Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Mange mennesker oplever, at de skriver et væld af jobansøgninger og kun kommer til få samtaler, mens en lille gruppe får resultat næsten hver gang, de sender ud. Årsagen kan være forskellig, men oftest ligger problemet i selve jobansøgningen.
De fleste mennesker er dygtige til deres job, men de færreste er eksperter i at sælge sig selv på skrift. Og det er det, det handler om, når man skriver sin jobansøgning. Derfor søger flere og flere mennesker professionel sparring til deres egen markedsføring. Dette gælder hele bredden i arbejds-styrken – fra de øverste ledere og direktører til den nyuddannede og elever. De vil ikke finde sig i at få afslag, når de selv føler, at de har nogle gode kvalifikationer at tilbyde arbejdsgiveren, men blot har svært ved at ”sælge” sig selv optimalt på et stykke papir. Og det har langt de fleste.
Jeg har gennem de sidste 15 år ydet personlig sparring til jobsøgende inden for næsten alle tænkelige brancher med fokus rettet mod ressourcer, kvalifikationer, værditænkning og branding. Ikke kun til elever og lagerarbejderen, der ikke er vant til at begå sig på skrift - det gælder eksempelvis også veluddannede kommunikationsfolk, som lige mangler et par nye indgangsvinkler for at komme ind på førstepladsen. På den baggrund har jeg set en klar tendens til, at jobsøgende, der bruger professionel sparring, har udviklet sig fra en lille ”eksklusiv” gruppe til i dag at repræsentere alle samfundslag og folk fra hele karriereskalaen.
Efterhånden har mange arbejdsgivere også set fordelen i at brande sig selv på personalesiden ved fx at yde en pose penge, hvis de står overfor ufrivilligt at skulle fyre en eller flere medarbejdere. Her betaler arbejdsgiveren omkostningerne, så den fyrede hurtigt kommer videre på arbejdsmarkedet via en professionel sparring til sin jobsøgning. En effektiv ansøgning og CV kan i sig selv være døråbneren til et nyt job, allerede før man fratræder sit gamle firma.
Det giver selvfølgelig en vis loyalitetsfølelse fra medarbejderens side i den sidste tid i firmaet, men også fremover, hvor det på længere sigt styrker firmaets renommé.
I fremtiden vil man nok se en mærkbar ændring af gamle mønstre i forhold til dét at være jobsøgen-de. En klar tendens har allerede taget sit udgangspunkt i at bruge professionel sparring, der af stadig flere betragtes som et effektivt og nødvendigt værktøj i forhold til at nå drømmejobbet.
Af: Erhvervsjournalist og jobcoach, Anne Stryhn
Om Anne Stryhn
Anne Stryhn er erhvervsjournalist, tekstforfatter og job coach - og har haft sit eget kommunikationsfirma gennem de sidste 15 år. Hun har været personlig sparringspartner for flere end 2000 jobsøgende, har afholdt adskillige jobsøgningskurser over hele landet og er gennem årene blevet brugt som jobsøgningsekspert af både uddannelsesinstitutioner og medier - bl.a. DR og TV2. Mere information kan indhentes på www.annestryhn.dk
Tilføjet: 03-08-2006