skrives. Det er selvfølgelig vigtigt at ansøgningerne stadig er ordentlige og seriøse, men med den tid du bruger på at pleje dit netværk og deltage i arrangementer i den branche du finder interessant, er det også muligt at bruge noget af alt denne viden du samler i dine ansøgninger.

 

10% - Udvikling

Så er der 10% tilbage som du bruger på udvikling, brug tiden på at finde ud af hvordan du ellers kan skille dig ud fra mængden af jobsøgere som du konkurrerer med. Husk dog at det skal være på en positiv måde du skal skille dig ud. Brug også tiden til at udvikle dig som person, sørg for at finde små ting hvor du hele tiden udfordrer dig selv.

 

Din tid2 Diana Lund AndersenMest fokus på opslåede stillinger

I nogle brancher, eller hvis du er ny i forhold til de sociale medier, kan det være en fordel at vende modellen, så du bruger 60% på de opslåede jobs og 30% på det sociale og netværk, til du lige kommer i gang. Over tid kan du så vippe balancen.

 

 

Hvis du har nogen kommentarer til artiklen så fang mig på Twitter @dlund eller på LinkedIn Diana Lund Andersen. Du er også meget velkommen til at lytte med på min podcast Job Eksperten, hvor jeg taler med eksperter om emner som er relevante for jobsøgere – jobeksperten.dk 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer  

#1 Søren Leth-Nissen 02-10-2016 13:42
Har dd lagt din fine artikel op på vores Powernetworkersgrupp e på FaceBook. https://www.facebook.com/powernetworker/posts
Citater
#2 Diana Lund 04-10-2016 18:33
Hej Søren
Mange tak, det sætter jeg pris på :)
Citater
#3 Malene Kirk 10-10-2016 09:31
Super godt skrevet - det er klart noget jeg kan bruge ;-)

P.S. Jeg er ikke velbevandret i deling af sådan noget som det her på de sociale medier, men er det ok at dele på min profil på både facebook og LinkedIn..?
Citater
#4 Diana Lund 12-10-2016 08:29
Hej Malene

Mange tak, jeg er glad for du kan bruge det :)

Du må dele løs af mine artikler alt det du gerne vil ;)

Hav en dejlig dag.
Citater
#5 Katrine 14-11-2016 11:57
Kære Diana
Som nyledig efter en barselsperiode, er jeg glad for at få inspiration til planlægning af min tid, det er guld værd. Tak.
De bedste hilsner
Katrine
Citater
#6 Diana 24-11-2016 10:45
Kære Katrine

Jeg er glad for at du kan bruge det til noget :) Du kan også finde inspiration fra rigtig mange spændende mennesker på min podcast hvis du har lyst :) (jobeksperten.dk)

Diana

Citerer Katrine:
Kære Diana
Som nyledig efter en barselsperiode, er jeg glad for at få inspiration til planlægning af min tid, det er guld værd. Tak.
De bedste hilsner
Katrine
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Bliv en bedre jobsøger, hvis du er en mere effektiv jobsøgere. Læs her hvordan.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv