Artikler om jobsøgning
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Min hjemmeside - min ansøgning

Det bliver mere og mere almindeligt at bruge sin hjemmeside som ansøgning. Specielt inden for arbejdsområder som web og grafisk design er der mange jobsøgere, der allerede benytter sig af denne mulighed. Tendensen breder sig dog i øjeblikket til mange andre arbejdsområder også.


Mange jobsøgere knytter en annoncekampagne som f.eks. Google AdWords til hjemmesiden, således at annoncen dukker op i højre side af Googles søgeresultater, når arbejdsgivere søger på webdesigner  e.l. Med et enkelt klik har arbejdsgiveren så ansøgningen på skærmen.

Man kan også bruge hjemmesiden som henvisning, hvis man ringer arbejdsgiveren op for at forhøre sig om et job eller om mulighederne for et job. Det afhænger dog helt af arbejdsgiverens holdning, om vedkommende er interesseret i at kigge nærmere på hjemmeside-ansøgningen. Der er dog ingen tvivl om, at den generelle holdning bliver mere og mere positiv. I mange virksomheder tilbringes en stor del af arbejdsdagen ved computeren, så det er en nem måde at få oplysninger om en jobsøger på. En telefonisk henvendelse bør dog altid følges op af en skriftlig ansøgning – uanset om man har en hjemmeside eller ej.

De fleste lægger dog blot et link til hjemmesiden ind i deres CV i CV-databaserne på nettet, for selv om man kan skrive meget om sig selv i et elektronisk CV, giver en hjemmeside med en personlig ansøgning og beskrivelse andre fordele, som er beskrevet herunder.

Fotografi af dig selv

Det er ikke altid god tone at placere et fotografi af sig selv på sin skriftlige ansøgning, men på en hjemmeside er det naturligt, at der er et billede af indehaveren. Og billeder virker. Uanset om vi vil være ved det eller ej, kan vi godt lide at vide, hvordan den person ser ude, som vi skal tale med i telefonen, have et møde med… eller ansætte. Derfor bør du placere et billede af dig selv på din hjemmeside-ansøgning.

Strukturér informationerne

På din hjemmeside har du mulighed for at placere og strukturere informationer om dig selv på forskellige sider, så den arbejdsgiver, der ikke nødvendigvis er specielt interesseret i at se alle billederne fra din sidste travetur i Norges bjerge, kan lade være med at klikke sig ind på den side.

Flere informationer

Hvis du strukturerer informationerne godt nok, kan du lægge meget tekst og mange billeder på din hjemmeside. Dermed vil arbejdsgiveren kunne finde præcis de oplysninger, som han/hun gerne vil have om dig. Du behøver ikke, som i den skriftlige ansøgning, at tage hensyn til, at teksten ikke må fylde mere end helst én side. Du skal dog være opmærksom på, at den enkelte webside ikke må være for lang. Del hellere teksten op i underpunkter på flere sider.
Samtidig er kravet om relevans i forhold til en bestemt arbejdsgiver heller ikke så vigtigt i en hjemmeside-ansøgning, netop fordi arbejdsgiveren kan klikke sig ind på den information, som han eller hun finder relevant.

Vis, hvad du kan

Hvis du søger job inden for de webrelaterede arbejdsområder som f.eks. webdesign og grafisk design, er din egen hjemmeside en oplagt mulighed for at vise, hvad du kan. Også inden for andre arbejdsområder har du en større mulighed for at beskrive de resultater, som du har opnået.
I det hele taget giver din velstrukturerede hjemmeside-ansøgning dig andre muligheder og mere plads at udfolde dig på, uden at oplysningerne kommer til at fylde for meget, fordi arbejdsgiveren vil kunne fokusere på lige præcis de informationer, som han/hun har brug for.

Og husk så på, at du altid kan bruge ansøgningsmaskinen og CV-maskinen som udgangspunkt for din ansøgning og dit CV, uanset om det er en helt almindelig ansøgning, en kreativ skriftlig ansøgning eller en hjemmeside-ansøgning. Så er du nemlig sikker på at få alle de oplysninger med, der kræves i en ansøgning og et CV
Jobsøgning: artikler med tips og inspiration til den gode, effektive jobsøgning