Hvis du har prøvet at blogge, så ved du at en blog er en god måde at dele dine synspunkter. Du kan inspirere. Lægge op til debat. Og komme i kontakt med mennesker der tænker ligesom dig.
Men vidste du at en blog også kan skaffe dig det job du drømmer om? Dit livs karriere? Det skete for mig og det kan også ske for dig.
Et stærkt værktøj
Da jeg selv var jobsøgende startede jeg en blog for at vise hvad jeg kunne. Jeg tænkte at det var bedre at vise mine evner end at fortælle om dem.
Når jeg sendte en ansøgning ud, opfordrede jeg virksomheden til at kigge på min blog. Og der skete noget utroligt.
Jeg håbede at der ind imellem ville være en virksomhed der kiggede ind på bloggen. Men faktisk fik jeg nye besøg næsten hver gang jeg sendte en ansøgning.
Når jeg var til jobsamtale var det altid min blog og mit arbejde der var i fokus. Det betød at mine samtaler kom på min banehalvdel. Jeg kunne slappe mere af.
Mit projekt var en succes. Min blog blev mit stærkeste værktøj i min jobsøgning. Og jeg kom til flere samtaler.
Fik jeg mit drømmejob? – Ja, jeg fandt ud af at jeg ikke ville have et job. Jeg ville være selvstændig. Jeg ville gøre en forskel. Blogging endte med at blive min levevej.
Måske ender du også som selvstændig? Som konsulent, coach, forfatter, freelancer eller med din egen forretning online. Måske sælger du dit håndværk gennem din blog?
Eller måske får du dit drømmejob hos den virksomhed du helst vil arbejde for. Uanset hvad du ender med, så vil en blog få dig til at stå stærkere i din karriere.
Fordele ved en blog til jobsøgning
Mens du skriver på din blog lærer du at blive mere fokuseret og målrettet. Du finder ud af hvad du brænder for og hvordan dine unikke evner kan give værdi for andre.
Der er mange fordele ved at bruge en blog i din jobsøgning.
Her er et par stykker:
1. Personlig branding
Din blog er mere end en skuffe med gode idéer. Den er en kæmpe opslagstavle. På tavlen står der hvem du er og hvad du står for. Dine værdier og dit arbejde. Din passion.
Bloggen er ikke bare et katalog fyldt med ord og billeder. Den er et sted hvor du deler dine personlige holdninger – visuelt og intellektuelt.
En kommende arbejdsgiver får et klart billede af hvilken person du er. Ofte er dette vigtigere end dine evner.
Der findes hundredevis af mennesker der kan lave dit arbejde. Men der findes kun ét menneske der kan gøre det som du: Dig.
Derfor har du brug for personlig branding – og det er en blog perfekt til.
2. Portefølje
Porteføjle? – Hvad hulen er det nu for noget?
En portefølje er en mappe med dokumenter. Men frit oversat, er det de opgaver du har løst.
De bedste blogs er dybest set bare en samling af artikler og billeder af opgaver:
- Hvis dit talent er at skrive gode artikler, så gå i gang med at vis dine evner på bloggen.
- Hvis du er et geni til at tage billeder, så vis dit arbejde.
- Hvis du er arbejder i frivillige organisationer, så fortæl dine historier.
- Hvis du er kok, så del dine tips og tricks ved gryderne.
- Hvis du er tømrer, så vis dit arbejde i billeder eller fx video.
- Hvis du er politiker, så del dine holdninger om en bedre verden.
Essensen er at vise hvad du kan. Vise hvordan du kan løse andre menneskers problemer med dine evner. Vis det med historier og billeder.
3. Netværk
Målet med en blog er at få indflydelse og skabe dialog. Din hjemmeside er din base. Din hjemmebane. Scenen hvor du introducerer nye idéer og sætter ting i perspektiv. Dvs. ser tingene med dine øjne.
Din hjemmeside er også stedet hvor andre kan hente inspiration, få nye idéer og forstå sammenhænge. Den er et sted hvor ligesindede henter hjælp. Den er et sted hvor kolleger og fagpersoner deltager i debatten og sparrer med dig.
Den dialog din blog skaber kan du bruge til at bygge relationer. Et fællesskab.
Blogging er større end en almindelig samtale med et andet menneske. En blog åbner for muligheder. Den giver adgang til mennesker og organisationer. Du vil blive hørt. Få indflydelse. Du bliver en meningsdanner på dit fagområde.
Du bliver opfattet som ekspert af branchen og får mulighed for at komme i dialog med branchens ledende personer.
En god måde at få branchens opmærksomhed er ved at følge deres blogs og sociale medier. Deltag i debatten og læg gode kommentarer til deres indlæg. Giv værdi.
Jamen jeg kan ikke skrive!
Jo du kan. Alle kan skrive. Du skal bare øve dig. Det handler om at finde modet til at gøre det. Du skal ikke skrive et sprogligt perfekt indlæg. Du skal fortælle dine historier. Formidle dit budskab.
Og du skal gøre det med din stemme. Med din personlighed. På din måde. Du skal vise din entusiasme og passion for det du laver. Gør du det, så er det ligegyldigt om du har stavefejl eller sætter kommaet forkert.
Vi er nød til at gøre op med opfattelsen af at vi skal skrive perfekt.
Skriv dine indlæg som du ville fortælle en historie til en god ven.
Artiklen fortsætter efter billedet
Sådan kommer du i gang
I dag er det let at starte sin egen blog. Det er nemt at få indflydelse. Det svære består i at tage beslutningen om at gøre det. Og finde modet til at gøre sig sårbar.
Vælg en platform
Start med at finde en platform der passer dig. Min anbefaling er at du starter på dit eget domæne med WordPress. På den måde fremstår du mest professionel og du har selv 100 % kontrol over dit indhold.
Men der er også andre muligheder. Du kan vælge en færdig løsning i et blognetværk. Fordelen er at du ikke skal bekymre dig om det tekniske (som egentlig ikke er så svært som det ser ud). Ulempen er at du er underkastet reklamer og stedets begrænsninger.
Lad være med at bruge de sociale medier som platform. Dit arbejde vil drukne og aldrig blive fundet igen. Du har brug for din egen scene. De sociale har en anden funktion. De skal trække mennesker til din blog.
Det kan virke skræmmende at kaste sig ud i at starte på eget domæne. For nogle er det uoverskueligt og trættende. Men bare rolig – det er ikke så svært. Bare kast dig ud i det.
Omkostningerne er så lave at du stort set ikke sætte noget på spil.
Find din passion
Skriv om noget du brænder for. Skriv om dét du ønsker at arbejde med i dit nye job.
Hvis du brænder for dyrevelfærd, så skriv om emner der relaterer til dyrevelfærd. Hvis din passion er at lægge budgetter, så skriv om budgetter.
Måske ved du ikke hvad din passion er? – Så find ud af det. Uden en passion har du intet at skrive om. Du er nødt til at være meget fokuseret på dit emne. Den eneste måde du kan fange en læser eller få en kommende arbejdsgiver i tale, er ved at være meget klar om hvad du brænder for.
Du må gerne være meget konkret og specialiseret. Find din niche. Mit eksempel med dyrevelfærd kan være mere specifikt, fx: Bedre forhold for danske burhøns.
Budgettering er også meget bredt. Bedre: Budgetter for frivillige organisationer. – Eller: Budgetter for virksomheder der omsætter for mere end en milliard kroner om året.
Din passion er kernen i din blog.
Skriv hver dag
Blogs der udgiver ofte, får mest opmærksomhed. Derfor skal du udgive ofte og skrive hver dag.
Gør det til en vane at bruge mindst 10 minutter hver dag på at skrive. Gerne mere. Men lad være med at sætte urealistiske mål som du ikke kan overholde.
Når du skriver hver dag, så bliver du bedre til at skrive. Med tiden bliver det lettere for dig at skrive et godt indlæg.
Udgiv jævnligt på din blog. Lav en udgivelsesplan. Jeg vil anbefale at du udgiver to indlæg om ugen. Hvis det virker uoverkommeligt, så nøjes med et om ugen.
Det er næsten ligegyldigt hvor ofte du udgiver, bare du holder din plan og viser at du er aktiv. Du må ikke udgive mindre end et indlæg om måneden – så virker du passiv.
Hold dig til din plan. Det viser at du er dedikeret og at du er god til at overholde planer og nå dine mål. Det elsker din kommende arbejdsgiver.
Vær aktiv i fællesskabet. Sørg for at deltage i debatten på de sociale medier. På den måde bliver du synlig.
Vis dine evner
Lad være med at skrive om dig selv, men vis hvad du er god til.
Jeg gentager for at være sikker på at du forstår:
Lad være med at skrive om dig selv, men vis hvad du er god til.
Det her er vigtigt. Hvad enten du kan lide det eller ej, så er sandheden: Din kommende arbejdsgiver er ligeglad med dig. Du er ikke interessant.
Virksomheden er interesseret i hvilken værdi du kan give. Hvilke problemer du kan løse. Vis hvordan du giver værdi.
Derfor: Vis hvad du er god til.
Bed om hjælp
Der er helt sikkert ting du ikke er god til. Måske kan du ikke tage billeder. Måske har du svært ved at komme i gang med at skrive. Måske har du tekniske udfordringer.
Uanset hvad du kæmper med, så bed om hjælp. Du vil opdage at der findes et kæmpe fællesskab der vil hjælpe dig. Du kan finde hjælp i grupper på fx Facebook og LinkedIn. Eller måske på YouTube.
Tro mig – der er altid en der vil hjælpe dig.
Læg op til debat
En god blog har flere stemmer og mange synsvinkler på et emne. Når du deler din mening, så stil et spørgsmål der inviterer læseren til at deltage med en kommentar. Besvar alle de kommentarer du får.
Du kan også kontakte andre bloggere der skriver om dit emne. Invitér dem til at lægge en kommentar eller et gæsteindlæg. Lav evt. et interview.
På den måde fanger du opmærksomheden fra eksperter i dit fag. Nogle af dem er måske din kommende arbejdsgiver.
Vær professionel
Din blog skal være din stolthed. Hvis du der er noget du ikke ønsker at en kommende arbejdsgiver skal se, så skal du nok lave det om.
Det gælder også på de sociale medier. Husk at din kommende arbejdsgiver også har adgang til Facebook, Twitter og Instagram.
Professionel betyder ikke upersonlig. Det betyder at du skal være fokuseret, tage ansvar og opføre dig pænt.
Ikke helt sikker på at en blog er noget for dig?
Læs mit indlæg: 15 grunde til at du skulle starte en blog.
Vil du have flere tips til at komme i gang? Her finder du en guide fyldt med ressourcer til at komme i gang med din blog: Start her.