Artikler om jobsøgning
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Farveladen – et værktøj til målretning af ansøgning og CV

Farver lilleNutidens arbejdsgivere elsker målrettede ansøgninger (og ditto CV'er). Kandidater, der kan se sig selv med arbejdsgiverens briller, og som beskriver, hvordan deres erfaring og kompetencer matcher lige netop de behov, virksomheden har, er i høj kurs blandt arbejdsgiverne.

Godt, målrettet ansøgningsmateriale kræver forarbejde. Men hvordan griber man det an? Og hvordan får man mest ud af sit forarbejde?

Her får du et værktøj, der kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af den viden, dit forarbejde giver dig, og gøre det lettere for dig at målrette både dit CV og din ansøgning.

 

Den eneste rigtige måde?

Der findes ikke én rigtig måde at gøre sit forarbejde eller målrette sit ansøgningsmateriale på.

En fremgangsmåde, der virker godt for nogen, fungerer måske dårligt for andre. Og en ansøgning, der virker godt på den ene arbejdsgiver, kan have den modsatte effekt på en anden.

Derfor er det vigtigt, at du ikke opfatter mine råd som en facitliste eller en fast opskrift, som du er nødt til at følge, for at din jobsøgning skal bære frugt. Brug de råd, der giver mening for dig, og lad resten ligge.


Før du begynder

Start med at gemme stillingsopslaget. Kopier hele teksten og sæt den ind i et tekstdokument. Så kan du vende tilbage til det, hvis du bliver kaldt til samtale, også selv om ansøgningsfristen er udløbet, og stillingsopslaget ikke længere er tilgængeligt online.

Derefter downloader du filerne docFarveladen.doc og docFarvelade-forarbejde.doc.

 

Og lad os så komme i gang.


Forarbejdets 3 faser

Jo mere du ved om jobbet og virksomheden, jo bedre kan du målrette dit ansøgningsmateriale. Du kan inddele dit forarbejde i tre faser: 

  1. Analyse af stillingsopslaget
  2. Baggrundstjek
  3. Ring til virksomheden

 

I denne artikel skal vi kigge nærmere på de to første faser, men jeg kommer også kort ind på den sidste.


Analyse af stillingsopslaget

Hvis du søger en opslået stilling, er stillingsopslaget et oplagt sted at starte din research. Her kan du som regel finde oplysninger om arbejdsopgaverne og om, hvilke krav og forventninger, virksomheden har til dig som ansøger.

Måske fortæller stillingsopslaget noget om virksomhedens værdier, strategi, ambitioner eller fremtidsplaner, og måske får du lidt at vide om kulturen og det team, du bliver en del af.

Farveladen, som du lige har downloadet, er designet til at give dig overblik over alle disse oplysninger, og skemaet er inddelt i 8 typer nøgleord med hver sin farve.

 

  • Opgaver – Hvilke opgaver skal du løse i jobbet?
  • Faglige kompetencer – Hvilke faglige kompetencer er relevante for jobbet?
  • Personlige kompetencer – Hvilke personlige kompetencer er relevante for jobbet?
  • Erfaring – Foretrækker arbejdsgiveren ansøgere med erfaring med bestemte opgavetyper, jobs eller brancher? Hvis ja, hvilke?
  • Uddannelse – Foretrækker arbejdsgiveren ansøgere med en bestemt uddannelsesmæssig baggrund? Hvis ja, hvilken?
  • Virksomheden – Hvilke værdier bygger virksomheden på? Hvilke planer og udfordringer har den?
  • Menneskerne – Hvordan er kulturen? Hvem skal jeg arbejde sammen med? Hvad er chefen for en person?
  • Målgruppe – Hvem skal jeg ellers kommunikere med? F.eks. kunder, samarbejdspartnere, elever, borgere eller patienter

 

Find nøgleordene

Vi kommer lige straks til Farveladen, men først skal du have fat i dokumentet Farvelade-forarbejde.docx og følge disse tre trin: 

  1. Åbn Farvelade-forarbejde.docx
  2. Indsæt teksten fra stillingsopslaget
  3. Markér opgaverne med rødt, faglige kompetencer med orange, personlige kompetencer med gult osv.

 

Farvelade-forarbejde.docx indeholder 8 typografier, som du kan bruge til at markere de forskellige typer nøgleord med. Du finder typografierne ved at klikke på fanebladet "Hjem".

Farveladen 1

 

Her er et eksempel på et stillingsopslag, hvor jeg har markeret nøgleordene med de 8 farver.

 

Farveladen 2

 

For at få overblik over nøgleordene er det praktisk at gruppere dem efter type (dvs. farve). Det er her, Farveladen kommer ind i billedet.

Nedenfor har jeg indsat nøgleordene i Farveladens 8 felter:

 

Farveladen 3

 

 

Baggrundstjek

Der kan sagtens være stor forskel mellem, hvor meget der står i de enkelte felter i den udfyldte Farvelade. Nogle felter bliver måske nærmest overfyldte. Her kan det være en god idé at prioritere nøgleordene, så de vigtigste får mest spalteplads. Det vender jeg tilbage til lidt senere i artiklen.

Der vil sikkert også være felter med kun et enkelt eller to nøgleord – eller måske endda tomme felter. Det kan f.eks. være, at stillingsopslaget kun fortæller ganske lidt om virksomheden, kulturen eller teamet. I så fald kan det være en god idé at søge efter denne viden andetsteds.

 

Virksomhedens hjemmeside

De fleste virksomheder har et "Om os"-menupunkt på deres hjemmeside. Ikke alle er lige informative, men nogle gange kan man være heldig at finde masser af relevante oplysninger.

 

Sociale medier

Hvis virksomheden er aktiv på LinkedIn, kan du med fordel kigge nærmere på dens profil og indlæg. Det kan både give dig generel information om virksomheden og indblik i, hvordan den kommunikerer med sine kunder og samarbejdspartnere.

Prøv at finde nogle af virksomhedens medarbejdere på LinkedIn. Det er selvfølgelig oplagt at se på den, der står som kontaktperson i stillingsopslaget, men også andre medarbejderes profiler kan muligvis give dig indblik i virksomheden, kulturen, målgruppen m.m.

Afhængigt af hvilket job du søger, kan det også være en god idé at kigge på virksomhedens Facebook-side eller Instagram-profil. Overvej også at tjekke kontaktpersonens Facebook-profil. Ganske vist har mange efterhånden valgt at dele så lidt som muligt med offentligheden, men en gang imellem kan man være heldig at finde lidt relevant information.


Google

På virksomhedens hjemmeside og dens profiler på de sociale medier finder du hovedsageligt information fra virksomheden selv. For at få et bredere perspektiv kan det også være en god idé at google virksomheden og se, hvad andre skriver om den. Måske kan det give dig en fornemmelse af virksomhedens omdømme.
Prøv også at google kontaktpersonen, direktøren eller andre i virksomheden, som virker interessante.

 

Proff.dk

På proff.dk kan du finde oplysninger om virksomhedens økonomi og ejerforhold. Hvis virksomheden er et A/S eller et ApS, kan du også downloade den seneste årsrapport, som bl.a. indeholder en ledelsesberetning, der fortæller om det forgangne år og forventningerne til det kommende år.


Ring til virksomheden

Uanset hvor omhyggelig du er med din analyse af stillingsopslaget, og hvor meget du gør ud af dit baggrundstjek, er det meget sandsynligt, at du alligevel står tilbage med nogle ubesvarede spørgsmål. Den bedste måde at få svar på disse spørgsmål er at ringe til den, der står som kontaktperson i stillingsopslaget.

I den forbindelse kan du også spørge ind til opgaverne og forhøre dig om, hvilke opgaver og kompetencer, arbejdsgiveren lægger mest vægt på.

Hvordan du griber telefonsamtalen an, er et helt emne for sig, så det tager jeg op i en senere artikel.

 

Ansøgning ≠ CV

For en arbejdsgiver er der næppe noget mere kedsommeligt end at læse en ansøgning, som i det store og hele fortæller det samme som det CV, man lige har tygget sig igennem.

Du kan gøre to ting for at undgå at kede arbejdsgiveren (og komme igennem med dine budskaber):

 

  1. Lad dit CV handle om fortiden og din ansøgning om fremtiden.
  2. Brug nogle af nøgleordene i dit CV og andre i din ansøgning.

 

I højre side af Farveladen er der to kolonner, hvor du kan krydse af, hvad der skal stå i dit CV, og hvad der skal stå i din ansøgning. Du kan godt lade nogle af nøgleordene indgå begge steder, så længe du bruger dem forskelligt. Et eksempel:

I dit CV beskriver du din erfaring med en af de opgaver, der er nævnt i stillingsopslaget. Her er nøgleordet med til at skabe overblik over din erhvervserfaring:

 

Farveladen 4

 

I din ansøgning nævner du opgaven uden at uddybe den. Her fungerer nøgleordet som springbræt til ordet "selvkørende"

 

Farveladen 5

 

 

Brug Farveladen – og din fornuft

Den udfyldte Farvelade er et arbejdsdokument, ikke en tjekliste. Du skal ikke for enhver pris klemme hvert eneste nøgleord ind i dit CV eller din ansøgning. Der kan være nøgleord, du må udelade, simpelthen fordi du mangler den uddannelse eller erfaring, der efterspørges i stillingsopslaget.

Tænk også over, hvordan du bruger nøgleordene. Det kan f.eks. være fristende at skyde genvej ved blot at opremse dine kompetencer i dit CV, men det er lidt lige som at have køleskabet fuld af lækkerier og byde sine gæster på frysepizza.

Åbn køleskabet og sæt lækkerierne på bordet – eller med andre ord: Indarbejd dine kompetencer i din ansøgning og i dit CV's resumé sammen med de øvrige nøgleord, så arbejdsgiveren kan se, hvordan han/hun kan få gavn af det, du kan.

 

 

 

 

Louise SverdrupSkrevet af Louise Sverdrup

Louise er underviser på kurset "Bliv Beskæftigelseskonsulent", hvor hun bl.a. ruster kommende jobkonsulenter til at vejlede jobsøgende i målretning af ansøgningsmateriale.
Hun kan jævnligt opleves som oplægsholder hos Powerjobsøgerne og Senior Erhverv med emner som "Det målrettede CV" og "Farveladen – en vej fra stillingsopslag til ansøgning". Farveladen er et værktøj, som Louise selv har udviklet, og som gør det lettere for dig som jobsøgende at målrette din ansøgning og dit CV.
Desuden er Louise den ene halvdel af duoen Hauge og Sverdrup, som står bag Hauge og Sverdrups jobsøgningsadventskalender (du kan se alle fire afsnit her).

 https://www.linkedin.com/in/louisesverdrup/

 

 

 

 

 

Målret ansøgning og CV med hjælp fra Farveladen. Godt, målrettet ansøgningsmateriale kræver forarbejde.