Artikler om jobsøgning
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Juice vil vende op og ned på den måde, virksomheder rekrutterer på

Cross road lilleJuice er en ny service der vil revolutionere den måde virksomhederne søger medarbejdere på og dermed også måden vi andre søger job på. Det bliver et farvel til ansøgningen. I stedet udfylder du en profil med informationer om drømmejobbet, og så er det ellers bare at vente på det rette match. Sådan lyder det fra Juice.
Jeg ville gerne vide lidt mere, derfor har jeg spurgt Simon fra Juice om hvad der nu er op og ned i denne service.

 

Farvel til traditionel stillingsopslag, CV og ansøgning

I stort set alt hvad vi foretager os digitalt, starter det med en søgning. Juice vil derfor gøre op med det traditionelle stillingsopslag, ansøgning og CV, fordi det oprindeligt er tænkt analogt.
Juice lader kandidat og virksomhed møde hinanden på en helt ny måde.
Farvel til ansøgningen --> Kandidater onboarder Juice ved at svare på en række spørgsmål som kvalificerer deres drømmejob.

Hvis drømmen matcher et job, vil de få muligheden for at åbne for dialog med virksomheden med det samme. Hvis drømmejobbet endnu ikke er der, vil de blive notificeret, så snart der er et match. Kandidater kan dermed helt diskret have en krog ud til virksomhederne uden at skulle holde øje med ledige stillinger og skrive ansøgninger hele tiden.

Farvel til stillingsopslaget --> Virksomheder laver en søgning og kan realtime se, hvor mange kandidater der matcher deres kriterier. Det ender ud i en shortliste, som de kan bruge til at tage kontakt og kvalificere kandidaterne yderligere.

Juice udvider markedet --> Fordi kandidater onboarder løbende og får en profil, de kan bruge til at kvalificere og profilere deres drømmejob, aktiverer vi de passive 70% af markedet. Dermed øger de både antallet af kandidater, skaber større talentmasse og ultimativt set, leverer de et statistisk bedre match.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

juice-logo

 

 

Status Quo: Måden vi rekrutterer på, har ikke ændret sig

Den traditionelle måde at ansætte på starter med et stillingsopslag og en større sourcing og screening af kandidater fra forskellige kanaler. Nogle virksomheder outsourcer denne del til rekrutteringskonsulenter, mens andre klarer det internt enten i HR eller anden jobansvarlig afdeling. Det er meget tidskrævende, fordi mange opslag får alt for mange ansøgninger, som ovenikøbet ikke matcher og kvalificerer. Den øverste del af rekrutteringstragten indeholder derfor mange led, som til syvende og sidst ikke tiltrækker de rigtige kandidater.

 

Virksomheden: Problemet er at finde den rigtige og bedst kvalificeret kandidat

Virksomheder fisker i et hav, hvor max 30 % af arbejdsstyrken er søgende, fordi de enten er blevet sagt op eller er ved det. Der er også mange, som skal søge af den ene eller anden årsag men som ikke er motiveret. De resterende 70 % udgør den passive del af arbejdsstyrken og indeholder relativt set en større del af talentmassen, fordi talenter oftest er efterspurgte og i job, men virksomheden kan ikke komme i kontakt med dem på en bred skala.

 

Kandidaten: Problemet er at finde drømmejobbet

Det er svært at vide, hvilke muligheder der er på den anden side, hvis ikke man hele tiden følger med i åbne stillingsopslag og kender en masse headhuntere. I op mod 80 % af tilfældene bliver stillinger ikke engang slået op, så hvordan skal kandidater finde ud af, hvad drømmen er?
92 %, af dem der er i job, er interesseret i at åbne for dialog. For mange kandidater opstår der noget magisk, når man begynder at spørge ind til deres karriere og drøm, for hvad handler det om?

  • Hvad er mit næste karrieretrin?
  • Er der nogen muligheder, jeg misser?
  • Jeg har ikke tid til at holde øje dagligt?
  • Matcher mine kompetencer ind et andet sted?
  • Jeg tør ikke sige op, for hvor lang tid går der før jeg finder noget nyt?
  • Bliver jeg diskrimineret pga. alder, køn, etnicitet etc.?
  • Matcher mine drømme og værdier overhovedet virksomhedens?

 

Resultatet af nuværende proces er en brændende platform

Fordi der er så stor en kløft mellem talent, drøm og virksomhedernes efterspørgsel, opstår der et statistisk set dårligt match. Det betyder lavere produktivitet, mindre glade kandidater og mindre omsætning.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

Cross road

 

Hvad kommer vi til at opleve som kandidater/jobsøgende?

Som kandidat vil du opleve at jobsøgning tager en brøkdel af den tid du traditionelt har brugt. Du skal kun lave en profil på Juice én gang for at blive sat i spil til alle stillingerne. Du vil opleve, at det er slut med at sidde og spilde din tid på at skrive en ansøgning til et job, som du ikke er helt sikker på, om virksomheden synes, du er kvalificeret til. Du vil ikke længere skulle gå i ugevis og bekymre dig om svar fra en virksomhed, som du sandsynligvis aldrig hører fra igen. Desuden eliminerer Juice den utryghed, der kan være forbundet med jobskifte, fordi der bliver skabt glidende overgange og ikke pludselige huller.

Til gengæld vil du opleve, at der fra tid til anden dropper en mail ind med et drømmejobmatch. Altså en stilling som er blevet slået op af en virksomhed, som har søgt i vores database, og ud fra deres krav og kriterier har fundet frem til din profil, som de mener er kvalificeret. De aner ikke, hvem du er endnu, men de har betalt for at få lov til at sende netop dig et jobmatch. Så kan du på magelig vis selv vurdere, hvorvidt den pågældende stilling er spændende nok til, at du vil afsløre din identitet og dele dine kontaktoplysninger. Herfra er det næste skridt at aftale et møde i den nærmeste fremtid.

 

Hvad kommer vi til at opleve som rekrutterende virksomhed?

Som virksomhed vil man opleve, at man kommer meget tættere på jobmarkedet. Det er slut med at skrive lange kedelige jobopslag, fyldt med corporate buzzwords hvor man egentlig bare lister en række intetsigende forventninger. Jeg har til dato stadig til gode at møde en ansøger, som ikke vil sige de er proaktive, engagerede, motiverede og som kan have mange bolde i luften...

Med udgangspunkt i de faktiske kriterier, som virksomhederne alligevel plejer at vurdere CV'er på, kan de nu på et øjeblik få et realtidsbillede af, hvordan deres job matcher det, kandidaterne er på udkig efter. De får instant adgang til de kandidater, som er motiverede for netop den stilling, de er ved at slå op. Via Juice får de også adgang til de kandidater, som typisk ikke bruger timer på at søge jobs på de traditionelle sider, men som måske alligevel er åbne for at skifte. De mest interessante kandidater kan de sende en anmodning og blot læne sig tilbage og vente på svar. Det er slut med 'Post and Pray'. De behøver ikke længere vente uger på at folk får skrevet ansøgninger, samlet deres CV og sendt det afsted. De får svar, lige så snart kandidaten har sagt ja eller nej.

 

Jobannoncen har jo været en af grundstenene i rekrutteringen gennem rigtig mange år. Vil jeres tiltag gøre, at vi ikke skal læse/skrive jobannoncer om 5 år?

Jobopslaget som vi kender det er nok mindst 70 år gammelt og det har stort set ikke ændret sig i al den tid. Bevares, det er kommet op og ligge på en hjemmeside, men processen før og efter er stadig den samme.

Jeg ville ønske, at vi kunne aflive hele konceptet om jobannoncer på bare 5 år, men min erfaring er, at nogle virksomheder er så traditionelle, at de vil holde fast i den slags, til den dag de dør. Der findes altså også stadig virksomheder, som ejer en faxmaskine, selvom det er de færreste under 40 der nogensinde har set sådan en. Heldigvis har jeg allerede mødt virkelig mange virksomheder, der selv har haft en ambition om at aflive den traditionelle proces, fordi de heller ikke synes, det er giver noget. De har bare manglet værktøjet til at erstatte jobopslaget, og det har de fået med Juice.

 

Og hvad CV og ansøgning – skal vi stadig lave dem?

Nej CV og ansøgning i den traditionelle forstand behøver vi ikke længere bruge tid på. Vores erfaring er, at virksomhederne alligevel bruger bekymrende lidt tid på at læse dem igennem, selvom man som kandidat har brugt flere timer på at skrive det. Med vores algoritmer skal du blot bruge 10 minutter på at bygge din profil, og så er du klar.

Når vi taler med virksomhederne, siger mange, at den absolut vigtigste faktor for valg af kandidat i sidste ende er den uformelle dialog og kemien. Den nægter jeg at tro, du kan gennemskue på papir. Så vi lægger op til at man frem for at behandle mennesker som ressourcer i et Excel ark sætter sig ned og taler med dem i øjenhøjde.

 

Mange bliver i dag prikket til gennem fx LinkedIn. Hvorfor skal de så have en profil på Juice? Er det ikke bare dobbeltarbejde med endnu en profil der skal holdes opdateret og relevant?

Det er rigtigt, at nogle mennesker modtager jobtilbud fra headhuntere og recruitere på særligt LinkedIn. Det vil de nok blive ved med. Men hvis du ser det fra virksomhedernes side, så betaler de let +100.000 kr. for at få en headhunter til at finde en kandidat til dem. Årsagen er at de her headhuntere ofte skal finde og prikke til +250 mennesker for at finde én kandidat. Tænk på hvor mange mennesker der jævnligt bliver forstyrret med jobs der overhovedet ikke har deres interesse? Problemet er, at de har fundet dig udelukkende ved at se på, hvad de vil have. De aner ikke hvad du er på udkig efter, motiveret af eller hvad der kunne få dig til at skifte job.

På samme tid har jeg hørt flere kandidater, som har haft nogle rigtig ærgerlige oplevelser med den maskine, man ofte bliver kørt igennem af tests og analyser hos en headhunter. Stadig uden nogen garanti for at få et job. Det slipper de for hos os. En af de kandidater jeg har talt med modtager ugentligt 3-5 henvendelser fra headhuntere, som vil tilbyde ham et job, der minder om det han allerede har bare i en anden virksomhed. Det har på ingen måder hans interesse, så han er helt holdt op med at læse de henvendelser. Men han har også en drøm, et job han faktisk gerne ville skifte til, men der er ikke mange af denne type stillinger i Danmark, og han har ikke tid til at holde øje med det. Han har sagt at han meget gerne vil høre fra os, når det dukker op.

 

Bliver Juice endnu et værktøj kun for de mest eftertragtede kandidater?

Nej det mener jeg ikke det gør. Der er nok ingen tvivl om at de kandidater der mangler flest af, sandsynligvis altid vil høre mere end de kandidater der er nemmere at finde. Men der er stadig en masse andre positioner der stadig skal besættes. Der hvor vi særligt adskiller os fra den dynamik der bliver skabt af headhuntere på LinkedIn, er at vi prismæssigt ligger på cirka 10% af en headhunter, altså nærmere prisen på et almindeligt jobopslag. Derfor vil den gruppe af stillinger vi tiltrækker fra virksomhederne spænde meget bredere end det der tilfalder headhuntere i dag. Det vi ønsker er at tage nogle af de positive dynamikker fra headhunting, som fx at man som kandidat bliver opsøgt med relevante stillinger uden selv at skulle lægge en indsats, på samme tid med at vi udelader nogle af de negative dynamikker, som fx at du bliver opsøgt med stillinger der på ingen måder har din interesse.

 

Der kommer hele tiden nye tech-virksomheder til inden for rekrutteringsområdet. Mange forsvinder igen uden at blive helt store. Hvorfor vi det lykkedes for jer?

Jeg er ydmyg nok til at vide, at vi sandsynligvis ikke er de første der har fået den her ide. Vores vinkel er nok unik, men ideen i sig selv er ikke. Google var heller ikke den første søgemaskine og YouTube var ikke den første videoplatform. Herfra handler det i høj grad om eksekvering. Det betyder, at den primære årsag til at Juice lykkes er det team, der står bag. Vi er et team af 5 erfarne tech-iværksættere og forretningsfolk, der tidligere har bygget flere lignende digitale platforme og virksomheder. I sidste ende kommer det nok i høj grad til at handle om vores evne til at skabe partnerskaber med de rigtige virksomheder på de rigtige tidspunkter

 

Nu er I live. Tillykke med det. Hvad er næste skridt?

Ja nu er vi live og kan onboarde kandidater. Vi skal naturligvis teste nogle ting af, så vi er helt sikre på, at det hele spiller. Derfra er det næste skridt at trykke på den store speeder til vækst. Her kan jeg afsløre, at vi allerede har indgået en række store distributionspartnerskaber. Vi regner med at få mindst 50.000 kandidater i løbet af første år. Det skulle gerne give os det fundament, vi skal bruge for at åbne platformen i flere lande og gøre det muligt at finde sit drømmejob uanset hvor i verden det måtte være. Vi har også allerede en plan for internationaliseringen.

 

 

Simon Munch - JuiceVi har talt med Simon Munch.

Simon sidder i dag med rollen com COO i Juice. Han har en fortid som ledelseskonsulent, hvor han over de sidste 7 år har hjulpet mere end 50 forskellige virksomheder med at omsætte planer til konkret handling. I dag står han med ansvaret for at bygge den interne organisation i Juice op, sørge for at bygge de rigtige partnerskaber med de rigtige virksomheder og hele tiden sikre at det produkt Juice udvikler også tilfredsstiller både kandidater og virksomheder.

 

Besøg Juice her

Juice vil gøre op med det traditionelle stillingsopslag, ansøgning og CV, fordi det oprindeligt er tænkt analogt. Vi har spurgt Juice om hvad vi kommer til at opleve som kandidater og som virksomheder.