Overskriften er ikke særlig positiv, vel?
Man kan næsten mærke, hvordan motivationen driver ud af kroppen og forsvinder ud i intetheden.
Da jeg efter næsten 11 år i samme stilling blev ledig, var jeg lidt rusten udi jobsøgningens kunst.
En kunstart, der udvikles og ændres over tid. Derfor begyndte jeg at læse diverse artikler skrevet af konsulenter, der lever af at råde og vejlede jobsøgere. Jeg benyttede mig også af de tilbud, fagforening og jobcenter har indenfor denne kunstart.
Det skulle dog vise sig at være en kunst i sig selv at læse om og lytte til det, alle konsulenterne skriver eller fortæller, uden at blive alt for demotiveret og rundtosset.
Der findes nemlig lige så mange holdninger til, hvad man må og ikke må i jobsøgning, som der findes konsulenter. Både mht. ansøgninger, jobsamtaler og alt der imellem. Desværre er nogle holdninger udtrykt på en måde, der fremstår negativ, og negativitet har aldrig været motiverende.
Den negative tone
Negativiteten starter allerede i overskrifterne:
"Jobsamtalens 27 dræberspørgsmål"
"5 brølere, der fælder dig til jobsamtalen"
"Sådan undgår du de mest tåbelige brølere i din ansøgning"
"4 floskler du aldrig må skrive i din ansøgning"
"Drop dit kiksede CV-fyld"
"Den dødirriterende jobsøger"
Artiklen fortsætter efter billedet
Jobsøgning er en hård proces, hvor man som ansøger konstant skal forsøge at holde gejsten, selvtilliden og selvværdet oppe. Du skal hele tiden være på. Hele tiden være parat til at sælge dig selv.
Som ansøger har man brug for opmuntring. Man har ikke brug for ord som dræberspørgsmål, brølere, tåbelige brølere, kiksede, dødirriterende etc., og jeg forstår ikke denne trang til tabloid-agtige overskrifter.
I nogle artikler kommer arbejdsgivere til at fremstå som kolde skiderikker, der kun er ude på at finde alle dine fejl. Og i bund og grund er de ligeglade med dig.
De mange råd
Men – én ting er den negative vinkel i overskrifter og tekster, en anden er alle de mange råd, du som ansøger skal forholde dig til. Der er enormt mange do's and don'ts i jobsøgningsprocessen, hvis man skal tro alt det, konsulenterne mener.
Hvis du...
- ikke fremstår som vinder
- er for frembrusende
- ikke svarer dét og dét
- svarer dét og dét
- skriver om dig selv
- ikke skriver om dig selv
- etc...(listen er uendelig)
- ...så har du ikke en chance!
Kort opsummeret: Du skal for guds skyld være dig selv og være ærlig - du skal bare lige lave dét og dét om.
På et tidspunkt deltog jeg i en jobcafé, hvor man kunne få hjælp til ansøgning og CV. Jeg syntes selv, at jeg havde ret godt styr på ansøgninger, så mit mål var at få hjælp til CV. Jeg nåede dog aldrig at få CV'et gennemgået, for da det blev min tur, ville konsulenten se min ansøgning – også selvom jeg fortalte, at den havde jeg ikke brug for hjælp til.
Nuvel, man gør som konsulenten siger. Jeg valgte at vise en ansøgning, jeg netop havde sendt af sted.
Og så gik konsulenten all in på at slagte min ansøgning. Ifølge ham var der intet i den, der var godt nok.
"Jeg er da ked af sådan at måtte pille din ansøgning fra hinanden, når du nu selv synes, den var så god".
Han fortalte, hvad jeg skulle skrive, hvad jeg skulle gøre – men den han beskrev, var ikke mig.
Jeg gik fra mødet endnu mere frustreret og uafklaret, end da jeg ankom, og var sikker på, at den afsendte ansøgning var spildt arbejde.
Det viste sig dog, at selvsamme ansøgning affødte en invitation til samtale.
Det var den dag, jeg besluttede, at jeg ikke længere ville følge flere råd fra konsulenter, men gøre det på min måde.
Et råd og en lille opfordring
Lad mig lege konsulent for en stund og komme med et råd til ansøgere og en opfordring til konsulenterne.
Til andre jobsøgere: Læs et par artikler for at få de mest gængse ting på plads – og ellers gør, som du selv føler er rigtigt. Det er den eneste måde, du kan være dig selv på og sælge den du er.
Til konsulenterne: Måske har I glemt, hvordan det var at være jobsøgende, eller måske er I bare lavet af et bestemt modstandsdygtigt stof. Uanset hvad, vil jeg gerne opfordre jer til at tænke over, hvordan I formidler jeres (velmenende) råd. Ord og vinkling har en betydning – og de positive er de mest motiverende.
Skrevet af Eva Søndergaard
Eva er jobsøgende, da hun efter mange år i samme stilling indså, at hun var nødt til at tvinge sig selv videre. Derfor valgte hun, med bankende hjerte, at tage et stort skridt: Hun opsagde sin stilling og hoppede ud i det uvisse. Nu er hun i fuld gang med at sadle hesten om og finde nye landskaber at udforske. Hendes fokus er sociale medier og blogging, kombineret med administration, og hun beskriver sig selv som "social media junkie".
Website: http://www.volapyk.dk/
LinkedIn: https://dk.linkedin.com/in/evasoendergaard
Twitter: https://twitter.com/Fedtmakron
Hvordan oplever du tonen fra karriererådgivere?