Artikler om jobsøgning
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Kontakt til headhuntere og andre alternative jobsøgningsstrategier

Vil du ha' et nyt job? Har du store ambitioner? Eller er du ledig og på jobjagt? Her er nogle gode råd.

Du læser jobannoncer, og du skriver ansøgninger. Det er fint nok. Nogle gange er der endda sammenfald mellem annoncen og dine kvalifikationer, og du gør dig ekstra umage og venter længselsfuldt ved telefonen. Men måske ringer den ikke så tit, som du kunne ønske dig.
Du skal selvfølgelig ikke stoppe med at læse jobannoncer og skrive ansøgninger. Men skriv dem godt - og nøjes med de jobs, du virkelig gerne vil ha', og som du kan bestride.
Men hvad med alle de andre muligheder? Det anslås, at mellem 60 og 80 % af alle jobs besættes uden annoncering. Øv. Eller? Du kunne jo prøve at komme i spil til nogle af de uannoncerede jobs.
Og hvordan så det? Hvordan besættes disse jobs? De besættes på alle andre tænkelige måder. Det kan f.eks. være via uopfordrede ansøgninger, med hjælp fra rekrutteringsfirmaer eller gennem netværk.
Før du går i gang med at skrive uopfordrede ansøgninger, bearbejde dit netværk og kontakte headhuntere, er det vigtigt, at du har et klart billede af dine faglige og personlige kvalifikationer, og at du har et mål og eventuelt nogle delmål (trædesten på vejen til drømmejobbet). Du kan fx få inspiration her: www.iak.dk/Jobsoegning/Jobmaal.aspx.

Uopfordrede ansøgninger

De store/kendte firmaer får mange, rigtigt mange, uopfordrede ansøgninger. De mindre kendte får færre. Mange små og mellemstore virksomheder får slet ingen uopfordrede ansøgninger, dvs. konkurrencen for dig, som vil sælge dig selv og dine kvalifikationer som kommende medarbejder, er meget lille.
Danmark har en erhvervsstruktur med mange små og mellemstore virksomheder - og de er gode jobskabere. I runde tal findes der godt 50.000 virksomheder i Danmark med flere end 10 medarbejdere, af disse har ca. 5000 mere end 100 medarbejdere, dvs. ca. 45.500 virksomheder har mindre end 100 medarbejdere. Af de 45.500 skal du finde ud af, hvilke du vil henvende dig til.
Når du kender dine kvalifikationer og dit jobmål, skal du formulere "dit tilbud" til virksomheden. Brug ikke standardansøgninger. Sæt dig grundigt ind i virksomhedens situation og fortæl så, hvordan du kan hjælpe med de udfordringer virksomheden står med lige nu. Ja, det er krævende. Men det virker. Du er helt sikkert god til informationssøgning. Du færdes hjemme vant på nettet. Du har lært at overskue store mængder af data og sortere det ligegyldige fra og finde frem til det væsentlige. Det er det, du skal bruge, når du søger uopfordret.
Om du henvender dig personligt, telefonisk eller pr. mail er et spørgsmål om temperament, og der er fordele og ulemper ved alle metoder.

Henvendelse til headhuntere

Headhunting, eller Executive Search, som er branchens egen betegnelse, blev "opfundet" i USA i 1920'erne, hvor Thorndike Deleland opbyggede et firma, der, for en pris på 200 US dollars, fandt professionelle indkøbere til stormagasiner. Headhunting kom til Europa i1960'erne med Spencer Stuart i London og Egon Zhender i Schweiz.
Der er et hav af rekrutteringsbureauer og headhuntere i Danmark, se fx www.indexa.dk/headhuntere og www.jobfisk.dk/rekrutteringsbureauer.html.
Headhuntingens landkort deles ofte ind efter stillingsniveau og metode. Jo højere niveau stillingerne, der søges kandidater til, er på, jo mere eksklusiv (og dyrere). Metoden search (at lede efter = reel headhunting) anses for mest avanceret, mens selection (udvælgelse på baggrund af annonce) anses for mindre fin. Lavest rangerende i headhunter-hierakiet er således de, der annoncerer efter almindelige medarbejdere (ikke-ledere), og højest, de, der slet ikke annoncerer, som finder direktører og bestyrelsesmedlemmer til Danmarks største virksomheder - og som i øvrigt aldrig kunne finde på at kalde sig headhuntere.
Hvordan foregår det? Headhunting kan være alt fra at finde den berømte nål i en høstak - lede efter en profil, der er så sjælden, eller hvor der stilles så store krav, at det er en omfattende og vanskelig øvelse - til at udvælge den bedste kandidat til jobbet mellem en række af velkvalificerede kandidater.
En headhunter opgave startes ved en kontakt mellem headhunteren og headhunterens kunde. Det kan være en fast relation eller en enkelt stående opgave. Opgaven defineres: Hvad er det for en virksomhed, hvad er det for en position, og hvilken person skal der findes? Pris og tid aftales.
Derefter går headhunteren i gang. Ud fra beskrivelsen af jobbet og personen lægges en strategi: Hvilke kompetencer efterspørges, hvilke profiler har disse kompetencer, hvor sidder de i dag osv. Ved hjælp af netværk, kilder, databaser (og evt. annoncering) arbejder headhunteren sig vej mod målet.

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Vil du ha' et nyt job? Har du store ambitioner? Eller er du ledig og på jobjagt? Her er nogle gode råd.

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv