Finn Larsen | Ejer, coach & konsulent, Receptor
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Jobsøgning Finn Larsen | Ejer, coach & konsulent, Receptor Sommerferie, ledige stillinger og den svære uopfordrede kontakt

Sommerferie, ledige stillinger og den svære uopfordrede kontakt Populær

Skrevet af Finn Larsen | Ejer, coach & konsulent, Receptor     21. Juli 2014     9037  

Nye tal fra arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at der i juni måned var mere end 26.000 ledige stillinger på Jobnet. Bortset fra maj i år er dette det højeste antal ledige stillinger på jobnet siden 2008.
Gode tegn for dig som gerne vil videre.

I dette indlæg kommer jeg med et par overvejelser om, hvorfor det kan være en god ide at have en aktiv jobsøgning i sommerferieperioden, samt et bud på hvordan man praktisk kan håndtere den (nødvendige) uopfordrede kontakt – som mange finder udfordrende.

 

Alle har ret til sommerferie

Mange har følelsen af, at det er sjovere at holde ferie, når man har et (rigtigt) arbejde at vende tilbage til. Men glem det – hold den planlagte ferie. Få jobs er så hårde og ressourcekrævende som det at være jobsøgende.
Derfor er det min opfordring, at du giver dig selv lov til at komme væk fra den jobsøgning, som er din hverdag. Drop den daglige "forholden sig til" stillingsannoncer, jobagenter og andre jobsøgningsrutiner. Slap af og få ny energi.

 

Kom i gang, så snart din ferie er overstået

Nogle tror, fejlagtigt, at der ikke sker noget i sommerferien. Tidligere undersøgelser viser, at der er færre ansøgere til stillinger, som annonceres i sommerferien – og dermed øges muligheden faktisk for at komme i den rigtige bunke.
Derudover – og dette er ganske uvidenskabeligt – vil der efter min vurdering være flere rekrutteringsansvarlige, som vil være åbne for en god telefonsamtale eller måske en uforpligtende kop kaffe (nu du alligevel "lige er i området").

 

Og det med kaffen er ikke at kimse ad

Hvis 80/20 reglen om fordelingen af annoncerede og ikke-annoncerede stillinger er bare nogenlunde korrekt, betyder det, at der formentlig er omkring 80.000 stillinger på det "usynlige jobmarked", der venter på at blive besat af den rette person.
De "usynlige" stillinger bliver besat af kandidater, som er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Kandidaterne er ofte én fra organisationen eller netværket. Udfordringen er at dit netværk skal ruskes lidt indimellem. Måske skal du sende en lille sommerferiehilsen...
Med 80.000 "usynlige" stillinger behøver du ikke begrænse dit "ruskeri" til dit kendte netværk. Ring til de virksomheder (og brancher), hvor du mener at have noget at byde ind med.

Artiklen fortsætter efter billedet 

sea-919042 960 720 

 

Input til den uopfordrede kontakt

Der er mange måder at håndtere den uopfordrede kontakt på. Nogle har succes med at blive introduceret via fælles netværk, andre har held med at sende hundredevis af standardmails, og du har sikkert allerede erfaret, hvad der virker for dig.
Find folk der, hvor de er
Mange virksomheder og organisationer deltager i eller afholder selv forskellige events og arrangementer hen over året. Brug Linkedin, Facebook og diverse on/offline medier til at finde ud af hvor og hvornår – og kom af sted. Mød virksomheden og dens repræsentanter der, hvor de er.


Telefonen

Alt bliver lidt forenklet i et kort blogindlæg som dette, og selvom jeg i udgangspunktet mener, at man kan køre flere parallelle aktiviteter samtidigt, kommer jeg herunder udelukkende med input til, hvordan man kan bruge telefonen i sin uopfordrede kontakt.

1. Husk, at det er din kompetencepakke og præsentationen af den, der afgør, hvor langt du kommer i processen.
Derfor bør du naturligvis øve dine "kompetencefortællinger", inden du ringer.
Hvis virksomheden siger "nej tak", er det ofte en konsekvens af, at de ikke aktuelt har brug for (eller har forstået) din kompetencepakke. Det er altså ikke dig som person, de ikke er interesserede i. Så ring bare videre til den næste – du er god nok.

 

2. Ingen desperation eller hastværk
Det er naturligt, at man har lidt modstand over for en fremmed, der ringer og "vil have noget". Uanset hvor presset du er, skal min opfordring være, at du aldrig ringer for at få et job nu og her. Men derimod ringer du, fordi du er interesseret i branchen og den konkrete virksomhed. Og fordi du på sigt kunne være interesseret i at arbejde for dem.
Derfor er du nysgerrig i at komme forbi og hilse på. Og eftersom du alligevel er i området tirsdag og onsdag, er det er faktisk ikke til ulejlighed for dig. (Og arbejdsgiveren behøver derfor ikke føle nogen form for skyld over at invitere dig).
Konkret har jeg (og mine kandidater) gode erfaringer med at indlede med noget i retning af "Hej mit navn er xxx, jeg uddannet inden for xxx og har mange års erfaring med xxx. Jeg kunne godt tænke mig – på et tidspunkt – at arbejde med xxx i xxxbranchen. Men hvordan ser du på branchens aktuelle situation?"
Ja ja – når den slags spørgsmål skrives ned, kan det hurtigt virke lidt søgt. Men budskabet er i virkeligheden, at man gerne direkte må sige, at man er interesseret i branche og firma, men at man ikke desperat lige nu og her bare skal have et job.

 

3. Book gerne et møde nogle uger frem
Er man ledig, vil man naturligvis gerne have et møde nu og her. Men igen, det må ikke virke (for) desperat eller påtrængende. Vær imødekommende over for den andens kalender og foreslå gerne et møde nogle uger frem i tiden.

 

4. Gå direkte til den ansvarlige leder
Mange ser receptionisten eller sekretæren som en farlig gatekeeper hvis vigtigste opgave er at holde dig væk fra chefen. Og selvom der er noget om snakken, så husk på, at hun blot passer sit arbejde.
Der findes ikke nogen formel til succes, og alle opkaldssituationer skal håndteres forskelligt. På baggrund af de erfaringer, jeg har gjort mig, vil jeg tillade mig at nævne tre enkle regler, som jeg altid forsøger at følge.


A. Find ud af navnet på den eller de personer, du skal tale med, inden du ringer op. Du kan bruge Linkedin eller firmaets hjemmeside.

B. Smil for dig selv, inden du ringer – og sig til dig selv, at du har ret til at ringe, samt at du jo ringer, fordi det kan gøre en forskel for firmaet.

C. Hvis muligt, ring direkte til personen.
Hvis ikke, så ring til hovednummeret og med afslappet og myndig stemme beder du om at tale med kontaktpersonen. En banal detalje, som jeg har stort held med at anvende, er den, at hvis jeg skal tale med en Peter Petersen, så holder jeg en lille kunstpause mellem for- og efternavn. Altså jeg præsenterer mig og beder om at tale med Peter - - - pause - - - Petersen. Det er min vurdering, at "kunstpausen" indimellem giver bonus, fordi receptionisten får det indtryk, at jeg og kontaktpersonen kender hinanden.

 

5. Hvad drejer det sig om? /Hvor ringer du fra?
Måske har du allerede mødt hende - den gode (farlige) gatekeeper. Ringer du til omstillings- eller sekretærfunktionen, vil du ofte blive stillet et af spørgsmålene herover, og virker du usikker i stemmen, eller er svaret uklart, ender samtalen ofte med, at du bliver opfordret til at sende en mail.
Overvej derfor, hvad du vil svare, inden du ringer op. Et par svarmuligheder kunne være:
"Hvad drejer det sig om?" > det drejer sig om en fortrolig samtale med (Peter - - - overvej at droppe efternavnet) i forbindelse med et forretningstilbud, vi skal drøfte . . .
"Hvor ringer du fra?" > Det vil jeg nødigt komme ind på her, det drejer sig om et, indtil videre fortroligt, forretningstilbud.
Som nævnt tidligere i indlægget kan processer, der forsøges beskrevet på denne måde, hurtigt komme til at virke meget "søgt". Det væsentligste er, at du har forberedt dig på samtalen.

 

6. Er kontaktpersonen ikke tilstede, kan du naturligvis lægge en besked. Imidlertid risikerer du at blive ringet op på et ubelejligt tidspunkt.

Har du allerede kontaktpersonens direkte nummer, er min anbefaling blot, at du lægger røret på. Har du ikke kontaktpersonens direkte nummer, og ryger dit opkald tilbage til omstillingen, er det min opfordring, at du forsøger at få det direkte nummer, således at du ikke behøver ulejlige omstillingen næste gang, du ringer.

 

Det virker – og der er andre, som gør det

Det er indiskutabelt, at man som jobsøgende kan forkorte sin ledighedsperiode ved at arbejde på det usynlige jobmarked. Derudover er det en god energigivende fornemmelse at være proaktiv og selv tage affære – i stedet for passivt at afvente mailen fra din jobagent på Jobindex.
Er du én af de mange, som finder den opsøgende kontakt grænseoverskridende, kan du overveje at arrangere "ringeeftermiddage" sammen med én eller to andre. Her kan I ringe til hver jeres emner eller måske ringe på vegne af hinanden, hvilket mange finder en del mere overkommeligt, eftersom man så ikke længere skal "sælge sig selv".
Derudover findes der forskellige jobsøgningsnetværk, hvor man støtter hinanden i forskellige jobsøgningsdiscipliner. Du finder nogle af netværkene ved at følge dette "jobfisk-link" https://jobfisk.dk/jobsogning/hjaelp-til-jobsogning/netvaerk-for-jobsogende.

Har du erfaringer med den uopfordrede kontakt, som du gerne vil dele med andre, så skriv dem gerne i kommentarfeltet under dette indlæg på jobfisk.dk. Eller send en mail til mig på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. – så samler og viderebringer jeg de gode ideer på Jobfisk.


God sommer og held og lykke med arbejdet.

 

 

Et bud på hvordan man praktisk kan håndtere den (nødvendige) uopfordrede kontakt – som mange finder udfordrende.