Erik Back | Ekspert i blogging
TILMELD NYHEDSBREV
Blog Jobsøgning Erik Back | ekspert i blogging 7 nye skrivetips til ansøgningen, du ikke har tænkt på

7 nye skrivetips til ansøgningen, du ikke har tænkt på Populær

Skrevet af Erik Back | Ekspert i blogging     01. September 2015     19202  

AnsgningNå, så du sidder og skriver ansøgninger? Jeg måtte skrive flere hundrede ansøgninger før jeg lærte spillets regler. Her får du et stort forspring når jeg deler mine mest værdifulde erfaringer med at skrive ansøgninger.

I dette indlæg vil jeg give dig syv skrivetips til din ansøgning. Det er skrivetips med en lidt anden synsvinkel – virksomhedens. Hvor utroligt det end lyder, så handler ansøgning og CV nemlig slet ikke om dig. Den handler om virksomheden. Dét er mit hovedbudskab til dig. Virksomheden du skriver til har nogle konkrete udfordringer den skal håndtere. Din opgave er at vise dem hvordan du kan hjælpe med at håndtere de udfordringer. Dit navn og historie er uinteressant. Du bliver først interessant når du giver virksomheden værdi. Det er med denne synsvinkel at jeg skriver følgende tips, som hjælper dig med at skrive ansøgninger der bliver læst og giver værdi for virksomheden.

 

7 tips til en bedre ansøgning

Ikke mere snak – lad os komme i gang!

AnsgningHvad kan din ansøgning bruges til? 

1. Skrifttype

Brug en skrifttype der er nem at læse på en skærm. Keep it simple. Brug fx helvetica, arial eller verdana. Det vigtige er at skriften ikke har fødder. De skal gøre skriften nemmere at læse på papir, men på skærm er det noget andet. De fleste ansøgninger blive læst på en skærm.

 

2. Skriv højst 400 ord

Du skal kunne fatte dig i korthed. Derfor må din ansøgning højst fylde 400 ord – gerne mindre. Jeg har prøvet at blive kaldt til samtale på en ansøgning med kun 5 ord. Kvalitet er bedre end kvantitet. Mere end 400 ord er for meget.

 

3. Brug mange afsnit

Et kort afsnit er nemt og hurtigt at læse eller skimme. Skriv derfor kun 3-4 linjer pr. afsnit og brug gerne korte sætninger. Gør det så nemt som muligt at læse. Husk at din mission er at komme til samtale – ikke at få læseren til at falde i søvn over en lang og kedelig tekst.

 

4. Brug nemme ord

Det er ikke nu at du skal blære dig med at du kan mange svære ord. Du skal kunne formidle stor værdi så enkelt som muligt. Det betyder at du skal brug korte og enkle ord. Brug helst ikke ord på mere en syv bogstaver.

 

5. Skriv overskrifter der fænger

Din overskrift betyder alt. Den skal give læseren lyst til at læse resten. "Ingeniør søger nye udfordringer" – næppe en overskrift der giver lyst til at læse mere. Prøv hellere noget i retning af "Sådan bygger du et hus i vandet, der aldrig vælter." – Det skaber nysgerrighed og lyst til at læse mere. Skriv en overskrift der fænger.

 

6. Det handler ikke om dig

Du kan hoppe, springe og stå på hovedet – men du er nødt til at forstå at ansøgningen ikke handler om dig. Du må ikke tro at der sidder arbejdsgivere på nåle for at få lov til at læse alt om dig og dine bedrifter. De er ligeglade. Men hvad skal du så skrive? – Du skal henvende dig til virksomheden. Du kan fx starte med at skifte "jeg" ud med "du". Dernæst kan du give løfter i stedet for påstande. Virksomheden du søger job hos har nogle opgaver der skal løses. De er interesserede i at finde en person der kan løse dem. Din opgave er at vise hvordan du vil gøre det. Hvis du kan bidrage med en løsning, så giver du værdi.

 

7. Giv værdi

Prøv at sætte dig i arbejdsgiverens sted. Det er ikke usædvanligt at der kommer 300 ansøgninger til en stilling. Hvilken ansøgning ville du læse og finde mest interessant? – En ansøgning du får noget ud af at læse. Det gælder ikke kun ansøgninger. Når du læser artikler, statusopdateringer osv, så læser du helst kun dem der giver dig en eller anden form for værdi. Den bedste måde du kan give værdi er ved at vise hvad du kan. Det er ikke nok at du fortæller hvad du kan. Du skal vise det. Hvordan? – i stedet for at skrive at du er god til engelsk, så skriv ansøgningen på engelsk. Indsæt et link til din webside hvis du er webdesigner. Vedhæft en opskrift på nogle af dine retter hvis du er kok. Giv værdi.

 

Har du godt tip til ansøgningen? Hjælp os med at skrive gode ansøgninger og del dit tip i kommentaren.

 

 

Erik BackSkrevet af Erik Back.

Erik Back er skribent. Han hjælper med at skrive tekster der bliver læst. Brænder for blogging, mailing-lister, content marketing og sociale medier. Du er velkommen til at hente mere inspiration på erikback.com.

Følg også Erik på Twitter og LinkedIn.

 

 

 

 

Kommentarer  

#1 Michael Papsø 07-09-2015 08:02
en lille fin artikel
Citater
#2 Helle Rosendal-Ander 05-10-2015 11:19
Meget enig. Ansøgeren må sælge sig selv som en vare, der skaber værdi ind i virksomheden/organis ationen. Og for virksomheden skal det være let at forstå varens værdi. Derfor er det en klar fordel at ansøgningen er enkel, overskuelig og let forståelig, som du så fint pointerer.
Citater
#3 Annika Larsen Black 05-04-2016 10:31
God artikel om at skrive ansøgning
Citater

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


7 skrivetips til din næste ansøgning. Ram virksomheden du skriver til.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv